سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
 چگونه کودکی که به‌دنبال «نمره» است، اهل مطالعه شود؟
چگونه کودکی که به‌دنبال «نمره» است، اهل مطالعه شود؟
چگونه کودکی که به‌دنبال «نمره» است، اهل مطالعه شود؟
مصطفی رحماندوست معتقد است: نظام آموزش رسمی و غیررسمی در کشور ما نادرست است و خانواده و مدرسه، موجب سرکوب توانایی‌های خداداد بچه‌ها می‌شوند.
 دلایل ضعف ژانرنویسی در ایران
دلایل ضعف ژانرنویسی در ایران
دلایل ضعف ژانرنویسی در ایران
کاوه میرعباسی به دلایل ضعف ژانرنویسی در ایران اشاره کرد.
 تسلط خواجو بر معانی و اشارات عرفانی
تسلط خواجو بر معانی و اشارات عرفانی
تسلط خواجو بر معانی و اشارات عرفانی
حسن بلخاری‌ از تسلط خواجو بر معانی و اشارات عرفانی سخن گفت.
 خاطره‌نگاری ضرورت ادبیات‌مقاومت
خاطره‌نگاری ضرورت ادبیات‌مقاومت
خاطره‌نگاری ضرورت ادبیات‌مقاومت
در سال‌های اخیر، بیش از هر گونه ادبی این گونه خاطره‌نگاری در ادبیات دفاع مقدس بوده که در بازار کتاب مورد اقبال مردم قرار گرفته است. کتاب‌هایی مانند دا، دختر شینا، آن بیست و سه نفر، سلام بر ابراهیم، غرش رعد، من زنده‌ام، پایی که جا ماند، بابا نظر و... در سال‌های اخیر یکی پس از دیگری تجدید چاپ شدند و نگاه‌های بازار نشر را چنان به خود معطوف کردند که ادبیات دفاع ثابت کند می‌تواند هنوز هم خوانندگان بسیاری داشته باشد.
 معضلِ خاص شدن ادبیات در کشور ما
معضلِ خاص شدن ادبیات در کشور ما
معضلِ خاص شدن ادبیات در کشور ما
شهریار زمانی می‌گوید: این‌که ادبیات (شعر و داستان) در کشور ما خاص شده، معضل است.
«شیون» در شعر گیلکی شاعر ضرب‌المثل‌هاست
«شیون» در شعر گیلکی شاعر ضرب‌المثل‌هاست
«شیون» در شعر گیلکی شاعر ضرب‌المثل‌هاست
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: اگر شیون در شعر گیلکی شاعر ضرب‌المثل‌ها است در شعر فارسی شاعر ترکیب‌ها است و بیشترین ضرب‌المثل ها در شعر شیون دیده می‌شود.
تاثیر شعر در تحمل فشارهای زندگی
تاثیر شعر در تحمل فشارهای زندگی
تاثیر شعر در تحمل فشارهای زندگی
غلامرضا طریقی با اشاره به تاثیر شعر در تحمل فشارهای زندگی شهری و کم کردن تنش های روحی می گوید: همه ما درگیر گرفتاری های عجیب و غریب شهری هستیم بنابراین به یک سوپاپ اطمینان روحی نیاز داریم.
نظرشهید مطهری در مورد اشعار یزید
نظرشهید مطهری در مورد اشعار یزید
نظرشهید مطهری در مورد اشعار یزید
آیا حافظ مصرع «الا یا ایّها الساقى ادر کأساً و ناولها» را از حافظ تضمین کرده است؟ توضیحات شهید مطهری پیرامون این مسئله را بخوانید.
هیچ گروه و فکری از شعر جدا نیست
هیچ گروه و فکری از شعر جدا نیست
هیچ گروه و فکری از شعر جدا نیست
هرمز علی پور می گوید: اگرچه شعر امری تخصصی است اما هیچ گروه و فکری از شعر جدا نیست.
انتهای شب یلدا
انتهای شب یلدا
انتهای شب یلدا
شمار شاعران انقلاب قطعا بیش از این است که در یکی دو صفحه بتوان به آنها پرداخت اما به خاطر محدود بودن صفحات تصمیم گرفتیم از بین شاعران به آنهایی بپردازیم که شهره تر هستند. در هر حال پیش از اشاره ای کوتاه به زندگی و آثار شاعران زیر باید توجه داشت که نام های
از خون جوانان وطن لاله دمیده...
از خون جوانان وطن لاله دمیده...
از خون جوانان وطن لاله دمیده...
انقلاب مشروطه که جرقه ی آن از دوران ناصرالدین شاه زده شد از اواخر پادشاهی مظفرالدین شاه بر اثر ظلم و ستم ، فساد و تباهی در این دوره کم کم آغاز شد؛ در زمان محمد علی شاه انقلاب و هیجان و کشمکش مردم و مجلس با دربار و ایادی استبداد در تهران و ولایات ادامه پید
نگاهی به ادبیات انقلاب
نگاهی به ادبیات انقلاب
نگاهی به ادبیات انقلاب
همانطور که با ظهور انقلاب اسلامی، تغییرات زیادی در جامعه ایران اتفاق افتاد، شاعری هم که برخاسته از درون جامعه بود، بنا به مقتضیات انقلاب، اشعارش را متحول ساخت. ارزش ها و معیارهای گذشته، با جایگزین شدن ارزش های اصیل اسلامی، یا به طور کلی متروک گردید و یا م
تکنیک فرانمایش
تکنیک فرانمایش
تکنیک فرانمایش
تکنیک فرانمایش و فاصله گذاری کمی ها و کاستی های یک نمایش که آن را از مرزهای واقعیت خارج می کند را رسوا می کند تا مخاطب را کمتر از نظر احساسی درگیر کند و بیشتر منطق او را بیدار کند.
مخاطب ادبیات آئینی کیست؟
مخاطب ادبیات آئینی کیست؟
مخاطب ادبیات آئینی کیست؟
سید علی شجاعی درباره ادبیات آئینی بر تأثیر غربالگری تاریخ تأکید کرده و می گوید: تاریخ آنقدر با ما صادق است که وقتی «بحار الانوار» را نگه می دارد، گوشزد می کند که در مطالب آن هم دقت کنید.
نهج البلاغه درکلام ادیبان
نهج البلاغه درکلام ادیبان
نهج البلاغه درکلام ادیبان
داستان هایی از گذشت، عدالت و علم امیرالمومنین(علیه السلام ) در دوره های مختلف ادب فارسی، در ستایش شخصیت او توسط شعرا و نویسندگانی به یادگار مانده است که در سنت ادبیات فارسی اکثراً بر مذهب اهل سنت بوده اند.
اشک ها و لبخند ها ؛ تراژدی و کمدی(2)
اشک ها و لبخند ها ؛ تراژدی و کمدی(2)
اشک ها و لبخند ها ؛ تراژدی و کمدی(2)
در این مقاله سعی خواهد شد عناصر اصلی تشکیل دهنده ی کمدی به صورت تطبیقی با تراژدی تعریف شود.
اشک ها و لبخند ها ؛ تراژدی و کمدی
اشک ها و لبخند ها ؛ تراژدی و کمدی
اشک ها و لبخند ها ؛ تراژدی و کمدی
دو ماسک نمایش، که یکی با منحنی لبخند آراسته شده است و دیگری با لبی آویزان و اندوهگین از دیرباز اشاره به دو نوع متفاوتِ نمایش یعنی کمدی و تراژدی دارد.
سیمای نوروز در ادب فارسی
سیمای نوروز در ادب فارسی
سیمای نوروز در ادب فارسی
اشعار و مختصر زندگی نامه ای از شاعرانی که برای بهار سرودند
بهار و صدای جویباران
بهار و صدای جویباران
بهار و صدای جویباران
در این مقاله به پیشواز بهار می رویم و قسمت هایی از اشعار شاعران مختلفِ ایرانی و یا غیر ایرانی که در زمینه ی بهار سروده شده است را در ادامه می خوانیم.
سنگ قبرنویسی
سنگ قبرنویسی
سنگ قبرنویسی
در طول تاریخ نوشته ها و طراحی هایی که روی سنگ قبرها موجود بوده است به فرهنگ و باورهای رایج یک قوم و آداب و رسوم خاص آنها در تکریم و بزرگداشت عزیز از دست رفته اشاره می کند. نوشتن شعر، خصوصیات فرد، اشاره به شغل او و حکاکی آیات قرآنی در میان ایرانیان مرسوم ب
تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین