تبیان، دستیار زندگی
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام كرد: "تحقیقات اولیه درباره سرانه مطالعه در ایران انجام شده و ‌اكنون مراحل تجزیه و تحلیل را سپری می‌كند كه قطعا آماری علمی و فنی خواهد بود". پیش از این از سوی برخی، سرانه مطالعه 2 دقیقه برای هر ایرانی اعلام می ش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دكتر پرويز: سرانه مطالعه در هفته كتاب اعلام مي شود

پرویز

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام كرد: "تحقيقات اوليه درباره سرانه مطالعه در ايران انجام شده و ‌اكنون مراحل تجزيه و تحليل را سپري مي‌كند كه قطعا آماري علمي و فني خواهد بود". پيش از اين از سوي برخي، سرانه مطالعه 2 دقيقه براي هر ايراني اعلام مي شد كه دكتر پرويز اين عدد را متعلق به گذشته هاي دور مي داند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، دكتر پرويز كمك به افزايش سرانه مطالعه را اقدامي ملي معرفي و تاكيد كرد: تبليغاتي كه در اين حوزه انجام مي‌شود، بايد مناسب باشد تا انگيزه مخاطب را به مطالعه تقويت كند.

وي همچنين اعلام كرد: آنچه واقعيت است بايد بيان شود و نيازي به اعلام آمار اغراق‌آميز نيست؛ چرا كه بسياري از نشانه‌ها حاكي از بالا بودن اين آمار است.

دكتر پرويز با بيان اين كه در راستاي افزايش سرانه كتابخواني در حركت هستيم، خاطرنشان كرد: اعلام سرانه مطالعه در هفته كتاب، مشوقي براي توليد، آفرينش و ترويج آثاري پربارتر در حوزه كتاب است و به گسترش فرهنگ كتابخواني كمك خواهد كرد.

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: مطالعات علمي و دقيقي در حوزه سرانه مطالعه در سال اخير انجام نشده است. بر همين اساس دفتر مطالعات و توسعه فعاليت‌هاي فرهنگي با هماهنگي پژوهشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پروژه‌اي را طراحي كردند كه براساس آن مطالعات دقيق با نمونه‌گيري واقعي به تفكيك سطح تحصيلات و وضعيت شغلي انجام شود تا بتوان آماري علمي و دقيق ارايه كرد.

وي تصريح كرد: آمارهايي كه اعلام مي‌شود به پژوهش‌هاي گذشته مربوط است و اعلام اين آمارها از زبان مسوولان فرهنگي كشور و تثبيت آن در خارج از كشور به استناد سخنان مسوولان، به عنوان مرجع قلمداد مي‌شود.

دكتر پرويز افزود: آمار 2 دقيقه مطالعه در شبانه روز، مربوط به دهه‌هاي گذشته است كه نزديك به 20 سال است از آن عبور كرده‌ايم و چنانچه مطالعه كتاب‌هاي درسي و مطالعه مكرر ادعيه و متون مذهبي را كنار بگذاريم، سرانه مطالعه در حدود 10 دقيقه مي‌شود و اين رقم اعلام شده، ميزان پايه است كه قطعا از آن ميزان بيشتر مي‌شود.

پرويز با اشاره به اين كه نخستين آمار سرانه مطالعه به صورت تحقيقي در هفته كتاب اعلام خواهد شد، افزود: نويد مي‌دهم آماري كه اعلام خواهد شد، دستكم سرانه مطالعه در استان تهران را بسيار بيشتر از آنچه اعلام مي‌شود، نشان خواهد داد.

معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اين مطلب كه سرانه مطالعه به مرور بايد افزايش يابد، يادآور شد: در كاهش يا افزايش ميزان سرانه مطالعه، مسوولان معاونت فرهنگي اين وزارتخانه نقشي ايفا نمي‌كنند و افزايش سرانه مطالعه نشان مي‌دهد كه سياست سه سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ثمربخش بوده است و بايد آن را دنبال كنيم.

وي انتشار 54 هزار عنوان كتاب در سال را نشانه خوبي دانست و گفت: ناشران و اهالي فرهنگ و هنر مي‌توانند با معرفي كتاب‌هايي كه مفيد، ارزشمند و پرمحتوا هستند، در افزايش سرانه مطالعه كمك كنند.