تبیان، دستیار زندگی
نماینده‌ی ایران در اجلاس سال 2008 یونسكو در پاسخ به این پرسش كه اگر ایران موارد ذكرشده را درباره‌ی تعدیل جهان‌نما رعایت نكند، آیا میدان نقش جهان در فهرست آثار در خطر یونسكو قرار می‌گیرد؟ گفت:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحث كاهش ارتفاع برج جهان‌نما همچنان باقیست

برج جهان نما و میدان نقش جهان

نماینده‌ی ایران در اجلاس سال 2008 یونسكو در پاسخ به این پرسش كه اگر ایران موارد ذكرشده را درباره‌ی تعدیل جهان‌نما رعایت نكند، آیا میدان نقش جهان در فهرست آثار در خطر یونسكو قرار می‌گیرد؟ گفت: این بحث كه میدان نقش جهان اصفهان در فهرست آثار در خطر قرار گیرد، اصلا مطرح نیست؛ ولی ایران باید گزارش چگونگی پیشرفت كار را در برج جهان‌نما تا فوریه‌ی سال 2009 میلادی به یونسكو ارایه كند.

عبدالرسول وطن‌دوست  گفت‌: كمیته‌ی میراث جهانی هر سال پرونده‌ی حفاظتی آثاری را كه نسبت به آن‌ها گزارش‌هایی وجود داشته است، بررسی و درباره‌ی آن‌ها تصمیم‌گیری می‌كند. در اجلاس امسال یونسكو نیز كشورها براساس قوانین و مصوبه‌هایی كه از پیش مطرح شده بودند، گزارش‌هایی را از وضعیت موجود آثار مشخص‌شده ارایه كردند.

او یادآوری كرد: در این اجلاس، علاوه بر تشكر از ایران برای فعالیت‌هایی كه در راستای كاهش ارتفاع برج جهان‌نما انجام داده است، خواسته شد تا مصوبه‌های پیشین كماكان اجرا شوند.

وی درباره‌ی این‌كه آیا ایران از یونسكو برای تعدیل جهان‌نما مهلت گرفته یا این مسأله به‌شكل كامل حل شده است؟ تأكید كرد: بحث مهلت دادن به ایران برای كاهش ارتفاع برج جهان‌نما مطرح نیست؛ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این راستا تلاش می‌كند و باید براساس مصوباتی كه پیش از این داشتیم، گزارشی را از روند و چگونگی پیشرفت كار تا اول فوریه‌ی سال 2009 میلادی ارایه دهیم.

وطن‌دوست با اشاره به این‌كه موضوع توسعه‌ی شهرهای تاریخی و ساخت‌وساز در آن‌ها فقط مسأله‌ی كشور ما نیست، افزود: حساسیت دولت، سیستم رسانه‌یی و مردم نسبت به جهان‌نما یك امر بسیار مهم است و این موفقیت كشور محسوب می‌شود كه چنین انسجام و حساسیتی را توانست به‌وجود آورد. در واقع، یكی از مراتبی كه كمیته‌ی میراث جهانی به آن توجه دارد، همین مسأله است، زیرا كشورهای كمی توانسته‌اند، این‌گونه همه‌ی افراد را بسیج كنند.

در هنگام برگزاری اجلاس یونسكو در لیتوانی كه تیرماه 1385 تشكیل شد، ایران یك طبقه از برج جهان‌نما را كوتاه كرده بود. در آن اجلاس، كارشناسان یونسكو از این‌كه ایران تعدیل جهان‌نما را آغاز و بخشی از این برج را كوتاه كرده است، اظهار رضایت كردند؛ اما همچنان بر مصوبه‌ی صادرشده در اجلاس دوربان (سال 1384) مبنی بر تعدیل برج جهان‌نما به میزان 12 متر در بخش شرقی و 24 متر در بخش غربی تأكید كردند و پرونده‌ی نقش جهان را نبستند تا ایران متعهد شود، این میزان از برج را كوتاه كند. یونسكو حتا ایران را تشویق كرد تا مقدماتی را فراهم كند و محور الحاقی فرهنگی ـ تاریخی اصفهان را به پرونده‌ی نقش جهان در فهرست آثار جهانی اضافه كند.

منبع:

ایسنا