تبیان، دستیار زندگی
در كتابخانه مجلس مجموعه‌های با ارزشی وجود دارد كه بخشی از ثروت ملی كشور است اما متاسفانه در حال حاضر امكانات شایسته برای نگهداری از این منابع در اختیار نداریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رييس سابق كتابخانه مجلس شوراي اسلامي:

اسناد و منابع در معرض نابودي اند

احمد جلالی

در كتابخانه مجلس مجموعه‌هاي با ارزشي وجود دارد كه بخشي از ثروت ملي كشور است اما متاسفانه در حال حاضر امكانات شايسته براي نگهداري از اين منابع در اختيار نداريم.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، احمد جلالي رييس سابق كتابخانه مجلس شوراي اسلامي در مراسم معارفه رسول جعفريان رييس جديد كتابخانه مجلس با اعلام اين مطلب و با اشاره وجود نسخ خطي بي‌نظير در اين كتابخانه، گفت: افسوس مي‌خورم كه اهتمام لازم را به تناسب ثروت موجود به كتابخانه نداشته‌ايم.

جلالي با اشاره به ضرورت بازنگري در امكانات كتابخانه گفت: ما بايد براي آشنايي نسل جوان و افراد غير ايراني با تاريخ بهارستان كه بخش مهمي از تاريخ ايران است و بازخواني تاريخ مقننه، به كتابخانه مجلس رسيدگي كنيم.

وي راه‌اندازي دفتري در شهرداري براي پيگيري طرح بهارستان را از اقدامات يكسال گذشته كتابخانه دانست و گفت: بر اساس اين طرح ساختماني در يكي از اضلاع بهارستان براي كتابخانه احداث مي‌شود كه به لحاظ تاريخي نيز هويت كتابخانه مجلس حفظ شود و همچنان به عنوان بازوي فرهنگي و هويت‌ساز مجلس در كنار هيأت رييسه نيز باقي بماند.

رييس سابق كتابخانه مجلس شوراي اسلامي همچنين از انتقال برخي از دارايي‌هاي بخش موزه مجلس شوراي اسلامي خبر داد و گفت: چندي پيش با همراهي و توجه حداد عادل بخشي از ساختمان جديد مجلس به كتابخانه داده شد كه مجموعه تابلوهاي كمال‌الملك و هداياي مجلس در آن مكان نگهداري مي‌شود.

در اين مراسم عبدالحسين حائري نسخه‌شناس و فهرست‌نويس برجسته از وضعيت نامطلوب مخازن كتابخانه مجلس خبر داد و گفت: مخازن در حال انفجارند و هرچه زودتر بايد چاره‌اي انديشيد در غير اين‌صورت بيش از اين به منابع آسيب وارد مي‌شود.

حائري بخش اعظم صدمات منابع كتابخانه را ناشي از جابه‌جايي كتاب‌ها دانست و گفت: در اثر اين جابه‌جايي‌ها برخي از اسناد و كتاب‌هاي نفيس و ارزشمند مفقود شده‌ كه اميدوارم هرچه زودتر پيدا شوند.

در اين مراسم كه عصر امروز يكشنبه 10 شهريورماه در كتابخانه مجلس برگزار شد، علي لاريجاني‌ رييس مجلس شوراي اسلامي، غلامعلي حدادعادل‌ رييس كميسيون فرهنگي مجلس و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند.