تبیان، دستیار زندگی
كتابخانه مجلس حاوی نسخ خطی نفیس و اسناد و نشریات ارزشمند مربوط به مشروطه است كه در حال حاضر در ساختمان‌های فرسوده و بدون امكانات استاندارد نگهداری می‌شوند و این شایسته نیست و باید هرچه سریعتر ساختمان جدیدی با ویژگی‌های مناسب و امكانات استاندارد احداث شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رييس مجلس شوراي اسلامي:

ساختمان جديدي براي كتابخانه مجلس احداث مي‌شود

احداث ساختمان جدیدی برای كتابخانه مجلس

كتابخانه مجلس حاوي نسخ خطي نفيس و اسناد و نشريات ارزشمند مربوط به مشروطه است كه در حال حاضر در ساختمان‌هاي فرسوده و بدون امكانات استاندارد نگهداري مي‌شوند و اين شايسته نيست و بايد هرچه سريعتر ساختمان جديدي با ويژگي‌هاي مناسب و امكانات استاندارد احداث شود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، علي لاريجاني‌ رييس مجلس شوراي اسلامي در مراسم توديع و معارفه رييس پيشين و جديد كتابخانه مجلس ،با اشاره به‌ همجواري كتابخانه و هيأت رييسه مجلس شوراي اسلامي، گفت: اين اتفاق براي هيأت رييسه مايه افتخار است ولي براي محققان به لحاظ سخت‌گيري در آمد و رفت خيلي خوشايند نيست.

لاريجاني همچنين با اشاره به فرسودگي ساختمان كتابخانه مجلس گفت: بايد براي محفوظ نگهداشتن نفايسي كه در اين كتابخانه وجود دارد و فراهم كردن استانداردهاي جهاني، ساختمان جديدي در يكي از اضلاع ميدان بهارستان بنا به شأن اين كتابخانه احداث شود.

وي با تأكيد بر مراقبت از ساختمان‌هاي قديمي كتابخانه مجلس افزود: براي احداث ساختمان جديد هرگونه سرمايه‌گذاري كه لازم باشد انجام مي‌دهيم و در صورت امكان بودجه آن را براي امسال و در غير اين صورت در بودجه سال آينده طراحي مي‌كنيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به ضرورت تغييرات در مكان‌هاي فرهنگي گفت: كارهاي فرهنگي نيازمند نوآوري و خلاقيت و تفكرات نو ست و اين‌گونه تغيير و تحولات باعث همين موارد مي‌شود.

لاريجاني ضمن قدرداني از زحمات احمد جلالي در كتابخانه مجلس گفت: رسول جعفريان از خبرگان دانشگاه، حوزه و اهل تدبر و تحقيق است و با كتاب و كتابخانه انس دارد و نويسنده كتاب‌هايي پويا و خواندني است و مسلما حضور ايشان در كتابخانه مجلس ذي‌قيمت خواهد بود.

وي از جعفريان درخواست كرد، با دورخيزي كه به لحاظ تجربه كتابخانه‌اي دارد بتواند موقعيت كتابخانه مجلس را در بلندايي كه جايگاه آن است، قرار دهد.

علي لاريجاني با قدرداني از فعاليت‌هاي عبدالحسين حائري نسخه‌شناس و كتابدار با سابقه كتابخانه مجلس گفت: رييس جديد كتابخانه بايد طوري برنامه‌ريزي كند كه از لحظه لحظه تجربيات اين فرد ارزشمند كه بيش از 57 سال در كتابخانه خدمت كرده‌است، استفاده شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به محتواي غني و تجهيزات فقير اين كتابخانه، تصريح كرد: بر خلاف اين‌كه برخي تصور مي‌كنند بايد در تجهيزات زاهدانه بود، زاهدانه قدم برداشتن در اين مسير پسنديده نيست و بايد نهايت تلاش براي تجهيز سخت‌افزاري كتابخانه صورت بگيرد و حداكثر امكانات براي مراجعان فراهم شود.

رسول جعفريان، رييس جديد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي نيز پيش از علي لاريجاني با اشاره به سوابق درخشان وي در وزارت ارشاد و صداوسيما گفت: حضور لاريجاني در مراكز مذكور همواره با تغيير و تحولات چشمگير و مثبت همراه بوده كه اميدواريم در رابطه با كتابخانه مجلس نيز اين اتفاق حادث شود.

جعفريان در ادامه به ضرورت پايان بخشيدن به انحصارگري مراكز فرهنگي اشاره و خاطر‌نشان كرد: بايد درهاي كتابخانه روي مشتاقان و محققان باز شود و ممنوعيتي براي مراجعه‌كنندگان وجود نداشته باشد و همه سياست‌ها در جهت خدمت به مراجعان تدوين شود.

مراسم توديع احمد جلالي رييس پيشين كتابخانه مجلس شوراي اسلامي و معارفه رسول جعفريان، رييس جديد با حضور روساي كنوني و سابق مجلس شوراي اسلامي ،بعدازظهر امروز در كتابخانه مجلس برگزار شد.