تبیان، دستیار زندگی
نگاهی به فیلم سینمایی «هالک» ساخته آنگ لی باز هم کمیک استریپ سینمایی! هالک(The Hulk) کارگردان: آنگ لی/ بازیگران: اریک بنا، جنیفر کانلی، نیک نولتی، سام الیوت، جاش لوکاس و ... / اکشن، علمی تخیلی / 138 دقیقه / محصول آمریک...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به فیلم سینمایی «هالک» ساخته آنگ لی

باز هم کمیک استریپ سینمایی!

هالک(The Hulk) کارگردان: آنگ لی/ بازیگران: اریک بنا، جنیفر کانلی، نیک نولتی، سام الیوت، جاش لوکاس و ... / اکشن، علمی تخیلی / 138 دقیقه / محصول آمریکا

یک فرمول کارآمد ولی قدیمی در هالیوود باعث شده تا بسیاری از کمیک استریپ های 40 – 30 سال پیش که در مطبوعات آمریکا چاپ می شد و یا به صورت کتاب های مصور به بازار می آمد، اینک تبدیل به فیلم های سینمایی شوند. فناوری های جدید ساخت فیلم با کمک کامپیوتر در خلق جلوه های ویژه مهمترین دلیل بازسازی این داستان های مصور روی پرده نقره ای سینماست. جذابیت این داستان های مصور با تصویر فنی سینمایی همراه می شود و اثری پر فروش برای سازندگان فیلم به ارمغان می آورد.

این فرمول چند مزیت دارد: یکی  آن که با توجه به اقبال داستان های مصور و محبوبیت شخصیت های شناخته شده ی آن در میان مخاطبان، فروش نسخه بازسازی شده کاملاً تضمینی است. از سوی دیگر این سینما هم برای تین ایجرهای امروزی و هم برای تین ایجرهای دیروزی که  دو  دهه قبل با این داستان ها در مطبوعات آشنا شده اند، جذاب است و لذا بیشتر افراد خانواده چه نسل گذشته و چه نسل امروز تمایل دارند این فیلم ها را ببینند. فروش سرسام آور و چشمگیر فیلم هایی چون «مرد عنکبوتی»، «سوپرمن» و «بتمن و رابین» دلیل این ادعاست.

اخیراً یک بازسازی جدید از داستان های مصور و کارتونی از سری «مارول» به نام «هالک باورنکردنی» در سینماهای دنیا به نمایش درآمده است. این اولین بار نیست که داستان هالک بر پرده ی سینما یا صفحه تلویزیون به نمایش درمی آید. تاکنون چند فیلم و چند سریال از این سری ساخته شده و به نمایش درآمده است.

اما تفاوت اصلی این فیلم  با فیلم ها و سریال های دیگر «هالک» در آن است که در سریال ها و فیلم های دیگر همیشه یک بازیگر نقش " هالک " را بازی می کرده است ولی در این نسخه هالک را با جلوه های ویژه ی تصویری و با کمک کامپیوتر ساخته اند. به همین دلیل در این نسخه " هالک " نسبت به نسخه های پیشین به مراتب بزرگتر و ترسناک تر است.

دکتر «بروس نبر» (اریک بنا) دانشمندی جوان، آرام و مغرور است که در ادامه راه پدر دانشمندش، بر روی یک سری تغییرات ژنتیکی تحقیق می کند. در جریان یک اتفاق، بروس در مقابل چشمان شگفت زده و هراسان همکار و نامزدش «بتی» (جنیفرکانلی) تحت تابش اشعه کنترل نشده و مرگبار گاما قرار می گیرد. از سوی دیگر موجودی عظیم الجثه و سبز رنگ با بدنی شبیه انسان که به «هالک» شهرت یافته ، در اطراف شهر ظاهر می شود و تمام  ساکنان شهر را به وحشت می اندازد. برای مقابله با این هیولا، نیروهای نظامی با تجهیزات پیشرفته به فرماندهی ژنرال راس (سام الیوت) پدر بتی ، آماده می شوند تا این موجود خطرناک را از بین ببرند.

ژنرال راس از «گلن تالبوت» (جاش لوکاس) دانشمند رقیب بروس می خواهد تا هالک رانابود کند. در این میان بتی حدس می زند رابطه ای میان بروس و هالک باشد. پدر دانشمند بروس، دیوید (نیک نولتی) هم تا حدودی با بتی هم عقیده است. تالبوت درصدد است فرمولی که بروس کشف کرده و با آن انسان به موجودی قوی و رویین تن تبدیل می شود را به دست آورد تا در اختیار ارتش بگذارد و از این راه پول زیادی به جیب بزند.

از سوی دیگر دیوید هم که مانند پسر روی D.N.A تحقیق می کرده، تازه از زندان آزاد شده است. نفرت او از ارتش که سال ها پیش او را دستگیر کرده  موجب می شود تا دیوید به همراه بتی برای نجات بروس - یا همان هالک -  دست به کار شود.

نسخه جدید هالک را " آنگ لی "  کارگردانی کرده است، کارگردان هنگ کنگی که همه او را با  فیلم «ببرخیزان، اژدهای پنهان» می شناسند. این فیلم با استفاده از همان فرمول قدیمی یاد شده  توانسته بیش از صد میلیون دلار فروش  داشته باشد و گمان می رود تا به یکی از پر فروش ترین  فیلم های  سال 2003 تبدیل شود. فیلم پر است از صحنه های اکشن و درگیری؛ اما آنچه در این گونه فیلم ها دیده می شود، فقط همین جذابیت های تصویری است و تنها روایتی است که باید پس از دیدن آن خمیازه ای کشید  و بعد به سرعت آن را فرموش کرد.

. گالری تصاویر