تبیان، دستیار زندگی
هر چند تابستان امسال فروش فیلم‌ها در سطح بین‌المللی در حد تابستان پارسال نبود، اما به لطف موفقیت فیلم‌های "ماما میا!" و "کنگ فو پاندا" انتظارهای استودیوهای مطرح تا حد زیاد برآورده شد. ورایتی اعلام کرد با توجه به وقفه‌های ناشی از برگزاری المپیک و یورو 20
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک تابستان پرقدرت برای سینمای جهان

یک تابستان پرقدرت برای سینمای جهان

هر چند تابستان امسال فروش فیلم‌ها در سطح بین‌المللی در حد تابستان پارسال نبود، اما به لطف موفقیت فیلم‌های "ماما میا!" و "کنگ فو پاندا" انتظارهای استودیوهای مطرح تا حد زیاد برآورده شد.

ورایتی اعلام کرد با توجه به وقفه‌های ناشی از برگزاری المپیک و یورو 2008 کسی انتظار تکرار موفقیت تابستان سینمایی سال 2007 را نداشت، اما عملکرد بسیار موفق چند فیلم مانند "ماما میا!"، "جنسیت و شهر"، "آنچه در وگاس اتفاق افتاد" و "کنگ فو پاندا" در بازار خارج از آمریکا برای همه دور از انتظار بود.

چند فیلم ناموفق در بازار آمریکا مانند "اسپید ریسر" و "دیو را ملاقات کن" در سطح بین‌المللی نیز شکست خوردند، اما موفقیت فیلم‌های مستعد فروش کمبودها را جبران کرد. مجموع فروش فیلم‌ها در فصل تابستان تا پیش از این هفته رقمی در حد 011/5 میلیارد دلار بود که احتمالا این هفته 150 میلیون دلار دیگر به آن اضافه می‌شود.

با این توصیف فروش فیلم‌ها در تابستان امسال حدود 6/3 درصد کمتر از پارسال است که مجموع فروش خارجی 421/5 میلیون دلار شد. "ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین" فیلمی بود که همه از موفقیت آن حرف می‌زدند و فیلم استیون اسپیلبرگ با 466 میلیون دلار انتظارها را تا حد زیاد برآورده کرد.

با این حال، پرفروشترین فیلم بازار بین‌المللی تابستان 2008 تاکنون اگر پارسال به نمایش درمی‌آمد پس از سومین فیلم "دزدان دریایی کارائیب"، پنجمین فیلم "هری پاتر" و سومین فیلم "اسپایدرمن" در رده چهارم قرار می‌گرفت. پس از "ایندیانا جونز" تنها چند فیلم دیگر بودند که موفقیت آنها در بازار خارج از آمریکا تضمین شده به نظر می‌رسید.

هر چند تابستان امسال فروش فیلم‌ها در سطح بین‌المللی در حد تابستان پارسال نبود، اما به لطف موفقیت فیلم‌های "ماما میا!" و "کنگ فو پاندا" انتظارهای استودیوهای مطرح تا حد زیاد برآورده شد.

یکی از این فیلم‌ها "شوالیه تاریکی" کریستوفر نولان است که این هفته از مرز 400 میلیون دلار فروش عبور می‌کند و به نظر می‌رسد در پایان فصل بتواند عنوان پرفروشترین فیلم بازار بین‌الملل را از آن خود کند. 400 میلیون دلاری شدن "شوالیه تاریکی" این فیلم را در باشگاهی قرار می‌دهد که تنها 29 عضو دیگر دارد.

دیگر نکته در خور توجه درباره ششمین فیلم بتمن این است که اولین فیلم این مجموعه است که خارج از بازار آمریکای شمالی نیز به موفقیت فراوان دست می‌یابد. "بتمن آغاز می‌کند" فیلم قبلی مجموعه با رقم به نسبت متوسط 166 میلیون دلار در سطح بین‌المللی به کار خود پایان داد.

تابستان امسال به ویژه برای شرکت پارامونت بسیار موفقیت‌آمیز بود. با فروش فوق‌العاده سه فیلم "ایندیانا جونز"، "کنگ فو پاندا" و "آیرون من" این شرکت از ابتدای سال تاکنون 5/1 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. انیمیشن "کنگ فو پاندا" می‌تواند از مرز 400 میلیون دلار بگذرد و تصمیم دیسنی برای تعویق اکران انیمیشن "وال ـ ای" در بسیاری از بازارها می‌تواند به این امر کمک کند.

به لطف بتمن، استودیو برادران وارنر از ابتدای سال 2008 تاکنون 45/1 میلیارد دلار به دست آورده که 700 میلیون دلار آن در تابستان حاصل شده است. این در حالی است که "اسپید ریسر" این استودیو تنها 45 میلیون دلار فروش داشت. یونیورسال نیز به لطف فروش 250 میلیونی "ماما میا!" و 230 میلیونی "مومیایی: مقبره امپراتور اژدها" حدود 805 میلیون دلار درآمد داشت.

دیسنی نیز فصل تابستان 489 میلیون دلار به دست آورد که 280 میلیون آن از "وقایع‌نگاری نارنیا: شاهزاده کاسپین" بود. "وال ـ ای" این استودیو نیز تاکنون 162 میلیون دلار فروخته است. استودیو فاکس تابستانی آرام را پشت سر گذاشت و البته همچنان 395 میلیون دلار به دست آورد که 138 میلیون دلار آن به "آنچه در وگاس اتفاق افتاد" مربوط است.

بیشترین موفقیت استودیو سونی نیز با فیلم سینمایی "هنکاک" با بازی ویل اسمیت حاصل شد که انتظار می‌رود این هفته با آغاز اکران فیلم در ژاپن از مرز 350 میلیون دلار فروش عبور کند.

منبع : مهر