تبیان، دستیار زندگی
انجام ندادن با نزدیك نشدن نشانه دو نوع خطر است. مثلاً درباره نفت مى‌گوییم: كبریت به آن نزنید! ولى درباره بنزین مى‌گوییم: كبریت را نزدیك آن نبرید كه فاجعه مى‌آفریند! گناه زنا و خوردن مال یتیم و ورود كفار به سنگر مسلمین (مسجدالحرام) شبیه بنزین است كه در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آژیر خطر قرآن كریم

گناه

از تعبیرات مختلف آیات و روایات، به شدت و ضعف خطرهاى گناه پى مى‌بریم. در قرآن نسبت به بعضى از گناهان تعبیر شده كه آن را انجام ندهید مانند:

ولا تاكلوها اسرافاً(1)؛ از اموال آنها از روى اسراف نخورید.

در بعضى از موارد تعبیر شده كه از آن دورى كنید؛

واجتنبوا الطاغوت(2)؛ و از طاغوت دورى كنید.

و در بعضى موارد گفته شده نزدیك آن نشوید؛

وَلاتَقرَبوا الفَواحِشَ ما ظَهَر مِنها وَ ما بَطن(3)؛ به كارهاى زشت، خواه آشكار و خواه پنهان نزدیك نشوید.

انجام ندادن با نزدیك نشدن نشانه دو نوع خطر است. مثلاً درباره نفت مى‌گوییم: كبریت به آن نزنید! ولى درباره بنزین مى‌گوییم: كبریت را نزدیك آن نبرید كه فاجعه مى‌آفریند!

گناه زنا و خوردن مال یتیم و ورود كفار به سنگر مسلمین (مسجدالحرام) شبیه بنزین است كه در قرآن با جمله "ولاتقربوا"(4)؛ «نزدیك نشوید» و جمله "فلا یقربوا المسجدالحرام" (5)؛ «نباید مشركان نزدیك مسجدالحرام شوند» تعبیر شده است.

این تعبیر همچون آژیر خطر، حاكى از آن است كه بعضى گناهان چنان وسوسه‌انگیز است كه نزدیك شدن به حریم آن ممكن است انسان را در پرتگاه خطرناك قرار دهد و نباید به عوامل زمینه‌ساز و سوق دهنده به سوى گناه نزدیك شد. مثلاً از محیط فاسد و آلوده كه لغزندگى شدیدى براى سقوط در درّه گناه دارد باید دورى نمود.

پی‌نوشت‌ها:

1- نساء، 6.

2- نحل / 36.

3- نحل / 36.

4- نساء / 42.

5- توبه / 28.

منبع:

گناه شناسى، محسن قرائتى، تنظیم و نگارش: محمدى اشتهاردى .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.