تبیان، دستیار زندگی
قهرمان كیك بوكسینگ خبر عجیبی بود. یك روحانی قهرمان كیك بوكسینگ مسابقه های بین المللی بلاروس شده بود. این روحانی ایرانی بود، حجت الاسلام كریم عاشوری. ورزش كردن یك روحانی اتفاق تازه یی نیست اما اینكه این روحانی دنبال ورزش قه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفت و گو با كریم عاشوری، روحانی قهرمان كیك بوكسینگ


خبر عجیبی بود. یك روحانی قهرمان كیك بوكسینگ مسابقه های بین المللی بلاروس شده بود. این روحانی ایرانی بود، حجت الاسلام كریم عاشوری. ورزش كردن یك روحانی اتفاق تازه یی نیست اما اینكه این روحانی دنبال ورزش قهرمانی باشد آن هم در رشته رزمی آن موقع دیگر عجیب می شود. به خصوص وقتی كه در مسابقه بین المللی هم شركت كند و مدال طلا هم بگیرد.

حجت الاسلام عاشوری از ورزش كه حرف می زند یك ورزشكار تمام عیار است. وقتی هم كه می خواهد از مذهب بگوید به قول خودش:" سخنران خوبی است." ورزشكار و روحانی، ورزش و مذهب فعلاً كه چیز بدی از آب درنیامده.

غافلگیر شدیم. فكر نمی كردیم یك روز یك روحانی حتی در لیگ باشگاهی بازی كند چه برسد كه ملی پوش شود و در مسابقه بین المللی قهرمان شود. چطور این اتفاق افتاد؟

والله حاج خانم به یكی گفتند چطور این هواپیما را ساختی گفت: چهار سال باید بنشینم برایتان توضیح بدهم. حالا قضیه ما هم همین است. من سه سال پیش در مسابقه های بین المللی 2001 قبرس هم شركت كرده بودم. شما ما را دیرشناختید. من به كسی جسارت نمی كنم اما ما گیلانی ها نمی توانیم بیشتر از آنی كه هستیم نشان بدهیم.

چرا كیك بوكسینگ را انتخاب كردید به نظر این رشته با روحیه آرام روحانیت سنخیتی ندارد؟

این سؤال تكراری است، همه این را می پرسند. اما فكر می كنم كسانی كه ورزش رزمی را از نزدیك نمی شناسند این حرف را می زنند. شاید ظاهر این ورزش خشن باشد. كسانی كه با این رشته سروكار دارند همه روحیه لطیف دارند. من خودم شعر می گویم.. درست است كه ما یاد می گیریم بكشیم اما نمی كشیم كه امیرالمؤمنین تنها در نمازش كه نباید الگو باشد، او در شمشیر زدن استاد بوده مشكل ما این است كه تك بعدی فكر می كنیم. اگر من الان علامه دهر هم باشم همه می گویند همان روحانی رزمی كار.

این به ضرر شما نیست؟

نمی دانم. خودم هم خوشم نمی آید. بعدهای دیگر من محو شود و فقط از من یك قالب ورزشی بسازند. اما خدا را شكر من معمم و سخنران خوبی هستم و در عمل این مشكل را حل می كنم. اما من سؤال شما را جواب ندادم. من شب ها در قم كنگ فو كار می كردم. آن موقع این سبك مجوز رسمی نداشت رفتم سراغ كیك بوكسینگ كه الان هم فعالیت می كند.

جامعه روحانیت قبول كرده كه شما در حد قهرمانی ورزشی كنید؟

اولش سخت بود. اما آنها را در یك عمل انجام شده قرار دادم. من سال 2001 كه می خواستم به قبرس بروم رفتم كه اجازه بگیرم. مخالفت كردند اما من رفتم، وقتی كه آمدم خیلی حمایت كردند دفتر مقام معظم رهبری در قم از من حمایت كرد من از این راه تأثیر خوبی روی جوان های گیلانی گذاشته ام. من الان مربی هستم و450 شاگرد دارم. قهرمان های خوبی را هم تربیت كرده ام.

شاگرد روحانی هم دارید؟

بله علی نوروزی شاگرد ارشد من است. او یك روحانی است. چند نفر دیگر هم هستند.

در اوكراین كسانی كه برای مسابقه آمده بودند می دانستند كه شما روحانی هستید؟

اول نه نمی دانستند. بعداً فهمیدند آنها برخوردشان طبیعی بود. خب تعریفی هم از روحانی نداشتند. اما به هر حال برای آنها هم تعجب آور بود.

تقصیری هم نداشتند شما در ایران آن هم روزنامه ایران از این موضوع تعجب كرده اید می خواهید آنها تعجب نكنند!

شما الان بیشتر ورزشی هستید یا اینكه نه فعالیت های مذهبی تان بیشتر است؟

هر دو. من مسؤول هیأت كیك بوكسینگ گیلانم. مربی ام، ورزشكارم. از طرفی نماینده ولایت فقیه  در دانشكده فنی گیلان هستم. با سازمان تبلیغات اسلامی ارتباط دارم. مشاور اردوگاه شهید مطهری هستم. همان كه گفتم معمم و سخنران.