تبیان، دستیار زندگی
ان برنامه ندارند ساشا ایلیچ دروازه‌بان بلند بالای مقدونیه‌ای تیم فوتبال پرسپولیس را بدون شك باید یكی از بازیكنان بدشانس این فصل محسوب كرد. وی در مجموع 26 بازی این فصل در لیگ برتر، مجموعا 24 بار از دروازه‌ی پرسپولیس حراست كرد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساشا ایلیچ:

دروازه‌بانان در ایران برنامه ندارند


ساشا ایلیچ دروازه‌بان بلند بالای مقدونیه‌ای تیم فوتبال پرسپولیس را بدون شك باید یكی از بازیكنان بدشانس این فصل محسوب كرد. وی در مجموع 26 بازی این فصل در لیگ برتر، مجموعا 24 بار از دروازه‌ی پرسپولیس حراست كرد تا به همراه آرمناك پطروسیان ركورد تعداد بازی در لیگ سوم را از خود به جای بگذارد.

ساشا ایلیچ در ابتدا با اشاره به سوابق بازیگری خود اظهار داشت: 23 سال است كه فوتبال بازی می‌كنم و از این مدت 16 سال را به شكلی حرفه‌ای گذرانده‌ام و در تیم‌های مختلفی مانند «وردای» مقدونیه، پارتیزان بلگراد، «دایگو» كره، هامبورگ آلمان، دینامو روسیه حضور داشته‌ام ضمن این كه 7 بازی ملی برای مقدونیه انجام داده‌ام و در تمامی مسابقات تیم‌های ملی فوتبال رده‌ی نوجوانان و جوانان یوگسلاوی دروازه‌بان بوده‌ام.

وی در ارزیابی از لیگ برتر فوتبال ایران گفت: امسال شاهد برگزاری لیگی بسیار خوب بودیم و با توجه به سومین سال برگزاری لیگ حرفه‌ای در ایران، پیشرفت بسیار خوبی داشته است. در واقع كیفیت باشگاه‌ها هر سال بهتر خواهد شد. فوتبال ایران پتانسیل بسیار خوبی دارد ولی از نظر مدیریت و سیستم كاری باید كار بیشتری صورت گیرد زیرا به حد عالی نرسیده است.

دروازه‌بان تیم فوتبال پیروزی اضافه كرد: مهم‌ترین و با ارزش‌ترین چیز در ایران، عشق و علاقه مردم به فوتبال است كه باعث رشد آن می‌شود. متاسفانه پیروزی در فصل جاری مسابقات لیگ برتر با مشكلات و حواشی متعددی روبرو بود كه دقیقا می‌دانید این مشكلات چیست و تا چه میزان در تیم معضل ایجاد كرد. اما با اهداف بسیار بزرگی لیگ را شروع كردیم ولی متاسفانه به هیچ كدام نرسیدیم.

وی یادآور شد: شاید این مساله باعث به خود آمدن پیروزی باشد و این كه در فوتبال حرفه‌ای باید بهتر بازی كنند و انگیزه بیشتری ایجاد شود. واقعیت این است كه كیفیت و آمادگی لازم را نداشتیم و مسابقات خوبی را انجام ندادیم. جای تاسف است كه باشگاه به این بزرگی با وجود این تعداد طرفدار با چنین مشكلاتی روبرو باشد.

دروازه‌بان تیم فوتبال پیروزی در توضیح دلایل مشكلات در تیم پیروزی و اینكه آیا آنان فنی بوده یا مدیریتی به ایسنا گفت: در یك باشگاه تمامی مسایل به شكلی زنجیر وار به یكدیگر وابسته است و نمی‌توان گفت تنها به دلیل مدیریتی و یا مسایل فنی مشكلاتی ایجاد می‌شود. یك مشكل در تمامی جریانات فوتبال اثرگذار است و تمامی امورات یك باشگاه باید هماهنگی خاص خود را داشته باشند. به هر حال درجه تاثیرگزاری در ایجاد معضلات متفاوت است اما آنچه كه به وجود می‌آید در كل تیم تاثیر می‌گذارد.

ایلیچ، وینكو بگوویچ را در مجموع یك مربی خوب دانست و تصریح كرد: البته من دانش كافی برای آنالیز عملكرد وینكو بگوویچ را ندارم تا بتوانم اظهارنظری از نظر فنی و حرفه‌ای داشته باشم زیرا این تجزیه و تحلیل باید توسط یك فرد آگاه به اصول مربیگری انجام شود.

وی در توضیح چگونگی حضور خود در تیم پیروزی اظهار داشت: از طریق مهدوی‌كیا در تیم هامبورگ با تیم پیروزی آشنا شدم و توسط مدیر برنامه‌هایم پیگیری‌های بعدی انجام شد كه در نهایت حضور من در پیروزی را رقم زد. البته اعتراف می‌كنم درباره‌ی ایران تصوراتی بسیار منفی داشتم ولی متوجه شدم آنچه كه تصور می‌كردم و واقعیت موجود تفاوت زیادی وجود دارد. مردم ایران بسیار خونسرد و مهماندوست هستند و واقعا از این كه دوستان بسیار خوبی را در ایران پیدا كرده‌ام خوشحال هستم. در تمام مدت 11 ماه حضور در ایران حتی با یك مشكل روبرو نشده‌ام و همه دوستانم تلاش كرده‌اند تا اجازه ندهند تنها باشم و لذا احساس پشیمانی نمی‌كنم.

ساشا ایلیچ در پاسخ به این سوال كه آیا به اهمیت جایگاه خود به دلیل جانشینی دروازه‌بان بزرگی چون احمدرضا عابدزاده واقف است یا خیر؟ گفت: در مورد عابدزاده و این كه جزو تاریخ فوتبال ایران و پرسپولیس است اطلاعات كاملی را كسب كرده بودم و این كه برای وی احترام خاصی را قایل هستم. البته برای هر دروازه‌بان جانشینی افراد بزرگ بسیار دشوار و پردردسر است مخصوصا وقتی كه مشكلات باشگاه از نظر فنی و مدیریتی قابل توجه باشد، در این میان فشار روی دروازه‌بان نسبت به سایر بازیكنان بسیار زیاد است. متاسفانه اشتباهات سایر بازیكنان یك تیم خیلی به چشم نمی‌آید ولی حتی یك اشتباه دروازه‌بان مشكل ساز است. به همین دلیل وجود استرس فراوان نزد دروازه‌بان‌ها چشمگیر است.

دروازه‌بان تیم فوتبال پیروزی در توضیح چگونگی عملكرد خود و نحوه گل‌های دریافتی ، گفت: مباحثی كه در مورد من مطرح می‌شد، خیلی در روند كاری من تاثیر نداشت ولی مشكل اصلی عملكرد نامناسب كل تیم بود و متاسفانه روزنامه‌ها به دنبال سوژه هستند تا بنویسند. البته برخی از آن‌ها از حق خود برای نوشتن سو استفاده می‌كنند و واقعا برای من جالب بود كه چقدر راحت یك خبرنگار تصمیم می‌گیرد با نوشتن آنچه كه مورد نظری وی است، حرفه‌ی كاری من را به زیر سوال ببرد. در تمام دنیا این موضوع می‌تواند مشكلات بسیار خوبی برای روزنامه‌ها در پی داشته باشد. نظریات این گروه خبرنگاران درباره‌ی فوتبال نیست و به مسایل شخصی و خصوصی افراد مربوط می‌شود.

وی اضافه كرد: این نرمال نیست و انتقادات بدون مدرك و غیر مستند هرگز برای من قابل قبول نیست. با شكایت از انتقادات این چنینی در خارج از كشور حتی می‌توان یك روزنامه‌ را تعطیل كرد و لذا روزنامه‌نگارها بسیار مراقب هستند و با مدرك و سند مسایل را مطرح می‌كنند. روزنامه‌ها چشم و گوش یك مملكت هستند و اگر مردم به آنها اعتماد نكنند در وهله‌ی اول برای خود این رسانه‌ها بد است.

این دروازه‌بان اهل مقدونیه یادآور شد: در بحث گل‌هایی كه دریافت كردم باید بگویم كه متاسف هستم زیرا گل‌هایی كه دریافت كردم در تاریخ فوتبال بسیار به ندرت دیده می‌شود اما باز هم تكرار می‌كنم در نتایج بد یك تیم همه مقصرند و تنها یك فرد مقصر نیست. من هم به سهم خود بخشی از تقصیرات را بر عهده می‌گیرم. واقعا تكراری شدن نوع گل‌های دریافتی به روی من تاثیر گذاشته بود و احساس می‌كردم طلسم شده‌ام. بهترین دروازه‌بان‌ها مانند بوفون، بارتز و كاسیاس هم گل می‌خورند اما وقتی كه یك تیم به روی دور بدشانسی قرار بگیرد دیگر كاری نمی‌شود كرد به طوری كه هر توپی را كه می‌زدند با زاویه نود درجه راهی گل می‌شد.

ایلیچ درباره‌ی فخر‌الدین داود بگوویچ، مربی دروازه‌بان‌های پیروزی و تیم ملی ، گفت: وی یكی از بهترین مربیان دروازه‌بانی است كه تاكنون دیده‌ام و روش كاری بگوویچ با همتایان ایرانی خود كاملا متفاوت است. هر مربی از سبك كاری خاص خود برخوردار است و در نحوه طراحی تمرینات خود بر اساس میزان شناخت از خصوصیات و چگونگی طرز فكر دروازه‌بان عمل می‌كند. داوود بگوویچ یكی از بهترین دروازه‌بان‌های یوگسلاوی نیز بوده است كه 30 سال تجربه را یدك می‌كشد.

دروازه‌بان تیم فوتبال پیروزی درباره‌ی عدم پرورش دروازه‌بان‌های بزرگی چون عابدزاده در فوتبال ایران، خاطرنشان كرد: واقعا دلیل آن را نمی‌دانم اما خیلی وقت‌ها دروازه‌بان‌های بسیار خوبی در تیم‌های سطح پایین حضور دارند و مشكلات موجود در عمل فرصتی برای نمایش كیفیت كاری آنها فراهم نمی‌كند. البته در ایران فقدان یك برنامه مشخص برای شروع آموزش‌های دروازه‌بانی احساس می‌شود در حالی كه در كشورهای اروپایی، پیش از آغاز یك فصل همه می‌دانند از كجا شروع و چگونه متدهای جدید را تمرین كنند. این موضوع نیازمند علم خاص خود است و همه چیز باید طبق برنامه مشخص پیش برود ولی در ایران برنامه‌ریزی از این بابت نداریم.

وی حضور یك روانشناس را در تیم‌های ورزشی از جمله فوتبال ضروری ندانست و گفت: اصولا یك مربی خود بهترین روانشناس است زیرا تمامی خصوصیات اخلاقی یك دروازه‌بان را می‌شناسد. بهترین مثال در این زمینه مربوط به تیم ملی فوتبال یونان می‌شود و این كه چگونه یك مربی با استراتژی خاص خود، تیمی معمولی را به عالی‌ترین سطح ممكن رساند. مربی مهم‌ترین عنصر یك تیم است كه بر تمامی موفقیت‌ها یا شكست یك تیم اثر مستقیم دارد.

ایلیچ درباره‌ی دروازه‌بان‌های كنونی تیم ملی فوتبال، تصریح كرد: ابراهیم میرزاپور را خیلی دوست دارم و كار او را می‌پسندم. او دروازه‌بان بسیار خوبی است كه داوود بگوویچ هم او را تایید كرده است و اصلا خود بگوویچ میرزاپور را به تیم ملی شناساند. از مهم‌ترین امتیازات میرزاپور، اعتماد مربی دروازه‌بان‌ها به اوست. در سخت‌ترین شرایط و كوران انتقادها، مربی به دلیل ایمان و اعتقاد نسبت به میرزاپور، باز هم او را در تركیب ثابت قرار داد كه نشان دهنده‌ی استعداد نهفته میرزاپور است. رحتمی هم دروازه‌بان خوبی است و در مجموع تمام موفقیت یك دروازه‌بان بستگی به خود وی دارد تا چه قدر به پیشرفت فكر كند و تلاش بیشتری انجام دهد.

وی با اشاره به این كه به شخصه حمایت مناسبی را از داوود بگوویچ و وینگو دریافت كرده است، اظهار داشت: در فوتبال روابط مهم نیست بلكه چگونگی عملكرد ملاك است. اینكه بهترین دقایق را در تركیب تیم پیروزی حضور داشته‌ام خود بیانگر اطمینان موجود است، در تیم پیروزی با حضور ثابت در 24 بازی و در مجموع بازیكنان لیگ، به همراه آرمناك ركورددار هستیم.

دروازه‌بان تیم فوتبال پیروزی در بخش دیگری از گفتگو با ایسنا، درباره‌ی مدت زمان قرارداد خود با باشگاه پیروزی،‌ تصریح كرد: ظرف ده روز آینده قرارداد یك ساله من به اتمام می‌رسد و پیش از عقد قرارداد جدید و تمدید زمان این قرارداد باید دید آیا مشكلات سال گذشته برطرف می‌شود یا خیر؟ در حال حاضر باشگاه‌هایی در داخل و خارج ایران نسبت به جذب من ابراز تمایل كرده‌اند ولی حضور در كشورم و دیدار از خانواده را اولویت اول خود می‌دانم و سپس به سایر موارد فكر خواهم كرد.

ایلپچ ادامه داد: من مخصوصا قراردادی یك ساله را با پیروزی امضا كردم زیرا هیچ گاه دوست نداشته‌ام به دلیل قراردادهای طولانی مدت جایی باشم كه راضی نیستم و یا من را نخواهند ولی به دلیل قرارداد تحملم كنند. به هر حال بخشی از تعهدات پیروزی در مورد من عملی نشده است و امیدوارم مشكلات به زودی برطرف شود.

ایلیچ درباره‌ی تصور خود از علی پروین و میزان شناخت از وی، گفت: پیش از اینكه شخصا با پروین آشنا شوم و با وی دیدار داشته باشم، بسیار از وی شنیده بودم و می‌دانستم به عنوان یك بازیكن بسیار خوب، كاپیتان تیم ملی و پرسپولیس و یكی از پایه‌های اصلی پرسپولیس مطرح بوده است. مردم ایران پروین را بسیار دوست دارند و به او احترام می‌گذارند. طی سه بار ملاقات حضوری، احساس بسیار خوبی داشتم چون خود پروین فوتبالیستی حرفه‌ای بوده است و كاملا با فوتبال آشنا است. او می‌تواند كمك خوبی برای پیروزی باشد و از صمیم قلب امیدوار هستم تا حضور پروین، فصل آینده پیروزی مجددا در كورس قهرمانی قرار بگیرد.

وی در پایان بهترین تیم لیگ سوم را تیم پاس دانست كه با برنامه‌ریزی و كار مشخص به آنچه مورد نظر بود رسید و اظهار داشت: از بودن در ایران لذت می‌برم اما در فوتبال امروز دیگر هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. امیدوارم ایران قهرمان آسیا شود و به جام جهانی راه یابد. برانكو ایوانكوویچ یك مربی بسیار خوب است كه بازیكنان خوبی را نیز در اختیاردارد. مطمئنا در جریان مسابقات جام ملت‌ها در مقابل تلویزیون خواهم نشست و آرزوی موفقیت ایران را می‌كنم.