تبیان، دستیار زندگی
رییسعلی دلواری این آزاده دلاور، سرانجام در حین مبارزه با دشمنان اسلام و ایران در دوازدهم شهریور 1294 در 33 سالگی، از پشت مورد هدف گلوله فرد خائنی قرار گرفت و به شهادت رسید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رییس علی دلواری همچنان ایستاده است

رییس علی دلواری

رییسعلی فرزند رییس محمد در سال 1261 ش در دهستانی از توابع بوشهر به دنیا آمد. او در عصر مشروطیت، جوانی 24 ساله، بلند همت، شجاع، در صدق و صفا كم مانند و در حب وطن و توكل به خدا، ضرب المثل بود. اگرچه سواد و معلومات كافی نداشت، اما پاكی و سرشت و صفات حمیده او زبانزد اطرافیان بود. رییسعلی بعد از این كه قوای اشغالگر انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، با شجاعتی وصف‏ناپذیر به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شكست‏های سنگینی بر آنان وارد كرد.

رییسعلی بعد از این كه قوای انگلیس بوشهر را به تصرف خود درآوردند، به مقابله با تجاوزگران پرداخت و شكست‏های سنگینی بر آنان وارد كرد.

پس از اشغال بوشهر در رمضان سال 1333 ق، نیروهای انگلیسی قصد تصرف دلوار را می‏كنند. محلی كه پیش از آن، چند بار سربازان انگلیسی به آنجا یورش برده و هر بار طعم تلخ شكست را چشیده بودند. رییسعلی همراه با یاران خود، علیه اشغالگران وارد نبرد شده و نیروهای متجاوز را كه قریب به پنج هزار نفر بودند، تار و مار می‏كند. قیام مردم تنگستان بر روی هم هفت سال به طول انجامید و در این مدت، دلیران تنگستان، دو هدف عمده را دنبال می‏كردند: پاسداری از بوشهر، دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سكونت خود و جلوگیری از نفوذ قوای بیگانه به درون سرزمین ایران و دفاع از استقلال وطن. رییسعلی دلواری این آزاده دلاور، سرانجام در حین مبارزه با دشمنان اسلام و ایران در دوازدهم شهریور 1294 ش برابر با 23 شوال 1333 ق در 33 سالگی، از پشت مورد هدف گلوله فرد خائنی قرار گرفت و به شهادت رسید.

رییس علی دلواری

مستند آرش

سیما فیلم مستند آرش با موضوع قیام رییس علی دلواری را در دستور کار دارد. اكبرنبوی کارگردان مستند آرش درمورد این مستند تك قسمتی می گوید :«آرش دراسطوره ها و داستان های ایرانی، نمادفردی برجسته وبزرگ است و زمانی كه سپاه تورانیان به ایران حمله می كنند طبق توافق كار به جایی می رسدكه تیری از كمان رها شودو در هرنقطه ای كه فرود آید؛ آن نقطه مرز ایران و توران نامیده شود و آرش جانش رابرای مشخص شدن مرز ایران می گذارد. این اسطوره همواره ودر تمام دوره ها وجود داشته و همه كسانی كه به نوعی سعی كردند از مرز این كشور در مقابل دشمن محافظت كنند؛ هر یك به نوعی آرش محسوب می شوند. و در سرزمین ما كسانی كه در راه دفاع از حیثیت و شرافت كشور گام برداشتند؛ بسیارند و از نظر من همه آنها آرش هستند.

مستند آرش به کارگردانی اکبر نبوی درباره زندگی، شخصیت و مبارزات رئیسعلی دلواری علیه استعمار انگلیس است.

نبوی می افزاید: مستند آرش درباره زندگی، شخصیت و مبارزات رئیسعلی دلواری علیه استعمار انگلیس است. قیام رئیسعلی كاملاً مردمی و مبتنی بر باورهای ملی و مردمی بود و شخصیت چنین فردی با همان اعتقاد و ایمان به اسلام وایران، انگیزه هرفردی را می تواند برای ساخت چنین اثری تحریك كند.

كارگردان آرش درمورد تصویربرداری و زمان ساخت این مستند گفت: درخصوص اتمام كار نمی توان اظهار نظری كرد چون همچنان قصد جستجو دارم تا كار كاملی ساخته شود، ما قصد نداریم به خاطر سرعت در كار كیفیت را فدا كنیم. رئیسعلی مركز ثقل داستان این فیلم مستنداست وسال ها از این واقعه می گذرد، و كمتر به شخصیت برجسته او پرداخته شده است بنابراین نیاز به تحقیقات بیشتری داریم.

درفیلم مستندآرش احسان شهلایی وحسین ناظریان به عنوان تصویربردار نبوی را همراهی  می كنند و صدابردار فرهاد امامی است. سیدقاسم یاحسینی هم به عنوان محقق با این گروه همكاری كرده است تا مستندآرش دیدنی شود.

منبع: سایت خبری سیما فیلم