تبیان، دستیار زندگی
غار منحصر به فرد "کوگان" یکی از معدود غارهای مصنوعی لرستان است که به دست انسان در دل کوهستانهای این استان به وجود آمده است. غار کوگان در ۵۲ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد در روستای خوش آب و هوایی به همین نام قرارگرفته است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غار کوگان ؛ ساخته منحصر به فرد بشر در دل طبیعت لرستان

غار كوگان در لرستان

غار منحصر به فرد "کوگان" یکی از معدود غارهای مصنوعی لرستان است که به دست انسان در دل کوهستانهای این استان به وجود آمده است.

غار کوگان در ۵۲ کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد در روستای خوش آب و هوایی به همین نام قرارگرفته است.

غار کوگان جزو غارهای چند طبقه است که دسترسی بسیار سختی دارد و رسیدن به آن بدون تجهیز به امکانات و وسایل کوه نوردی و غار نوردی دشوار است.

این غار دژ مانند که تمام آن با حجاریهای طاقت فرسا به وجود آمده به استناد سکه هایی که در اطراف آ ن به دست آمده است به دوره اشکانیان تعلق دارد و طی قرون متمادی به عنوان یک محل سکونت دائمی مورد استفاده قرار گرفته است.

ورودی غار به صورت چهار گوش در اندازه 50/2 در 20/2 متر است و به سمت شمال باز می شود. غار شامل دو طبقه است که طبقه اول آن از چهار اتاق و فضاهای مرتبط به هم تشکیل شده است. طبقه دوم غار حدوداً40/3 متر بالاتر از کف قسمت اول غار است.

این غار دارای اتاقهایی جهت استفاده بوده و نمونه ای از معماری صخره ای اشکانی است که علاوه بر آن اثر مذکوربه آیین مهر نیز نسبت داده شده است.

مساحت کلی فضاهای تعبیه شده در این غار دست ساز حدود 281 متر مربع است و از نکات قابل تأمل در این غار وجود مخازن آب در داخل اتاقهاست.

این غار مربوط به دوره اشکانی (پارتی ) به شماره 2660 در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است.

غار كوگان در لرستان

کارشناس دفتر حوزه معاونت حفظ و احیا سازمان میرزاث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان  از احداث راه دسترسی به غار کوگان خبر داد و گفت: این عملیات در راستای اهداف حفاظتی و ایجاد زیرساختهای گردشگری در استان و در دو بخش انجام شده است .

محمدرضا اسدی تصریح کرد: بخش اول این عملیات شامل بهسازی اجرای ابنیه فنی و ایجاد یک لایه رابیتس و آسفالت راه دسترسی به این غار منحصر به فرد بوده است.

وی ادامه داد: در بخش دوم این عملیات مسیر ورودی به غار با طول 200 متر و اختلاف ارتفاع 50 متر با استفاده از رمپ و تعداد 212 پله به عرض متوسط سه متر از مصالح سنگی محل، کف فرش قلوه ای و ملات ماسه سیمان، بهسازی و بستر سازی شد.

این مسئول با اشاره به ایجاد جان پناه سنگ چین به ارتفاع 180 سانتی متر در طرفین غار، ادامه داد: هچنین به منظور ایجاد راه دسترسی به طبقات و دالانهای غار پلهای فلزی ساخته و نصب شده است.

اسدی با بیان اینکه این عملیات با اعتباری بالغ بر 500 میلیون ریال صورت گرفته است، بیان داشت: همچنین در سال جاری عملیات اجرایی غار کوگان شامل احداث سکوی استراحت، نیمکت سنگی، پل فلزی پیاده رو بر روی رودخانه و نورپردازی داخل و خارج غار با اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال انجام می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با تامین اعتبارات کافی نسبت به احداث سرویسهای بهداشتی و پارکینگ در فضای اطراف غار اقدام شود.

منبع:

مهر