تبیان، دستیار زندگی
عده‌ای به اشتباه تصور می‌كنند اگر تند و ترش ننشینند و با كلمات سنگین و الفاظ قلمبه معلومات خود را به رخ دیگران نكشند، مردم آنها را دست می‌اندازند و به دید حقارت به آنها نگاه می‌كنند و حاضر نیستند برایشان اهمیتی قائل شوند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه به اندازه شوخ طبع باشیم؟

شوخی

عده‌ای به اشتباه تصور می‌كنند اگر تند و ترش ننشینند و با كلمات سنگین و الفاظ قلمبه معلومات خود را به رخ دیگران نكشند ، مردم آنها را دست می‌اندازند و به دید حقارت به آنها نگاه می‌كنند و حاضر نیستند برای شان اهمیتی قائل شوند.

بعضی‌ها بكلی شوخ‌طبع نیستند ، زیرا احتمالا آگاهانه سعی می‌كنند با مسائل جدی برخورد كنند. شاید فكر می‌كنند اگر جدی باشند ، مهم‌تر جلوه می‌كنند یا اعتبار بیشتری به دست می‌آورند.

شوخ‌طبعی یعنی این كه بتوانید از وجود خودتان بیرون بیایید ، بی طرفانه به خود نگاه كنید و خودتان را جدی نگیرید یا به عبارتی بتوانید به خود بخندید. این كار به شما امكان می‌دهد هنگام برخورد با مسائل جدی و بزرگ، میزان کم تری از اضطراب را متحمل شوید.

استفاده از شوخی

در برخورد با آدم‌های تندخو ، شوخ طبعی به شما کمک می کند و می‌توانید برای كاستن از تنش و هیجان وضع موجود و خنثی كردن پرخاشگری دیگران از آن بهره بگیرید.

اگر می‌خواهید با افرادی رابطه برقرار كنید كه گوش شنوا ندارند ، شوخی می‌تواند بی آن كه كسی را برنجاند ، توجه آنها

را جلب كند. اگر می‌خواهید كاری كنید كه فردی احساس راحتی و آسودگی كند ، می‌توانید با استفاده از شوخی محبت‌آمیز از موانعی چون سن ، میزان تحصیلات ، موقعیت اجتماعی و علایق متفاوت بگذرید.

اگر قرار است در حضور جمعی حرف بزنید ، با شوخی كردن آرامش پیدا می‌كنید و موفق به جلب توجه افراد می‌شوید.

از این مثال‌ها درمی‌یابیم كه شوخی وسیله ی بسیار خوبی برای تضمین موفقیت روابط میان فردی است.

شوخ طبعی‌تان را تقویت كنید

شوخ‌طبعی با قابلیت فرد برای تفریح و بازیگوشی پیوند دارد و از ملزومات حتمی هر نوع اندیشه ی خلاق است. برای تقویت شوخ‌طبعی خود باید خوشی و تفریح را برای خود مجاز بدانید. در زندگی خود به خلاقیت و بازی و تفریح بها بدهید. اگر از افرادی هستید كه هر روز دست‌كم یك بار از ته دل می‌خندند ، نیازی به مطالعه این مطلب ندارید ، ولی تنها عده كمی به اندازه ی كافی خوشحال و راضی، یا در آن حد نسبت به مشكلاتشان بی‌اعتنا هستند كه بتوانند حتی روزی یك بار بخندند.

یك چیز مسلم است. شوخی آدم‌ها را می‌خنداند یا دست‌كم لبخند به لب‌هایشان می‌آورد. به همین دلیل است كه به‌تنهایی هم می‌توان خندید. حتما بارها در خلوت خودتان متوجه شده‌اید كه هنگام خواندن یا شنیدن مطلب مضحكی، دارید با صدای بلند می‌خندید.

شما می‌توانید دیگران را هم به خنده بیندازید ، اما برای خنداندن دیگران ابتدا باید خودتان را بخندانید. خنده مسری است، درست همان گونه كه دلزدگی و افسردگی به دیگران سرایت می‌كند. اگر عادت به خندیدن نداشته باشید ، غیرممكن است كه بتوانید از شوخ‌طبعی خود استفاده كنید.

از اخبار ناخوشایند دوری كنید

در دنیایی زندگی می‌كنیم كه دائما با فجایع دست به گریبان است و چیزهایی می‌بینیم كه بسیار ناراحت‌كننده و یاس‌آورند: قحطی،جنگ، شیوع بیماری‌های مسری، سوء قصد به جان آدم‌ها، بلایای طبیعی و امثال این‌ها. به این ترتیب چیز زیادی برای خوشحال كردن شما وجود ندارد! اگر می‌خواهید قابلیت خندیدن‌تان را حفظ كنید ، یك اقدام احتیاطی معقول این است كه بیش از حد به مطلب روزنامه‌ها و گزارش‌های تلویزیونی درباره فاجعه‌ها توجه نكنید.

هر روز بخندید

در شرایطی كه اوضاع زندگی نابسامان است ، استفاده از بعضی فرصت‌ها برای خندیدن یا لبخند زدن نشانه كژبینی یا دیوانگی نیست. بعكس، شوخی به روحیه‌ای كه تحت تاثیر مصیبت و بدبیاری است، جان تازه‌ای می‌بخشد و خدمتی به ما می‌كند كه با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.

از آدم‌های عبوس و بدخلق فاصله بگیرید و به افرادی نزدیك شوید كه خندیدن را حتی در صورت بروز مشكلات دوست دارند. همچنین شوخ‌طبعی فعالیتی بی‌نهایت خلاق است، پس هرچه بیشتر با مردمی كه مدام می‌خندند و بذله‌گویی می‌كنند ، همراه باشید.

شوخی پرخاشگری را كاهش می‌دهد و شاید این مهم‌‌‌ترین تاثیر آن باشد.

هر چه بیشتر بخندید ، خندیدن آسان‌تر می‌شود! اگر تمام فكر و حواستان را روی مسائل شادی‌بخش و سرگرم‌كننده زندگی متمركز كنید ، روزهای مصیبت‌بار را فراموش كنید و از زندگی لذت ببرید ، شوخی از تنش می‌كاهد. فرض كنید فردی چیزی از شما می‌خواهد كه مایل نیستید آن را به او بدهید (آن چیز ممكن است وقت شما باشد  ، یا مشاركت در یك فعالیت)‌. در این شرایط می‌توانید با شوخی تنش را كاهش دهید و در عین حال به آن فرد بفهمانید كه امتناع تان از روی بدخواهی نیست.

همچنین شوخی پرخاشگری را كاهش می‌دهد و شاید این مهم‌‌‌ترین تاثیر آن باشد. می‌دانید كه پرخاشگری در صورتی كه مهار نشود ، چه مخاطراتی خواهد داشت ، پرخاشگری به سرعت اوج می‌گیرد و تبدیل به خشونت لفظی می‌شود ، شما را از رسیدن به هدفتان بازمی‌دارد و گاهی به از دست دادن دوستی، محبت و احترام طرف مقابل می‌انجامد.

شوخی به شما كمك می‌كند از همه این عوارض دوری كنید به محض این كه سعی می‌كنید خود را به لودگی بزنید ، بدنتان شل و حالت قیافه‌تان ملایم و مهربان می‌شود. لبخند چهره‌تان را روشن می‌كند و مجموعه این حالات ادامه پرخاشگری و خشونت را برای طرف مقابل بسیار دشوار می‌كند.

از كنایه‌زدن بپرهیزید

مراقب لحن خود باشید. یك شوخی واحد بسته به شیوه‌ای كه بیان می‌شود  ممكن است یك شوخی دلنشین تلقی شود و یا ریشخند و تمسخر به حساب بیاید. هیچ‌گاه افراد را دست نیندازید.

طعنه و كنایه مانند شمشیر دو لبه‌اند ، ‌زیرا شما را در وضعیت «برنده ، بازنده» قرار می‌دهند. با طعنه زدن خطر بالا گرفتن درگیری و خشونت لفظی را پیش می‌آورید ، زیرا وقتی طرف مقابل متوجه مقصود شما بشود ، به احتمال زیاد مقابله به مثل می‌كند.

هر وقت برای خنداندن و نفوذ در دیگران، لب به شوخی باز می‌كنید ، متوجه باشید كاری نكنید و حرفی نزنید كه بعدا پشیمان شوید.

همه می‌دانیم فایده شوخی بجا و مناسبت این است كه طرف را راضی و خوشحال كنیم و به این ترتیب نظر موافق او را به سمت خود جلب كنیم.

برای این‌كه بتوانید شوخ و بذله‌گو  بوده و دیگران را مجذوب كنید ، در مرتبه اول باید توجه داشته باشید طرف چه كسی است و شخصی كه مورد شوخی قرار می‌گیرد ، دارای چه نوع افكاری است و تا چه اندازه‌ای شوخی شما در او اثر می‌كند.هنگام شوخی باید توجه داشت كه شخص موردنظر ، خود را وسیله خنده عده دیگری تصور نكند و رنجیده‌خاطر نشود. هرگز با شوخی‌های لوس و بی‌مزه كه باعث تفریح و خنده هیچ كس نمی‌شود ، شخصی را از خود نرنجانید .

مطمئن‌تر و بی‌دردسرتر از آنچه ما درباره ی خودمان گفته و دیگران را به خنده می‌اندازیم ، شوخی‌هایی است كه هر روز در جراید منتشر می‌شود. شما هم آن را می‌خوانید و می‌خندید ، ولی چون خطاب به شخص مخصوصی نیست، كسی رنجیده‌خاطر نمی‌شود و كینه نویسنده را به دل نمی‌گیرد.

شخص شوخ و بذله‌گویی كه به نكات دقیق مردم داری و نفوذ در دیگران واقف است،‌ هرگز در زندگی گیر نمی‌افتد و در اجتماعات و مجالس هرچه بخواهد می‌گوید و اثر حرف او زیادتر از این است كه 20 مامور هفت‌تیر به دست در جلوی شنوندگان ایستاده و آنها را مجبور به گوش دادن بكنند.

آنها چنان شیفته شوخی ‌های او می‌شوند كه به‌ زور هم نمی‌توان از آن مجلس بیرون شان كرد. هر وقت برای خنداندن و نفوذ در دیگران، لب به شوخی باز می‌كنید ، متوجه باشید كاری نكنید و حرفی نزنید كه بعدا پشیمان شوید.

منبع : روزنامه جام جم - باتلخیص

مقالات مرتبط :

بخندید تا شاداب بمانید

مهارتی به نام " خنده "

خنده سلامتی می‌آورد

خنده و تأثیر آن بر سلامتی

شوخیهای بجا و نابجا

بذله گویی بهترین پاسخ ، شرایط ناگوار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.