تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام مسعود آذربایجانی گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به دنبال ارائه نظریه های جدید با نگرش اسلامی در قالب روش شناسی متناسب است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

پژوهشگاه به دنبال ارائه نظریه های جدید متناسب با نگرش اسلامی است

مسعود آذربایجانی

حجت الاسلام مسعود آذربایجانی گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به دنبال ارائه نظریه های جدید با نگرش اسلامی در قالب روش شناسی متناسب است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دیدار با اعضای مرکز مطالعات تولید علم دانشگاه شیراز افزود: ترجمه آثار و منابع کلاسیک و نگاه عینی به آنها و همچنین نقد و بررسی بر اساس مبانی معرفت شناسی و ارزش شناسی از اهداف پژوهشگاه می باشد.

حجت الاسلام آذربایجانی، جهت گیری علم در مسیر عقلانیت را ضروری دانست و افزود: تفاوت در مبانی هستی شناسی و ارزش شناسی علوم اسلامی و علوم غربی، دلیل اصلی کاربردی نبودن علوم انسانی غربی در جوامع اسلامی است.

وی با بیان این مطلب که سه دیدگاه متفاوت در برخورد با علوم انسانی غربی وجود دارد، گفت: دیدگاه اول ضمن نفی کامل علوم غربی بر ضرورت پایه ریزی کامل مبانی این علوم بر اساس آموزه های دینی تاکید دارد، دومین دیدگاه چنین دسته بندی را برای علوم قائل نشده و ماهیت علم دینی را به رسمیت نمی شناسد.

قائم مقام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه افزود: نقطه تعادل این دو مورد دیدگاه سوم را شکل می دهد که علوم غربی را با نگرشی دینی و در صورت عدم منافات با تعالیم دینی و گنجاندن مقتضیات دینی در آن  قابل استفاده می داند.

شایان ذکر است مرکز مطالعات تولید علم دانشگاه شیراز با جذب دانشجویان نخبه این دانشگاه و انجام مطالعات تخصصی در علوم مختلف به جستجوی راهکارهای نظری و عملی جهت تولید علم و ارتقای سطح علمی دانشجویان می پردازد.