تبیان، دستیار زندگی
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی فارس گفت: یکی از فعالیت‌های فرهنگی این سازمان استفاده از فضاهای مجازی است که اولین اقدام ما در این راستا فعال کردن اینترانت داخلی بوده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتتاح کتابخانه الکترونیکی علوم اسلامی استان فارس با یک میلیون و 200 هزار کتاب

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی فارس گفت: یکی از فعالیت‌های فرهنگی این سازمان استفاده از فضاهای مجازی است که اولین اقدام ما در این راستا فعال کردن اینترانت داخلی بوده است.

حجت الاسلام عبدالرضا خوشنویس صبح روزگذشته درآئین افتتاح نخستین پژوهشکده و کتابخانه دیجیتال علوم اسلامی استان فارس با اشاره به این که جوانان باید از فرصت های مجازی به نحو احسن استفاده کنند، افزود: تاکنون در 23 مسجد اینترانت راه‌اندازی کرده ایم که تا پایان امسال نیز 45 کافی نت دینی دیگر راه اندازی و افتتاح می‌شود.

وی به راه اندازی کتابخانه الکترونیکی حوزه علوم اسلامی فارس اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده و کتابخانه از سه منبع کتابخانه الکترونیکی آسیا، پژوهشکده نور قم و کتابخانه مؤسسه تبیان استفاده می کند که در حال حاضر پژوهشگران می توانند از یک میلیون و 200 هزار جلد کتاب استفاده کنند.

حجت الاسلام خوشنویس ادامه داد: از هم اکنون تا پایان مهرماه افراد می‌توانند به صورت آزمایشی و رایگان از این محیط استفاده کنند و در آینده نیز 5 میلیون کتاب دیگر به این مجموعه افزوده می‌شود.

وی با تأکید بر این که روزانه 80 پژوهشگر می توانند از این محیط استفاده کنند، خاطر نشان کرد: اگر این کتاب ها در فضای فیزیکی بود ما احتیاج به 6 هزار متر مربع مکان داشتیم که هم اکنون با ایجاد محیط اینترنت این کار برای ما بسیار آسان‌تر شده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد کیوسک‌های دینی در ادارات اشاره کرد و گفت: با تصویب شورای تحول اداری تصمیم گرفته شد تا ادارات نیز به اینترانت دینی مجهز شوند که این کار در جهت طرح تکریم ارباب رجوع است.

قنبری، مدیر واحد انفورماتیک اداره كل تبلیغات اسلامی فارس نیز در این مراسم گفت: این پژوهشکده برای عموم رایگان است که در دو شیفت صبح و بعدازظهر به افراد علاقه‌مند سرویس ارائه خواهد داد. وی ادامه داد: افراد می توانند روزانه 3 ساعت از این پژوهشکده و کتابخانه الکترونیکی استفاده کنند.

معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری دراین آئین گفت: سال 2011 شیراز میزبان کنفرانس بین المللی Kollnet است.

محمدرضا قانع گفت: در حال حاضر جامعه امروز در محیط اینترنت با مشکلات زیادی مواجه است و محیط های آلوده اینترنت به عنوان تهدیدی برای جوانان محسوب می شوند که در این راستا بسیاری از مدیران خوش فکر و سازمان های مرتبط با این امر توانسته اند این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

وی ادامه داد: اداره كل تبلیغات اسلامی فارس نیز با افتتاح و بهره برداری از این پژوهشکده در ایجاد تبلاگ در این زمینه درخشیده است. وی به مرکز منطقه ای رسانه ای علوم و فناوری اشاره کرد و گفت: از سال 1370 فرهنگستان علوم جهان سوم خاورمیانه در شیراز دایر شد که این مرکز توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به تصویب هیأت دولت رسید.

قانع با تاتأکید بر این که این مرکز در سطح بین المللی فعالیت گسترده ای دارد، افزود: با بهره برداری این مرکز ما توانسته ایم به پژوهشگران و محققین در سطح ملی منطقه ای و بین المللی اطلاعات مفیدی را ارائه دهیم که در حال حاضر با کشورهای دریای خزر، کشورهای آسیای مرکزی، خاورمیانه، شبه قاره هند و کشورهای شمال آفریقا ارتباط داریم. وی با تأکید بر این که این مرکز متعلق به عامه مردم است، گفت: برای عضویت و استفاده از منابع این مرکز محدودیتی نداریم و همه اقشار جامعه می توانند از این مرکز منطقه ای اطلاع رسانی کنند. قانع تصریح کرد: هم اکنون مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به منظور شناساندن سطح علمی ایران به جهانیان با کشورهای خارجی از جمله یمن، سوریه و ارمنستان قراردادی منعقد کرده است تا از این طریق اطلاعات را بتوانیم مبادله کنیم.

وی هدف از راه اندازی این مرکز را ایجاد زمینه لازم برای همکاری منطقه ای در جهت تبادل اطلاعات، ارتقای سطح علمی برای رسیدن به توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ذکر کرد و گفت: در این مرکز ما تمام پایان نامه ها و مقالات در مجلات فارسی را گردآوری کرده ایم و دراختیار محققین و پژوهشگران قرار می دهیم و علاوه بر این تمام اطلاعات مقالات خارج از کشور را نیز توانسته ایم به خوبی جمع آوری و دسته بندی کنیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر این مرکز اقدام به چاپ و نشر مقالات فارسی و غیر فارسی، ارتباط با پژوهشگران، گردآوری اطلاعات و ایجاد زمینه لازم برای همکاری محققان ایرانی خارج از کشور، ارتقای سطح دانش کتابداری و اطلاع رسانی و ... می کند.

معاون پژوهشی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با تأکید بر این که افراد در خارج از کشور می توانند به صورت رایگان از منابع ما استفاده کنند، گفت: در داخل کشور نیز عضویت شرایط خاصی دارد که افراد باید به این مرکز مراجعه کنند و با پر کردن فرم مخصوص اطلاعات را در همان لحظه دراختیار آنان می گذاریم.

محمدرضا قانع با اشاره به این که پژوهشگران این مرکز موفق شدند در سال 2001 در کنفرانس علمی به تبادل اطلاعات بپردازند، افزود: ماه گذشته نیز این کنفرانس در آلمان برگزار شد که پژوهشگران و محققین این مرکز 12 مقاله از ایران ارائه دادند. وی ادامه داد: کنفرانس بین المللی Kollnet هر ساله برگزار می شود و محققان یافته های تحقیقی خود را ارائه می دهند که در سال 2011 این کنفرانس در شیراز برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پایگاه های مختلف کتاب های فارسی و لاتین اشاره کرد و گفت: در این پایگاه های اطلاع رسانی، افراد به کلیه کتاب های فارسی و لاتین می توانند دسترسی پیدا کنند و همچنین ما توانسته ایم نقشه هایی ازسراسر دنیا جمع آوری کنیم.

وی افزود: در این راستا این مرکز اقدام به راه اندازی بخشی به نام دانشوران معاصر ایران کرده است که اطلاعات علمی و شخصی دانشمندان در آن جمع آوری شده است.

وی همچنین به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اشاره کرد و افزود: با این پایگاه پژوهشی افراد می توانند دانشگاه های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهند.

سپس قنبری مسئول تبیان فارس توضیحاتی درخصوص چگونگی راه اندازی و نحوه استفاده از کتابخانه الکترونیکی تبیان فارس دادند.

درادامه مرکز مذکور باحضور مسئولین استانی وشهرستانی توسط ابراهیم عزیزی فرماندار شیراز مورد افتتاح وبهره برداری رسمی قرار گرفت.

  • افتتاح کتابخانه شیراز
    افتتاح کتابخانه شیراز
  • افتتاح کتابخانه شیراز
    افتتاح کتابخانه شیراز
  • افتتاح کتابخانه شیراز
    افتتاح کتابخانه شیراز
  • افتتاح کتابخانه شیراز
    افتتاح کتابخانه شیراز
  • افتتاح کتابخانه شیراز
    افتتاح کتابخانه شیراز
  • افتتاح کتابخانه شیراز
    افتتاح کتابخانه شیراز
  • افتتاح کتابخانه شیراز
    افتتاح کتابخانه شیراز
  • افتتاح کتابخانه شیراز
    افتتاح کتابخانه شیراز
  • افتتاح کتابخانه شیراز
    افتتاح کتابخانه شیراز
  • افتتاح کتابخانه شیراز
    افتتاح کتابخانه شیراز
  • افتتاح کتابخانه شیراز
    افتتاح کتابخانه شیراز
  • افتتاح کتابخانه شیراز
    افتتاح کتابخانه شیراز

دفتر تبیان شیراز