تبیان، دستیار زندگی
در ذهن خود آینده را پس از كسب موفقیت ، با تمام جزئیات تصور كنید و در كنار آن نگرانی‌هایتان را بصورت واقعی شبیه سازی نمایید، سپس با كمك خلاقیت‌های ذهنی خود به تخریب آنها بپردازید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترس از موفقیت!

موفقیت

رسیدن به موفقیت برای همه مردم خوشایند و لذت بخش است اما به هرحال افرادی هم هستند. كه با قرار گرفتن در موقعیت‌های جدید و حتی با رسیدن به موفقیت دچار اضطراب می‌شوند و ترس از آنچه در آینده به سراغشان می‌آید، سدی در مقابل پیشرفت‌هایشان خواهد بود. همه ما در لحظه لحظه‌زندگی‌مان در شرایطی قرار می‌گیریم كه باید برای ادامه راه، دست به انتخاب‌های كاملاً‌ آگاهانه بزنیم. انتخاب‌هایی كه ریشه در حال دارند اما ثمره و میوه آنها در آینده بدست می‌آید. این دید نه تنها می‌تواند منبع خوبی برای ایجاد انگیزه باشد، بلكه به شما كمك می‌كند تا موانعی را كه تا كنون بر سر راه‌تان وجود داشته و شما را به عقب رانده،‌ تشخیص دهید و از سر راه بردارید. این موانع می‌تواند ترس از شكست و شك داشتن نسبت به شایستگی خود برای موفقیت و مواردی این‌چنینی را در برگیرد. ترس از شكست به اندازه آینده‌ای كه ما به سمت آن گام بر می‌داریم واقعیت دارد، چراكه این قانون زندگی است كه هرآنچه را كه تصور كنید، روزی اتفاق خواهد افتاد، پس از تاثیرات بزرگی كه افكار شما می‌تواند بر آینده‌تان داشته باشد غافل نشوید.

اما اگر واقعاً می‌خواهید بازیگر نقشی باشید كه دوست دارید در زندگی داشته باشید باید سعی كنید تصویر دقیقی از آنچه توقع دارید در ذهن خود ایجاد نمایید. تصویری با تمام جزئیات. ریشه یابی این ترس و برطرف كردن آن لازمه ایجاد و تقویت موفقیت خواهد بود. شاید یكی از این دلایل، ترس از تنهایی ناخواسته ایست كه ممكن است پس از نائل شدن به موفقیت به سراغ شما بیاید. معمولاً خانم‌ها برای این نوع ترس مستعدتر هستند، زیرا آنها از اینكه پس از رسیدن به موفقیت و قدرتمند شدن دیگر مثل قبل مورد توجه نباشند، نگرانند.

دلیل دیگر این است كه هر‌چقدر كه كارهای انجام نشده و عقب افتاده را بیشتر روی هم تلمبار كنید، نگرانی از عدم موفقیت، بیشتر و بیشتر درون شما را تسخیر كرده و كنترل‌تان را بدست می‌گیرد. دلیل دیگر ترس از موفقیت می‌تواند ترس از اذیت شدن توسط مخالفان و دشمنان احتمالی باشد كه پس از آن در اطراف شما ایجاد خواهند شد. اما خوشبختانه بعضی از این نگرانی‌ها به دلیل اینكه هیچ وقت به وقوع نمی‌پیوندند، به راحتی برطرف می‌شوند چراكه ذاتاً احتمال موفقیت در زمینه مورد نظر بسیار كمرنگ خواهد بود. شاید اصلی‌ترین دلیل ترس از موفقیت نگرانی از عدم توانایی برای تغییر مسائلی باشد كه در گذشته نتوانسته‌ایم به درستی آنها را تغییر دهیم.

تنها یك چیز می‌تواند احساسی را كه در پی مشكلات ناشی از انتخاب‌های آگاهانه ما در زندگی ایجاد می‌شود را تخفیف دهد، بخشش خود. رنجی كه از چنین دركی ناشی می‌شود تنها با بخشیدن خودتان التیام می‌یابد.

بخشش خود هیچ‌وقت توسط عوامل خارجی به شما القا نمی‌شود و شما باید از درون خود دست بكار شوید و تصمیم بگیرید كه چگونه با خودتان رفتار كنید.بخشش خودتان به عنوان یك تصمیم و انتخاب اختیاری منجر به ایجاد حس تكاملی می‌شود كه در پی آن می‌توانید احساس شكست را بهتر به عقب برانید. این حق طبیعی شماست كه بدانید چرا برای مدتی است قوایتان تحلیل رفته است. شاید با پرسیدن چند سوال ساده از خودتان بتوانید به نتیجه قابل قبولی برسید.

سوال‌هایی از قبیل چه چیزی باعث شده كه از انجام كارهای مورد علاقه‌تان اجتناب كنید؟ دوست دارید در كدام حس درونیتان تغییری ایجاد نشده و از میزان آن كاسته نشود؟ چه چیزی موقعیت من را پس از رسیدن به موفقیت تضمین می‌كند؟ آیا پس از آن احساس بهتری خواهم داشت؟ در صورت دست یابی به موفقیت از دست دادن چه چیزهایی من را نگران می‌كند؟ پس از پاسخ صادقانه به این سوالات و یافتن ترس‌ها و نگرانی‌های‌تان به ریشه یابی آنها بپردازید، سپس با مشخص شدن نتیجه راحت تر خود را ببخشید.  برای اینكه به سادگی بتوانید از این ترس‌ها رهایی یابید، در ذهن خود آینده پس از كسب موفقیت را با تمام جزئیات تصور كنید و در كنار آن نگرانی‌هایتان را بصورت واقعی شبیه سازی نمایید، سپس با كمك خلاقیت‌های ذهنی خود به تخریب آنها بپردازید. روش دیگر این است كه هر آنچه كه ذهن‌تان را بخود مشغول كرده روی كاغذ یادداشت كنید، سپس آن كاغذ را پاره كنید. این كار به منزله دور ریختن تمام تشویش‌ها و نگرانی‌هایی است كه ذهن شما را به خود مشغول كرده بود و با نوشتن به روی كاغذ منتقل شده و حالا كاملاً از صفحه روزگار محو شده‌اند.

در ذهن خود آینده را پس از كسب موفقیت ، با تمام جزئیات تصور كنید و در كنار آن نگرانی‌هایتان را بصورت واقعی شبیه سازی نمایید، سپس با كمك خلاقیت‌های ذهنی خود به تخریب آنها بپردازید.

حالا چشمان‌تان را ببندید و با خیال راحت آینده درخشان و سرشار از موفقیت خود را كه هیچ تشویش و ترسی بر آن سایه نیانداخته است را در ذهنتان تجسم كنید. طبق قانون شکار باید از مخفیگاه بیرون آیید و خودتان به دنبال طعمه بروید. در مسائل كاری نیز وضع به همین منوال است. منتظر تكلیف نمانید. خودتان به دنبال كار باشید. در خود انگیزه ایجاد كنید و به دنبال پروژه‌های جدید باشید و از هیچ چیز هراسی به دل راه ندهید. همیشه كارها را طوری انجام دهید كه انتظار دارید دیگران انجام دهند. این كار بسیار تاثیر گذار است و در كل محیط انعكاس پیدا می‌كند. اگر همیشه كارهایتان را به بهترین نحو انجام دهید، در كارتان نمونه خواهید شد و دیگران نیز به عنوان یك سرمشق از شما پیروی می‌كنند.

سعی كنید همیشه در زمینه كاریتان از اطلاعات روز باخبر شوید و علوم جدید مربوطه را یاد بگیرید. همیشه سطح دانش خود را بالاتر از دیگران نگاه دارید و این چنین موفق خواهید شد. ممكن است تصور كنید كه شما راهتان با آن دسته افراد موفقی كه پیوسته كامیابی‌های تازه حاصل می‌كنند یكی نباشد. البته ممكن است آنها توانایی‌هایی داشته باشند كه شما فاقد آن هستید، اما همیشه به یاد داشته باشید: موفقیت آموختنی است و تنها تفاوت شما با آنها این است كه آنها همیشه یك سری عادات خاص را به كار می‌بندند و این باعث كامیابی‌شان می‌شود

منبع: همشهری آن لاین

مقالات مرتبط

فهم عاشقانه زندگی

فرمول موفقیت در محل کار

با این قوانین جهانی شوید

در پیچ و خم موفقیت

ذهن زیبا داشته باشید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.