تبیان، دستیار زندگی
دلار جریمه و تهدید به محرومیت فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) روز سه شنبه رای نهایی خود را در خصوص شكایت رولند كوخ صادر كرد. بر این اساس باشگاه استقلال تهران ظرف سی روز آینده باید مبلغ 176 هزار دلار را به كوخ بپردازد، در غی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیفا استقلال را جریمه كرد؛

176 هزار دلار جریمه و تهدید به محرومیت


فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) روز سه شنبه رای نهایی خود را در خصوص شكایت رولند كوخ صادر كرد.

بر این اساس باشگاه استقلال تهران ظرف سی روز آینده باید مبلغ 176 هزار دلار را به كوخ بپردازد، در غیر این صورت جرایم سنگینی در انتظار باشگاه خواهد بود.

طبق حكم صادره، استقلال باید تمام مبلغ مذكور را پرداخت كند وگرنه از تمام فعالیت های اقتصادی، ترانسفر بازیكن، خرید و فروش بازیكن و یا بمدت 2-1 سال از بازی های برون مرزی محروم و نهایتا طی نامه ای كه فیفا به فدراسیون فوتبال خواهد فرستاد ، استقلال را از انجام مسابقات داخلی هم محروم خواهد كرد.

ابراهیم طالبی مربی دو فصل گذشته استقلال و مترجم رولند كوخ ضمن تایید مطالب فوق در گفتگو با خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا) گفت: "یك روز قبل از بازی برگشت فینال جام حذفی از محرومیت استقلال مطلع بودم ، اما بدلیل حساسیت این بازی و اینكه می دانستم میلیون ها چشم بدنبال نتیجه گیری استقلال بودند حرفی نزدم تا بعدا متهم به حاشیه سازی نشوم.

بهر حال ظرف یكی ، دو روز آینده متن رای صادره از سوی فیفا به باشگاه استقلال می رسد.

طالبی در ادامه گفت: در حكم مذكور آمده، كوخ قراردادش برای یكسال با استقلال 300 هزار دلار بوده كه این به اندازه پاداش های او در فنرباغچه "بایرلوركوزن" هم نبوده است.

متاسفانه ما بارها این مسئله را گوشزد كردیم حتی آقای فتح الله زاده از آبان ماه گذشته پیگیر قضیه بود و یكبار هم در كلن با وكیل كوخ صحبت كرد ، تا این اتفاق نیافتد.

طالبی افزود: هزینه برگزاری دو اردوی استقلال 700 هزار دلار بود، یعنی دو برابر بیشتر از قرارداد كوخ، هر روز چند دستگاه اتومبیل بنز به هتل محل اقامت خبرنگاران می آمد و كارهای بچه ها را انجام می داد آن هم بدون یك ریال هزینه، این ارتباطات به سادگی بدست نیامد.

من 40 سال وقت می دهم ، اگر آنها توانستند چنین كارهایی را انجام دهند. بپرسید آیا یكبار پول بازیكنانی كه به آلمان ترانسفر شدند و تقریبا اكثر آن ها نقش كلیدی هم در تیمشان نداشتند به تعویق افتاد؟

طالبی در مورد برخورد مسئولان باشگاه استقلال می گوید: من از سالهای گذشته آقای قریب را می شناسم و می دانم كه خیلی روی كارهایشان دقیق است ، اما نمی دانم چرا در برخورد با این مسئله بی اعتنا بودند، استقلال یك موسسه خصوصی نیست، ما بد بودیم، قبلی ها بد بودند اما چرا با آبروی باشگاه بازی كردند، باشگاه استقلال ایران در اروپا یك آدرس شده بود.

استقلال الان باید نزدیك به 100 هزار دلار بیشتر بدهد، روزیكه كوخ 90 هزار دلارش را بخشید و با آن وضع از ایران رفت، آقایان حتی یك تلفن هم نزدند كه حالش را بپرسند، مگر می شود بدهكار بود و بی خیال هم بود.

طالبی در پایان گفت: این مسائل ربطی به من ندارد چون تمام فكر و ذكرم اكباتان است اما دیشب كه با كوخ صحبت می كردم می گفت: با عشق و علاقه به ایران آمدم و برنامه های زیادی داشتم حتی با چند شركت آلمانی برای اسپانسر شدن آنها صحبت كرده بودم ، اما متاسفانه اجازه ندادند، كار كنم و الان هم از شرایط بوجود آمده بسیار ناراحت هستم.

فتح‌الله زاده: بیش از اندازه خود را كوچك‌ كرده‌ام!

مسوول نیستم، چك كخ را هیات مدیره صادر كرد


مدیرعامل سابق باشگاه استقلال تهران در خصوص ابلاغیه‌ی رسمی فیفا برای بازپرداخت بدهی «رولند كخ» گفت: بارها نسبت به بی‌توجهی مسوولان باشگاه در خصوص بدهی مذكور هشدار داده بودم، ولی به بازی گرفتن جریانات، فقط مسوولیت باشگاه را سنگین‌تر كرده است.

علی فتح الله زاده افزود: طلب «رولند كخ» یك واقعیتی بود كه عده‌ای با به حاشیه كشاندن آن سعی در فرافكنی داشتند ولی امروز در وضعیتی قرار گرفته‌اند كه با حكم رسمی فیفا مجبور به پذیرفتن شرایط دشوارتری شده‌اند.

وی اظهار داشت: كخ با مبلغی خیلی كمتر از 176 هزار دلار رضایت می‌داد ولی با بررسی این موضوع از سوی فیفا و متهم شدن باشگاه استقلال و عدم پایبندی به بازپرداخت بدهی، همه‌ی شرایط را به ضرر باشگاه رقم زد.

فتح الله زاده تاكید كرد: تا اینجای كار بیش از اندازه خود را كوچك‌ كرده‌ام و در موضوعی كه به من هیچ ارتباطی نداشته است دخالت بی‌مورد و بی‌تاثیر كرده‌ام، با توجه به اینكه باشگاه توجهی به مذاكرات و پیشنهادات مطرح شده نكرده است از این پس هیچ دخالتی در این جریان نخواهم كرد و باشگاه مستقیما با فیفا طرف خواهد بود و باید طبق قانون به تعهداتش عمل كند.

فتح الله زاده افزود: چكی كه به «رولند كخ» داده شد طبق مصوبه‌ی هیات مدیره بوده است، هیچ كاری خلاف روند اداری باشگاه انجام نشده است كه بخواهم خودم را مسوول تبعات آن بدانم.

مدیر عامل سابق باشگاه استقلال تهران در پایان با ابراز تاسف از شكل‌گیری این جریان و كشیده شدن آن به فیفا خواستار هوشیاری مسوولان ورزشی در توجه به تبعات این گونه اقدامات بر ورزش و جایگاه فوتبال در عرصه‌ی جهانی شد.