تبیان، دستیار زندگی
شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، شب گذشته هشتم شهریورماه، با حضور نایب رییس مجلس خبرگان و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی(ره) افتتاح شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شب گذشته با حضور نايب رييس مجلس خبرگان

شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم افتتاح شد

نایب رئیس مجلس خبرگان

شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، شب گذشته هشتم شهريورماه، با حضور نايب رييس مجلس خبرگان و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مصلاي امام خميني(ره) افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، افتتاحيه شانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با حضور آيت‌الله يزدي، رياست حوزه علميه قم و نايب رييس مجلس خبرگان، صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي،حجت الاسلام دعايي، مدير مسوول روزنامه اطلاعات، شهرام توكلي، مشاور رييس جمهور  و سردار رحيم صفوي مشاور عالي نظامي فرمانده كل قوا، در ساعات پاياني شب گذشته در مصلاي امام خميني(ره) تهران برگزار شد.

محمدعلي خواجه پيري، مسوول نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم و مشاور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه گفت: اين دوره از نمايشگاه به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني با حوزه‌هاي مختلفي چون تبليغ، ترويج، آموزش و پژوهش و با حضور 20 كشور آغاز به كار كرده است.

وي با اشاره به اين مطلب كه به منظور برگزاري اين دوره از نمايشگاه كه در ماه شعبان كار خود را آغاز مي‌كند، از ماه‌ها پيش برنامه‌ريزي‌هايي صورت گرفته است، افزود: اين نمايشگاه كه بر خلاف سال‌هاي گذشته سه روز پيشتر كار خود را شروع كرده ، نسبت به سال‌هاي پيشين داراي تفاوت‌هايي است كه نشان از پيشرفت آن دارد.

خواجه پيري خاطرنشان كرد: نمايشگاه قرآن در دوره‌هاي پيشين، به صورت 26 روزه برگزار مي‌شد، در حالي كه امسال براي نخستين بار به صورت 30 روزه برگزار خواهدشد.

وي دليل اين كه نمايشگاه سه روز زودتر آغاز به كار كرده است را گرماي هوا در اين فصل سال و ايجاد شرايطي براي حضور راحت‌تر مردم شهرستان هاي ديگرعنوان و اعلام كرد: نمايشگاه امسال با توجه به نامگذاري با عنوان نوآوري و شكوفايي، از نظر كيفيت داراي تغييرات مثبتي است و 2 بخش نوين نيز به برنامه‌هاي آن افزوده‌ايم.

مدير نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم افزود: بخش ويژه 30 سال پيروزي انقلاب اسلامي و بخش خانواده با موضوع عفاف و حجاب و مسايل مرتبطي كه به زندگي خانواده‌ها مربوط است، از جمله تربيت فرزندان، ازدواج و... را نام برد كه  همراه برگزاري مشاوره و نشست‌هاي متعدد، دو بخش ويژه اين دوره از نمايشگاه قرآن را تشكيل مي‌دهند.

وي با اشاره به فرموده مقام معظم رهبري كه توان و ظرفيت جهان اسلام را در حوزه نشر كم رنگ دانستند، گفت: بر همين اساس از حدود 5 سال پيش تاكنون، پژوهش‌هايي در حوزه نشر و آسيب‌شناسي آن انجام و ارايه شده است. همچنين پژوهش‌هايي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي 2 سال گذشته انجام شده كه گزارش جامع آن در اختيار جامعه محققان و پژوهشگران قرار گرفت و توانست بخشي از خواسته‌هاي مقام معظم رهبري را جامه عمل بپوشاند.

خواجه پيري ارايه 10 هزار رمان داخلي و خارجي كه بسياري از آنها به صورت تك نسخه با موضوع قرآني و موضوعات مرتبط ديگر ارايه شده‌اند را از فعاليت‌هاي پژوهشي بخش جنبي نمايشگاه معرفي كرد.

وي يادآور شد: اين آثار به صورت كتابخانه‌اي ارايه مي‌شوند و طي 2 سال به صورت كتابخانه‌اي جامع در خواهند آمد.

خواجه پيري شعار اين دوره از نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم را ارايه خدمات به بازديدكنندگان در بالاترين حد توان، استعداد و امكانات نمايشگاه مطرح كرد.

به گفته مسوول شانزدهمين دوره نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم، در بخش آموزشي اين نمايشگاه، به كشف و شناسايي استعدادهاي كودكان و نوجوانان در حوزه‌هاي قرآني پرداخته  و با اعلام آن استعدادها به خانواده‌ها، زمينه موفقيت فرزندان  هموار مي شود.

وي از برگزاري 2 بزرگداشت براي علامه عسگري و استاد قيم در اين نمايشگاه خبر داد كه در فاصله برگزاري نمايشگاه دوره پانزدهم و شانزدهم دار فاني را وداع گفته‌اند . همچنين دو غرفه به نام دو خادم قرآن، استاد فولادوند و حجت الاسلام امامي شيرازي، كه خدمات ارزشمندي را ارايه كرده‌اند، اختصاص يافته است.

خواجه‌پيري با بيان اين كه در شانزدهمين دوره نمايشگاه قرآن از 10 قاري در بخش خدمات جنبي خادمان قرآن تقدير مي‌شود، افزود: يكي از تفاوت‌هاي اين دوره از نمايشگاه با سال‌هاي پيشين در اين است كه هر ناشر تنها به ارايه آثار خود مي‌پردازد و اين محدوديت، آساني مراجعه رابراي بازديدكننده  در پي دارد.

وي همچنين در حوزه نشر الكترونيك گفت: در اين حوزه يك نسخه الكترونيكي همانند كتاب، توضيحات كاملي از نمايشگاه را به منظور اطلاع‌رساني در اختيار مراجعه‌كنندگان قرار مي‌دهد.

خواجه‌پيري خاطرنشان كرد: سازمان توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني،نخستين سازماني است كه در راستاي سياست دولت درباره هدفمند كردن يارانه‌ها اقدام كرده است.

وي افزود: به همين منظور يارانه‌هايي در اختيار مراجعه‌كنندگان قرار داده مي‌شود كه 20 درصد تخفيف آن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و 20 درصد ديگر را ناشران به منظور جذب بازديدكنندگان تقبل مي‌كنند.

خواجه‌پيري از مجزا كردن كارگاه هنري خواهران و برادران ياد كرد و گفت: بخش كودكان، نوجوان، جلوه‌هاي قرآن در ادبيات فارسي و بخش دانشگاهي از بخش‌هاي مختلف اين دوره است.

وي از فعاليت بخش هنري شب آفتابي به منظور توسعه فعاليت‌هاي قرآني در اين نمايشگاه خبر داد و افزود: اين بخش با توصيه مقام معظم رهبري راه‌اندازي شده است كه با ارايه فعاليت‌هاي هنري به صورت زنده، با همكاري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و وزارت نيرو آغاز به كار مي‌كند.

مدير شانزدهمين دوره نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم افزود: در اين دوره از نمايشگاه ترجمه قرآن كريم به زبان انگليسي به صورت پررنگ‌تري به نمايش گذاشته شده است. همچنين نشست‌هاي علمي در حوزه نظارت بر ترجمه علوم ديني با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود.

خواجه‌پيري با بيان اين كه حوزه علميه براي دومين سال است كه در نمايشگاه قرآن حضور پيدا مي‌كند، گفت: اين بخش امسال رويكرد و حضوري دو برابري نسبت به سال گذشته دارد.

وي افزود: زيبايي علمي قرآن در بخش پژوهشي و دانشگاهي در چند بخش و 3 محفل انس با قرآن كريم با حضور قاريان مصري كه به صورت روزانه برگزار مي‌شود، از ديگر بخش‌هاي اين نمايشگاه است.

مدير شانزدهمين دوره نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم تاكيد كرد: اين نمايشگاه، نمايشگاهي ملي است؛ چرا كه شهرداري، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و بسياري از سازمان‌هاي ديگر در برگزاري آن همكاري كرده‌اند.