تبیان، دستیار زندگی
اصغر حیدری می گوید: "وجه تمایز این كتاب با آثاری كه پیشتر درباره حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای نوشته شده، در ارایه اسنادی است از ساواك، ژاندارمری و پلیس پهلوی كه تا كنون در هیچ كتابی منتشر نشده است .خواندن این اسناد می‌تواند برای مخاطبان روشن بینی ایجاد ك
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با گرد آورنده كتاب زندگاني مقام معظم رهبري به روايت اسناد

كتابي براي روشن بيني نسل امروز و فردا

اصغر حیدری

اصغر حيدري مي گويد: "وجه تمايز اين كتاب با آثاري كه پيشتر درباره حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي نوشته شده، در ارايه اسنادي است از ساواك، ژاندارمري و پليس پهلوي كه تا كنون در هيچ كتابي منتشر نشده است .خواندن اين اسناد مي‌تواند براي مخاطبان روشن بيني ايجاد كند."

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اصغر حيدري متولد سال 1345 در تبريز است و تحصيلاتش را در رشته تاريخ و ايرانشناسي به ترتيب در مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد به اتمام رسانده است. وي تا كنون كتاب‌هايي در حوزه تاريخ انقلاب ايران و آذربايجان و همين‌طور روانشناسي به رشته تحرير در آورده است.

حيدري در سال 1381 نخستين كتاب خود را با نام "طوفان در آذربايجان "نوشت كه به روزهاي تاريخي آذربايجان شرقي مي‌پردازد. بعد از آن نيز كتابي روانشناسي با عنوان "شناخت و درمان سوءظن " تأليف كرده‌است.

وي در حال حاضر چند كتاب آماده چاپ هم دارد كه مي‌توان به مهمترين آن با عنوان «زندگاني مقام معظم رهبري به روايت اسناد» اشاره كرد.

كتاب «زندگاني مقام معظم رهبري به روايت اسناد» كه از سوي انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر مي‌شود، به زندگي مقام معظم رهبري ،حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي در پيش از انقلاب پرداخته‌است.

به مناسبت انتشار اين كتاب گفت‌وگويي با اصغر حيدري مؤلف و گردآورنده اين كتاب  انجام داده ايم كه مي‌خوانيد؛

در ابتداي اين گفت‌وگو ،حيدري ضمن اشاره به وجه تمايز اين كتاب با آثاري كه پيشتر درباره حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي نوشته شده، گفت: "اين كتاب بر اساس اسنادي است كه تا‌كنون منتشر نشده، اسنادي از ساواك، ژاندارمري و پليس پهلوي.

ديگر اين‌كه از خاطرات دوستان و همرزمان مقام معظم رهبري هم در بخشي از كتاب استفاده شده كه تا كنون در هيچ كتابي منتشر نشده است. البته نبايد از خاطرات حميد روحاني كه با "آقا" مصاحبه كرده‌ گذشت كه تا كنون در هيچ كتابي منتشر نشده. در نتيجه با بررسي كلي اين كتاب مي توان به اين نكته پي برد كه اين كتاب با توجه به اسناد و واقعيت‌هايي كه دارد، از منحصر‌به فرد‌ترين آثاري است كه درباره حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي به رشته تحرير درآمده‌است."

وي در ادامه و در پاسخ به سؤالي مبني بر اين‌كه "چرا آثار مشابهي از افرادي كه سهم كمتري از انقلاب داشتند منتشر شده ولي اسناد مربوط به آيت‌الله خامنه‌اي كه سهم بسيار بالايي در پيروزي انقلاب داشته اند منتشر نشده؟" عنوان كرد: من هم تا به حال 2 ـ 3 بار به آقاي حسينيان(رئيس مركز اسناد انقلاب) اين مسأله را گفته ام. حتما دلايلي داشته؛ ولي من فكر مي‌كنم يكي از دلايل اين بوده كه چون "آقا" شخصيتي معمولي نيستند و به عنوان ولي فقيه جمهوري اسلامي ايران شناخته شده اند، كمتر كسي به خودش اين اجازه را داده كه بخواهد در مورد ايشان بنويسد چرا كه يك اشتباه كوچك در جمع‌آوري و تأليف ممكن است بهانه‌اي دست نااهلان و دشمنان نظام بدهد.

ديگر اين‌كه اطلاعات و اسناد ابتدا بايد دسته‌بندي شوند و وقتي دو يا سه دسته از اين اسناد كامل شد، آن را در اختيار محقق قرار مي دهند تا او مستندات را به رشته تحرير درآورد. حتي گردآوري اين اسناد آن‌قدر دشوار است كه من به آقاي حسينيان گفتم كه در صورت نياز به اصلاح، مختاريد اصلاحات را انجام دهيد.

حيدري در ادامه به سؤال ديگري مبني بر اين‌كه "مقام معظم رهبري را همه مي‌شناسند و مي‌دانند كه ايشان در گذشته و حال چه سختي‌هايي را براي حفظ نظام ازسوي دشمنان متحمل شده‌اند.  انتشار اين كتاب چه ناگفته هايي براي مخاطبان دارد ؟"  گفت: "از افكار و شخصيت والاي مقام معظم رهبري همگان آگاهند، ولي لازم است كه اسناد منتشر نشده درباره ايشان هم منتشر شود و مبارزات و كارهايشان به صورت مستند در دسترس همگان قرار گيرد و درسي براي جوانان انقلاب باشد تا همه، در حال و آينده ،بدانند كه اين انقلاب به آساني به دست نيامده و افراد بسياري براي پيروزي انقلاب اسلامي مجاهدت‌ها كرده‌اند و رياضت‌ها كشيده‌اند و يكي از سرآمدترين اين مجاهدان، حضرت آيت الله العظمي خامنه اي است.

به هرحال انتشار اين كتاب به واسطه اسناد نشان مي‌دهد كه "آقا"   در دوران جواني  به پختگي كامل رسيده بودند . خواندن اين اسناد مي‌تواند براي افراد روشن بيني ايجاد كند."

وي درباره اين‌كه با خانواده مقام معظم رهبري هم درمورد اين كتاب گفت‌وگو كرده‌است يا خير؟ تصريح كرد:" در جلسه‌اي كه با رئيس مركز اسناد داشتم، قرار شده بود كه با همسر آقا هم گفت‌وگويي داشته‌ باشيم كه متأسفانه اين امر محق نشد ولي  حدود 15 صفحه به خاطرات آقاي خجسته و حدود 15 صفحه به خاطرات آقاي راشد يزدي پرداخته شده‌است. "

سؤال ديگري كه اصغر حيدري گردآورنده و مؤلف كتاب «مقام معظم رهبري به روايت اسناد» به آن پاسخ داد، اين بود كه "آيا اين كتاب قرار است جلدهاي دوم، سوم و ... هم داشته باشد يا اينكه در مورد ايشان ،مستندات تمام و كمال آورده شده و نياز به ادامه ندارد؟" گفت:" منتظرم تا آقا كتاب را رويت كنند. اگر خاطرات كامل و براي ايشان تداعي كننده تمام اتفاقات آن دوران بود كه هيچ ،اگر نبود و آقا خاطرات ديگري چون؛ نحوه ارتباطشان با نيروهاي مسلح و همين‌طور حادثه سوءقصد و ... داشتند، آمادگي دارم تا در ادامه اين كتاب جلدهاي بعدي را هم گردآوري و تأليف كنم."

وي درباره اصلاحات احتمالي كتاب پيش از چاپ گفت: تا حال ،كتاب را بيش از 4 يا 5 بار موشكافي كرده ام؛ نياز به اصلاحات ندارد ولي نظر مدير مركز اسناد انقلاب به عنوان ناشر اين كتاب مهم است."

حيدري در پايان به اين سؤال كة "آيا اين كتاب ترجمه هم خواهد شد؟"اين‌گونه پاسخ داد: "اتفاقا در ذهن خود من هم مسأله ترجمه اين كتاب بوده ولي شرطش اين است كه وزارت امور خارجه بيايد و آن را منتشر كند تا افراد غير همزبان هم با افكار و شخصيت ولي فقيه آشنا شوند. من معتقدم كه اين كتاب قابليت زيادي براي ترجمه دارد چرا كه بسياري از مطالب اين كتاب اسناد طبقه‌بندي شده‌اي‌ است كه تا‌كنون منتشر نشده‌اند.