تبیان، دستیار زندگی
اكثر افراد از این حقیقت آگاه هستند كه ما تحت تأثیرات مثبت یا منفی كسانی هستیم كه وقت بیشتری را با آنان می گذرانیم. كودكان تحت تأثیر والدین خود هستند و بالعكس، همسران و خواهران و برادران تحت تأثیر یكدیگر هستند و ما تحت تأثی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هم صحبت خوبی انتخاب كنید

اكثر افراد از این حقیقت آگاه هستند كه ما تحت تأثیرات مثبت یا منفی كسانی هستیم كه وقت بیشتری را با آنان می گذرانیم. كودكان تحت تأثیر والدین خود هستند و بالعكس، همسران و خواهران و برادران تحت تأثیر یكدیگر هستند و ما تحت تأثیر همكاران، دوستان و همسایگان خود نیز قرار داریم.

البته گاهی در محیط كار، ما بر افرادی كه وقت خود را با آنها سپری می كنیم، كنترلی نداریم. در چنین مواردی، باید به بهترین صورت از آن استفاده كنید. گاهی همین موضوع در رابطه با افراد خانواده نیز صادق است. شما وقتی را با آنها می گذرانید نه فقط از آن جهت كه مورد علاقه شما هستند بلكه به این دلیل كه خانواده شما می باشند. شما چاره قابل قبول دیگری ندارید.

ولی گاهی بر كسانی كه وقت خود را با آنها می گذرانیم كاملاً كنترل داریم. مثلاً دوستان و افرادی كه به منزل خود دعوت كرده و یا تلفنی با آنها صحبت می كنیم.

وقت و انرژی از مهمترین دارایی های ارزشمند شما هستند. بنابراین بی اندازه اهمیت دارد كه با تعقل و تفكر درست، كسانی را كه می خواهید وقت خود را با آنها بگذرانید، انتخاب نمایید. آیا شما وقت خود را با افرادی كه شما (و خانواده شما) را پرورش می دهند می گذرانید و یا آنكه هم صحبت خود را به طور اتفاقی، انتخاب می نمایید؟ اگر صادق باشید، ممكن است از پاسخ خود متعجب شوید. شاید با بعضی افراد، بدون آنكه علت آن را بدانید، دوست باشید (شاید علت آن تنبلی، راحتی در دوستی یا فقط عادت باشد).

ما نمی گوییم الزاماً تمام دوستی ها را قطع نموده و دوستی های جدیدی را برقرار كنید، همچنین منظورمان آن نیست كه تمام دوستی ها براساس سنت، تعهد و یا تجربیات گذشته بد یا نادرست هستند. در واقع شما را تشویق می كنیم كه به ارزیابی مجدد و صادقانه نسبت به فردی كه با او هستید و همچنین احساسی كه بعد از آن به شما دست می دهد بپردازید. آیا او كمكی به رشد شما می كند؟ آیا از نظر شما شخصی قابل تحسین و قابل احترام است؟ آیا یكدیگر را تغذیه می كنید؟ آیا ارزش های مشتركی دارید؟ آیا از نحوه صرف وقت خود یا تماس تلفنی با او، احساس خوبی دارید؟ اگر پاسخ شما منفی باشد، بدان معنا نیست كه دیگر نمی توانید به دوستی خود ادامه دهید بلكه شاید تصمیم بگیرید كه با او وقت كمتری را سپری كنید و وقت و فضایی را برای ملاقات افرادی تازه یا صرفاً برای تنهایی خود فراهم نمایید.

هدف از این پیشنهاد" قضاوت كردن در مورد دیگران " نیست . شما  با معین كردن افرادی كه ترجیح می دهید زمان كمتری را با آنها صرف نمایید، به آنها بی احترامی نمی كنید و همچنین تصور نمی كنید آنان افراد فوق العاده ای نیستند. شما فكر نمی كنید بهتر از آنان هستید و یا آنها صفاتی عالی ندارند. فقط شما همه چیز را بررسی كرده و ترجیح می دهید زمان خود را به تنهایی یا با شخص دیگر سپری نمایید. به یاد داشته باشید كه هر یك از ما فقط زمانی مشخص (احتمالاً كمتر از آنچه كه می خواهیم) برای سپری كردن با افراد دیگر داریم. بهترین انتخاب بستگی به خود ما دارد. مثلاً فردی صدها نفر را كه به دلایل مختلف دوست دارد ملاقات می كند اما ترجیح می دهد كه وقت خود را با آنها نگذراند و در ضمن بخش مهم قضیه آن است كه حدس می زند بیشتر آنان نیز احساس او را داشته باشند. من به شخصه عاشق تنهایی هستم و اگر قرار باشد با شخص دیگری باشم، دوست دارم با كسی باشم كه واقعاً از بودن با او لذت می برم.

مثلاً اكثر ما ترجیح می دهیم كه با افراد تند مزاج و زود رنج وقت زیادی را صرف نكنیم و از افرادی هم كه ترحم و شكایت كردن را دوست دارند اجتناب می كنیم. تعیین بعضی از ترجیحات ما ناشی از این آگاهی است كه تحت تأثیر اطرافیان خود قرار می گیریم. پس اگر وقت خود را با آدمهای همیشه شاكی سپری كنیم ، خود ما نیز تمایل به شِكوه كردن پیدا می كنیم و الی آخر.

اجرای این سیاست، قابلیت زیادی برای نفوذ بر چگونگی زندگی دارد، اطرافیان شما، مخصوصاً آنهایی كه برای وقت گذرانی انتخاب می كنید، بر دیدگاه و حال خوش شما تأثیر زیادی  دارند. اگر هم صحبت خوبی را بر گزینید، زندگی شما آسان تر و كم استرس تر می شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.