تبیان، دستیار زندگی
) در قمستهای قبلی برایتان گفتم كه روح اله( پدر مهدوی كیا) در تهران تشكیل زندگی داد و مهدی پسرش در روز دوم مرداد ماه 1356 دیده به جهان گشود. شور و علاقه مهدی به توپ باعث شد ابتدا او در خانه با توپ پارچه ای بازی كند. سپس فوتبا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگینامه داستانی مهدی مهدوی كیا (4)

در قمستهای قبلی برایتان گفتم كه روح اله( پدر مهدوی كیا) در تهران تشكیل زندگی داد و مهدی پسرش در روز دوم مرداد ماه 1356 دیده به جهان گشود. شور و علاقه مهدی به توپ باعث شد ابتدا او در خانه با توپ پارچه ای بازی كند. سپس فوتبال را در مدرسه پیگیری كرده و در حالی كه در رشته های متعددی فعالیت داشت بالاخره روزی مجبور شد فوتبال را به عنوان رشته اصلی خود انتخاب كند.

زمینهای خاكی منبع، حسین آباد دولاب، یخچالی تكاور، پناهی و بابا خانی پاتق او و همبازیانش بود. سال 70 مهدی جذب باشگاه بانك ملی شد. اولین سفر خارجی او به آلمان بود. او پیراهن تیمهای ملی نوجوانان، جوانان و امید ایران را برتن كرده بود كه با پیشنهادات چند باشگاه بزرگ از جمله استقلال و پیروزی مواجه شد و به خاطر علاقه خود و خانواده اش سرانجام باشگاه پیروزی را برای ادامه بازیگری انتخاب كرد. این جوان محجوب و محبوب همیشه از مربیان دوران مدرسه و " علی دوستی "، مربی بانك ملی یاد می كند.

پس از لرزش تیرك دروازه سایپا كه در دقیقه هفتم اتفاق افتاد او كم كم اعتماد به نفس خود را بدست آورد. دقایقی بعد تیمش در پشت محوطه جریمه سایپا صاحب یك ضربه ایستگاهی شد و شهرام براتپوری مدافع هافبك سمت چپ با ضربه ای زیبا گل اول سرخ پوشان پایتخت را رقم زد. در ادامه نارنجی پوشان سایپا موفق شدند نتیجه باری را به تساوی بكشانند. و همین امر باعث ارائه یك بازی سراسر هجومی از تیم پیروزی شد. ساعت ورزشگاه دقیقه 72 این مسابقه را نشان می داد كه پاس عمقی داود محبوب به مهدوی كیا باعث پیشروی او به محوطه حریف شد. مهدی كه در آن لحظه فقط به موفقیت تیمش فكر می كرد در یك چشم برهم زدن خود را روی زمین ولو شده دید و همین زمان بود كه داور مسابقه خطای مهدی نجفی مدافع سایپا را روی مهدی مهدوی كیا خطای پنالتی تشخیص داده بود. داود محبوب این پنالتی را به گل دوم تیمش مبدل كرد. مهدی در اولین حضور خود در لیگ ایران، 85 دقیقه مقابل سایپای تهران بازی كرد و در این لحظه جای خود را به محمود كلهر داد. مهدی در این مسابقه در زمره بهترین های تیمش بود او در رختكن به دقایق سپری شده فكر می كرد نا خواسته خنده اش گرفت؛ اضطراب اول بازی كجا اطمینان و درخشش اواخر بازی كجا! او خیلی خوشحال بود زیرا موفق شده بود نمایش قابل قبولی را ارائه دهد. پس از خاتمه بازی اولین كسانی كه به او دلگرمی داده و بازی خوبش را ستودند یورگن گده و بازیكنان قدیمی پیروزی بودند. در منزلشان نیز غوغایی بود و اهل خانه سر از پا نمی شناختند. پدر آن شب و به مناسب بازی خوب پسرش تعدادی از فامیلها را به صرف شام و پذیرایی دعوت نمود.

توقف مقابل شموشك

تیم پیروزی در دومین مسابقه خود در ورزشگاه آزادی میزبان شموشك نوشهر شد. شموشك تیمی جوان و گمنام بود كه اولین حضور خود در لیگ سراسری را تجربه می كرد، همین عوامل باعث شده بود تا بازیكنان و مربیان پیروزی یك برد خانگی راحت و پرگل را برای خود پیش بینی كنند. اما اینچنین نشد و تیم پیروزی در حضور پرشور تماشاگرانش در ورزشگاه آزادی به دام شموشك افتاد. بازیكنان این تیم گرچه حملات پردامنه ای را روی دروازه شموشك تدارك دیدند ولی انگیزه بالای حریف و غرور بیجای بازیكنان پیروزی باعث گردید تا در پایان این بازی، نتیجه صفر- صفر بر روی تابلوی ورزشگاه درج شود. مهدی در این روز نود دقیقه در تركیب تیمش بازی كرد، او در كنار رضا ترابیان زوج خط حمله پیروزی را تشكیل داده بودند. در واقع مصدومیت علی دایی باعث شده بود تا مهدوی كیا در این زمان در خط  حمله قرار بگیرد. پس از تساوی خانگی برابر تیم ضعیف شموشك انتقادات آغاز شد و یورگن گده مربی تیم هدف اصلی این منتقدان بود.

اولین گل مهدی در لیگ ایران

روز جمعه 12 خردادماه، مهدی در سومین حضورش، برابر پلی اكریل اصفهان به میدان رفت. دقیقه 35 بازی بود كه شهرام براتپوری، سانتری كوتاه را برای ترابیان انجام داد و پوشش ناشیانه مدافعان پلی اكریل به مهدی این فرصت را داد تا با ضربه سر دروازه میهمان اصفهانی را بگشاید. این اولین گل مهدی هم در تیم پیروزی و هم در تاریخ لیگ ایران است. در نیمه دوم یاران پلی اكریل دو بار دروازه پیروزی را گشودند تا اولین شكست فصل برای این مدعی خیلی زود رقم بخورد، پس باید گفت گلزنی مهدوی كیا برای تیمش خوش یمن نبود!

بازی در كنار علی دایی

درهفته چهارم لیگ پیروزی در حالی به مصاف تیم بهمن صدرنشین مسابقات رفت كه پس از مدتها غیبت علی دایی را در تركیب تیمش می دید. مهدی از اینكه علی دایی سلامت خود را بازیافته، خوشحال بود ولی از طرفی هم نگران بود مبادا با آمدن دایی و كرمانی مقدم جایش در تركیب تیم تنگ شود (گده) برای بازی با بهمن علی دایی را برگزید و مرد شماره دو او مهدوی كیا بود. شاید مهمترین دلیل این انتخاب درخشش مهدی در بازیهای گذشته و گلزنی او به پلی اكریل بود. تیم پیروزی باید با تیمی بازی می كرد كه بهترین خط حمله و دفاع لیگ را دارا بود. در این بازی مهدی چند بار پا به توپ شد ولی او در مصاف مدافعان با تجربه ای مثل خاكپور، ماركار آقاجانیان و نادر محمد خانی چندان موفق نبود تا مربی در دقیقه 74 تصمیم به تعویض او با ترابیان بگیرد.

ترابیان نیز در بدو ورود دروازه بهمن را گشود، البته این گل هشت دقیقه بعد توسط هاشم حیدری، پاسخ داده شد تا نبرد دو تیم بزرگ و مدعی پایتخت مساوی خاتمه یابد.

حضور در تیم امید

پس از مسابقات هفته چهارم لیگ سراسری، اردوهای مقطعی تیمهای ملی المپیك و نیروهای مسلح باعث ایجاد وقفه در برگزاری منظم لیگ شد.

مهدوی كیا در این ایام بیشتر در تمرینات تیم ملی امید حاضر می شد. روز جمعه ششم مرداد ماه دیدار رفت تیمهای استقلال و پیروزی برگزار شد. وجه تمایز این مسابقه با مسابقات قبلی دو تیم در این بود كه یك داور خارجی ( ساندروپل) آن را قضاوت می كرد. مهدی از روز قبل از مسابقه می دانست در تركیب تیم جایی ندارد. او كه از كودكی در رویاهایش خود را همیشه در مقابل استقلالی ها می دید نشستن روی نیمكت ذخیره های تیم محبوبش را كمتر از بازی كردن نمی دانست! این دیدار حساس را استقلال با حساب 3 بر1 برد تا یك روز تلخ برای قرمز پوشان و هواداران آنها رقم بخورد. گرچه مهدی در برابر استقلال بازی نكرد ولی شاید او و خانواده اش، ناراحت ترین افراد از بابت این باخت بودند. در مرداد ماه و با نزدیك شدن به مسابقات مقدماتی المپیك آتلانتا، تمرینات تیم ملی امید حالت جدی تری به خود گرفت. تیم المپیك ایران در اولین مسابقه خود در روز 22 شهریور در تركمنستان به میدان رفت و میزبان خود را با نتیجه 4 بر 2 مغلوب كرد. مهدی در این بازی از ابتدا در خط حمله به بازی گرفته شد؛ وی در اواخر بازی جایش را به یزدانی داد.

تركیب تیم المپیك در دیدار با المپیك تركمنستان: نیما نكیسا- ستار همدانی- داود نظر محمدی- رضا آقا محمدی- علیرضا سهند رازیان ( كاپیتان)- علی آذری- سرژیك تیموریان- مهرداد میناوند- ادموند بزیك و مهدی مهدوی كیا.

سرمربی:

حسن حبیبیمربی: همایون شاهرخی.

پس از برد پر گل مقابل تركمنستان امیدهای فوتبال ایران در روز هفتم مهرماه در ورزشگاه آزادی به مصاف المپیك امارات رفتند. در این بازی ایران با یك گل از حریف عقب بود كه علی چینی گلزنی كرد و بازی را به تساوی كشاند. مهدی در این دیدار هم به عنوان یك مهاجم نوك به میدان رفت و باز هم در اواخر بازی تعویض شد، این بار علی آذری جانشین وی شد.

شش روز بعد ایران میزبان تركمنستان شد و با 4 گل حریف آسیای میانه ای خود را در هم كوبید. مهدوی كیا زننده یكی از گلهای تیم امید بود. سرنوشت تیم صعود كننده از این گروه به روز آخر و دیدار امارات و ایران در ابوظبی كشیده شد. روز سی ام مهرماه 74 این مسابقه برگزار شد و ملی پوشان امید با ارائه یك بازی ناهماهنگ و بی هدف بازی را با یك گل به حریف واگذار كردند تا باز هم ازصعود به المپیك باز بمانیم.