• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • افتخارِ نخواندن داستان ایرانی!
  • بلقیس سلیمانی با بیان این‌که همه یاد گرفته‌اند بگویند ما داستان خارجی می‌خوانیم و با افتخار بگویند داستان ایرانی نمی‌خوانیم، معتقد است: ما به یک رنسانس نیاز داریم تا خواننده ایرانی را متوجه کنیم هنوز داستان خوب منتشر می‌شود.
  • نویسندگان ایرانی عقب هستند
  • یک مترجم با بیان این‌که نویسندگان ایرانی عقب هستند و نگاه‌شان به تألیف، سنتی است، می‌گوید: مولفان ما مخاطبان را نادیده می‌گیرند.
  • "رمان" به مثابه فرم ویرانگر
  • ایرانیزه کردن "رمان" به طرز گلشیری و بهره گرفتن از شگردهای کهن قصه‌نویسی‌ای که از بطن آثار منثور کلاسیک خودمان اخذ شده است مهم‌ترین خصیصه‌ این آثار، یعنی مسالمت با سنت و از طرف دیگر در سطح ماندن فرم در اثر داستانی را بر می‌سازد.
  • انتقاد از کم‌توجهی به سنایی
  • سعید حمیدیان می‌گوید: سنایی بی‌شک یکی از پیشگامان غزل فارسی است که متاسفانه به مقام والای او چنان‌که باید و شاید، توجه نشده است. او در غزل، ابداعات و نوآوری‌هایی داشته که در شعر شاعران پس از او به کمال و بالندگی رسیده است.
  • فیلم‌نامه‌نویسی برایم زنگ تفریح است
  • محمدرضا بایرامی با بیان اینکه سینماگران ما بعضاً تصور درستی از نویسندگی ندارند گفت: نوشتن فیلمنامه برایم چندان جدی نیست، چون همه در سینما دنبال راحت الحلقوم‌اند!
  • شعر رمانتیک نیما تاثیر گرفته از محیط اجتماعی است
  • 21 آبان مصادف با سالروز تولد نیما یوشیج پدر شعر نوی فارسی است. سعید حمیدیان در کتاب «داستان دگردیسی» یه روند دگرگونی‌های شعر نیما یوشیج می‌پردازد. او معتقد است: نیما می‌خواست زبان ادب کهن را درهم بشکند، محدودیت‌های زبان گذشته را در هم بریزد تا از آن پایه‌ها و شالوده‌ها زبان جدیدی را پی بریزد که بتواند بالقوه مسایل جدید ما را برآورده و نیازهای تازه ما را رفع کند.
  • موافقان و مخالفانِ ژانرنویسی
  • ژانویسی در ادبیات ایران کمتر مورده توجه بوده؛ برخی آن را مفید دانسته و از آن دفاع می‌کنند، برخی هم آن را مضر می‌دانند و به این جریان خوشبین‌ نیستند.
  • درسِ جانبخش تاریخ
  • مقاله‌ای از حافظ موسوی درباره «تأثیر انقلاب اکتبر بر شعر و ادبیات ایران»
  • خیانت‌های همسر آگاتا کریستی دلیل خلق خانم مارپل
  • آگاتا کریستی، نویسنده مطرح آثار جنایی با خلق شخصیت «خانم مارپل» انقلابی در دنیای ادبیات پلیسی ایجاد کرد. حال کتاب «آگاتا کریستی و خانم مارپلِ رند» که چندی پیش در انگلستان منتشر شده، فاش می‌کند که خیانت‌های همسر اول کریستی موجب خلق این کارگاه محبوب شده است.
  • «اشکانه» تکنیکی ترین اثر من است
  • ابراهیم حسن بیگی درباره رمان «اشکانه» گفت: این رمان اصطلاحا روایت سیال ذهن است و پیچیدگی‌های ساختاری خود را دارد و تکنیکی‌ترین اثر من نسبت به سایر آثارم است.
  • ترجمه‌ای دیگر از «پوست» مالاپارته
  • «پوست» اثری است از کورتزیو مالاپارته، که اخیرا با ترجمه قلی خیاط در نشر نگاه منتشر شده است. این اثر را سال‌ها پیش بهمن محصص نیز به فارسی ترجمه کرده بود.
  • اگر ادبیات میوه باشد سینما مرباست
  • هوشنگ مرادی کرمانی گفت: اگر امروزه در هر جای دنیا و در همه فرهنگ‌ها به تدریج کتاب‌خواندن کمرنگ‌تر می‌شود به این دلیل است که کتاب در حال عوض کردن ظرف و قالب است و تصویری می‌شود.
  • ادبیات دفاع مقدس، قربانی نگاه‌های سیاسی
  • نویسنده کتاب «جریان‌شناسی شعر دفاع مقدس» با بیان اینکه در بررسی ادبیات دفاع مقدس در دانشگاه‌ها هم از نظر کمی و هم از حیث کیفی با ضعف مواجهیم، گفت: متاسفانه می‌توان گفت که ادبیات دفاع مقدس قربانی نگاه‌ها سیاسی برخی از اساتید شده است.
  • روزهای طلایی برای شعر آئینی
  • برخی از کارشناسان بر این باورند که انقلاب اسلامی زمینه احیای برخی از ظرفیت‌های ادبی در شعر آئینی را فراهم کرده است. به اعتقاد این کارشناسان، اگرچه هنوز این حوزه نیازمند نقد و بررسی است، اما به نظر می‌رسد که جزو قله‌های ادبیات فارسی خواهد شد.
  • ادبیات جنگ ادبیات ملال نیست
  • مصطفی جمشیدی می‌گوید ادبیات جنگ ادبیات ملال نیست. زندگی عادی و روزمره انسان ها ملال انگیز است و هیچ اتفاق و خیزشی در آن نخواهیم داشت ولی در ادبیات دفاع مقدس ایستایی نداریم
  • ژانرنویسی را جدی نگرفته‌ایم
  • اصغر نوری با بیان این‌که ژانرنویسی را جدی نگرفته‌ایم، گفت: امیدوارم نقد ادبی، جریان ژانرنویسی را که تازه شروع شده جدی بگیرد تا محک اساسی بخورد و رفته‌رفته بهتر شود.
  • اکنون اوست و آب و مشک خالی
  • سید مهدی شجاعی را بدون اغراق، می توان نویسنده شماره یک آثار مذهبی در ادبیات معاصر دانست. اما روایت اصحاب و یاران سیدالشهدا(ع) در نوشته های پر مخاطب او حکایت دیگری دارد که تا خوانده نشود، جذابیت و اهمیت آن قابل لمس نخواهد بود. سقای آب و ادب از جمله همین آثار است.
  • نقد ادبی ذوقی و سلیقه‌ای نیست
  • محسن سلیمانی می‌گوید: منتقدان ما، غیر از شاید چند نفر، واقعاً در زمینه نقد معیارمند و صاحب نظر نیستند و تازه این چند نفر هم وقت یا حوصله ندارند که همه کتاب‌های منتشر شده را بخوانند.
  • شعرهای برخی مداحان حتی نزدیک به شعر هم نیست
  • حسین طاهری، شاعر جوان کشورمان گفت: برخی مداحان شعرهایی می‌خوانند که حتی نزدیک به شعر هم نیست. به اعتقاد من فردی که نوحه می‌نویسد باید تسلط کافی در شعر داشته باشد. متاسفانه برخی از شاعران مطرح ما از ترس از دست دادن مخاطبان از شعر آیینی فرار می‌کنند.
  • کتاب "من پیش از تو" (1): محبوبیت روز افزون در بین خوانندگان
  • در روزهایی که آنقدر سرگرم فضاهای مجازی هستیم و سرمان مرتب در گوشی هایمان هست که بیشتر از هر وقت دیگری با کتاب ها قهریم، کتاب "من پیش از تو" بار دیگر باعث شد تا چند ساعتی گوشی ها را کنار گذاشته و تلویزیون ها را خاموش کنیم تا بار دیگر طعم دلچسب کتاب خواندن را بچشیم. سوال این جاست که چه چیزی باعث شده تا این کتاب خواندنی شود؟
  • «فردا مسافرم»؛ رمانی براساس منابع دست اول
  • مریم راهی در نشست نقد و بررسی رمان «فردا مسافرم» گفت: من از منابع شفاهی یا فیلم و... استفاده نکردم و سعی کردم که از منابع معتبر استفاده کنم. تا جایی که امکان داشت تلاش کردم که این اطلاعات دست اول باشد.
  • ایرانی‌ها خود را از کتاب بی‌نیاز می‌دانند
  • محمدرضا امامی در نشست تاریخ شفاهی کتاب بیان کرد: موج خواندن و کتاب زمانی به‌وجود می‌آید که بخواهد به نیازی پاسخ دهد؛ امروز جامعه ما خود را از کتاب بی‌نیاز می‌داند. در دوران ما کتاب باعث مباهات بود و امروز ماشین شاسی‌بلند مایه مباهات است. چون کتاب یک نیاز نیست در نتیجه وضعیت کتاب به همین صورت باقی می‌مان
  • شعر خواجو در فضای شیراز به بالندگی رسید
  • به اعتقاد مدیر دانشنامه فارس، خواجوی کرمانی در غزل‌های دوران پختگی، غزل عاشقانه سعدی را با غزل عارفانه و صوفیانه در هم آمیخته و سخن جدیدی پدید آورده که متاثر از فضای ادبی و فرهنگی شیراز در قرن هشتم است.
  • نفس های به شماره افتاده «داستان ایرانی»
  • نویسنده رمان تحسین شده «جاده جنگ» معتقد است، وضعیت داستان نویسی ایرانی در کشور اسف بار است. انوری می گوید: اکثر داستان هایی که هر سال منتشر می شود، به سطل آشغال سرازیر می شود.