تبیان، دستیار زندگی
جایگاه والای خانواده در هر جامعه ودر هر دوره ای از زمان به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی باعث شده است که هیچ یک از مکاتب سیاسی ، فلسفی ،اجتماعی ،دینی واخلاقی از این موضوع به راحتی نگذرند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانواده و  مشکلات قضایی

طرح دعاوی خانوادگی(1)

قانون

جایگاه والای خانواده در هر جامعه و در هر دوره ای از زمان به عنوان مهم ترین نهاد اجتماعی باعث شده است که هیچ یک از مکاتب سیاسی ، فلسفی ،اجتماعی ،دینی و اخلاقی از این موضوع به راحتی نگذرند و به اهمیت آن و نقش آن در تمامی ابعاد فردی و اجتماعی بشر بپردازند .

آموزش اصول و قواعد خانواده و توجه به تربیت صحیح و کامل در بنیان خانواده برای تک تک اعضای آن خود عاملی برای تکامل انسانی به شمار می آید .

در حقیقت پس از گذران عصر و دوره ای که انسان ها در اسارت قوای طبیعی خود بودند با حضور و ظهور رهبری پیامبران و انبیای الهی ضرورت تنظیم خانواده و توجه به حقوق و  تکالیف متقابل توسط اعضای آن در میان افراد جامعه احساس می شد .

آموزش اصول و قواعد خانواده و توجه به تربیت صحیح و کامل در بنیان خانواده برای تک تک اعضای آن خود عاملی برای تکامل انسانی به شمار می آید .

خانواده به عنوان یکی از اعضا و ارکان جامعه نقش مهم و انسان سازی در هر جامعه را ایفا می کند لذا دعوا در خانواده مانند هر دعوای حقوقی یا جزایی دیگر باید مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد.

"حقوق خانواده در اسلام بخش مهمی از احکام واخلاق را تشکیل می دهد و با وسواس و دقتی در خور تشریع الهی کلیه جوانب و زوایای آن مورد لحاظ شارع مقدس قرار گرفته است ."

در این میان گاه افراد خانواده بدون توجه به حقوق و تکالیف متقابل نسبت به یکدیگر فضای آرام و صمیمی این بنیان را خدشه دار کرده و با پایمالی حقوق یک یا همه اعضا زمینه ی ظهور دعوا را فراهم ساخته که گاه جز با نیروی قهر و اجبار پایانی ندارد .

خانواده به عنوان یکی از اعضا و ارکان جامعه نقش مهم و انسان سازی در هر جامعه را ایفا می کند لذا دعوا در خانواده مانند هر دعوای حقوقی یا جزایی دیگر باید مورد رسیدگی و پیگیری قرار گیرد و شاید اهمیت دعاوی خانواده ورسیدگی صحیح و درست به آن از دعاوی و مشکلات دیگر در جامعه نیز  جلوگیری کند .

بنابراین در هر جامعه ای توجه به مقوله ی دعوا و شکایت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این موضوع در گذشته هم مورد توجه بوده است به همین منظور در هر دوره ای به مقتضیات زمان ، اداره و مرجعی برا ی حل و فصل اختلافات وجود داشته است وطبعا با یک سری ضمانت اجرا امکان حل دعاوی فراهم می شده است .

در گذشته و در مناطق کوچک تر و بومی توسط ریش سفیدان حل دعاوی انجام می گرفته و سن و تجربه آنان همراه با اعتبار و احترام میان مردم ضمانت اجرای محکمی بوده که تخلف از آن غیر ممکن بوده است .

طبیعی است که با گسترش شهرها و افزایش جمعیت و فراوانی فرهنگ ها این امر توسط یک نفر و حتی چند نفر قابل کنترل و اداره نبوده مضافا که ضمانت اجرای محکمی را نیز فاقد بوده است . لذا کم کم مراکزی به صورت مراکز حل دعاوی به شکل منسجم و منظم طبق قاعده و قانون خاص با در نظر گرفتن آداب و رسوم ،عرف حاکم بر جامعه و اعتقادات آن جامعه شکل گرفت تا بهتر و اساسی تر به حل دعاوی برسد .

در این میان دعاوی خانواده از جمله دعاوی است که اگر چه جنبه ی خصوصی و شخصی دارد اما گاه در فضا و حریم خانواده دعوا امکان حل و فصل را ندارد ، لذا محاکمی به این موضوع اختصاص داده شده و در این راستا قوانین و مقرراتی به وجود آمده که گاه با  ضمانت اجرای قوی حقوقی حتی جزایی به موضوع رسیدگی می کند .

برای روشن شدن موضوع لازم است به تعریف دعوا از منظر حقوقی بپردازیم .

"دعوی عبارت است از حقی که مورد تجاوز ،تعدی ،انکار ، تردید یا تکذیب شخص دیگری واقع می شود و پس از بروز اختلاف در مراجع ذی صلاح قضایی مطرح می گردد.

برای آنکه دعوایی در دادگاه صالح مطرح گردد ابتدا باید مشخص گردد که دعوی ماهیت کیفری دارد یا حقوقی ."2

ادامه دارد...

پی نوشت ها:

1- بررسی فقهی حقوق خانواده ،مقدمه ،ص16

2- نقل قول از سایت قوه قضاییه

تبیان -خانواده و زندگی

ف- فردوسی (کارشناس حقوقی)

مقالات مرتبط :

منشور حقوق و مسئولیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران

بررسی مباحث « خواستگاری » و « نامزدی » در حقوق مدنی ایران

قابل توجه علاقه مندان به حقوق خانواده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.