تبیان، دستیار زندگی
معاون برنامه ریزی و توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مشترک شورای فرهنگ عمومی و کارگروه فرهنگ و هنر و تربیت بدنی استان که با حضور اعضا در استانداری خراسان شمالی برگزار شد، فرهنگ را مجموعه‌ای از باورها، ارزش‌ها، رفتارها، انسان‌ها و نهادها خواند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد

اختصاص 5/4 درصدي بودجه به بخش فرهنگ در سال 87

مجید یارمند

معاون برنامه ريزي و توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست مشترک شوراي فرهنگ عمومي و کارگروه فرهنگ و هنر و تربيت بدني استان که با حضور اعضا در استانداري خراسان شمالي برگزار شد، فرهنگ را مجموعه‌اي از باورها، ارزش‌ها، رفتارها، انسان‌ها و نهادها خواند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مجيد يارمند با استناد به فرمايش مقام معظم رهبري،‌ بر ضرورت‌ توسعه فرهنگ تأكيد كرد و نبود ‌استراتژي واحد و وحدت‌نظر و برنامه فرهنگي جامع را از مهم‌ترين چالش‌هاي اين بخش برشمرد.

وي افزود: سياسي اداره کردن فرهنگ، کم توجهي به آموزش و تربيت نيروهاي مورد نياز در اين بخش، فقدان تعاريف روشن و کم توجهي مسوولان در برنامه‌ريزي‌ها و تخصيص اعتبارات به بخش فرهنگ از ديگر موارد چالش‌انگيز در اين بخش‌ به شمار مي‌رود.

اين مقام مسوول با عنوان اين مطلب که فقدان تعاريف روشن، آمار و اطلاعات از شاخص‌ها و استانداردها در اين حوزه بسياري از برنامه‌ريزي‌ها را از دقت و صحت خارج کرده‌، بر جمع‌آوري اطلاعات و آمار صحيح و منطبق بر واقعيت تأکيد کرد.

يارمند روشن نبودن حيطه برنامه‌ريزي و تصدي فعاليت‌هاي فرهنگي ميان دولت، مردم و نهادهاي مردمي را که‌ عوامل اصلي به شمار مي‌آيند، از ديگر عوامل عمده در توسعه فرهنگ دانست و اظهار داشت: ميان دولت، مردم و نهادها بايد وظايف شناسايي، تعريف و تقسيم شوند تا اثرات متقابل آن، نمود پيدا كند.

وي آشکار شدن اثرات متقابل بخش فرهنگ در بخش‌ها و ارکان ديگر جامعه را در برنامه‌ريزي‌هاي آينده بسيار تأثير گذار دانست و افزود: در اين خصوص فعاليت‌هاي فرهنگي بايد سنجيده شوند تا  اين موضوع که چه اندازه به ارزش‌هاي فرهنگي افزوده و يا کم شده‌است، نمايان شود.

يارمند با ذکر اين موضوع که اعتبارات بخش فرهنگ طي برنامه چهارم توسعه در سال 84، رقم 13 هزار ميليارد ريال بوده‌، از افزايش اين بودجه در سال 87 به 31 هزار ميليارد ريال خبر داد.

معاون برنامه‌ريزي و توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين جلسه همچنين با بيان اين که در حوزه فرهنگ مسائل به مرور خود را نشان مي‌دهند، انجام به موقع و به وقت در اين حوزه را بسيار مهم و اساسي عنوان کرد.

اين مسوول فرهنگي با تصريح اين مطلب که نتيجه بخش بودن اقدامات و فعاليت‌هاي فرهنگي تنها با پول حل نمي‌شود، بر نقش مردم و تقاضاي فعاليت‌هاي فرهنگي تأکيد کرد.

وي تصريح کرد: سهم بودجه فرهنگ در سال 84 از کل اعتبارات 5/2 درصد بوده که اين ميزان در سال 87 به 5/4 درصد افزايش يافته که در واقع اين افزوده شدن رشد نيست بلکه سهم فرهنگ بوده‌است.

وي از مراحل تدوين برنامه پنجم توسعه کشور خبر داد و سند چشم‌انداز 20 ساله اصلاحات 7 گانه اقتصادي و قانون برنامه چهارم توسعه سياست‌هاي اصل 44 و ساير قوانين را از جمله بخش‌هاي مورد بررسي و در نظر گرفته در اين برنامه اعلام کرد كه پس از بررسي براي تصويب آن، اقدام خواهد شد.

استاندار خراسان شمالي نيز در اين جلسه شوراي فرهنگ عمومي را شوراي سياست‌گذاري و تعيين استراتژي‌هاي تعالي بخش در جهت ارتقاي فرهنگ عنوان کرد.

مهندس محمد‌حسين جهانبخش با يادآوري سال‌جاري که سي‌امين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي است ،تأکيد کرد: با آغاز دهه چهارم از اين انقلاب بايد نگرش‌ها و ديدها نسبت به مساله فرهنگ کاملاً کارشناسانه باشد.

وي با اذعان بر اهميت توسعه زيرساخت‌هاي فرهنگي از بعد سخت‌افزاري، توجه عميق به تقويت باورهاي اعتقادي در نسل‌هاي آينده را خواستار شد.

نماينده عالي دولت در خراسان شمالي با بيان اين که انسان موجودي تکاثر طلب است، اظهار داشت: مي‌بايد روحيه قناعت و ساير ارزش‌هاي انسان‌ساز را در جامعه خصوصاً در نسل جوان تقويت کنيم؛ چرا که استحکام سخت افزاري به تقويت بعد نرم‌افزاري در جامعه بستگي دارد.

جهانبخش همچنين افزود: افزايش ساخت بناهاي کاربردي در حوزه فرهنگ و هنر، تنها حلال مشکلات فرهنگي نيست بلکه اين موضوع که از اين بناها به چه شکلي استفاده مي‌شود و چه کساني چگونه تربيت مي‌شوند، بسيار مهم‌تر است.