تبیان، دستیار زندگی
خداوندا !... ما را بر روزه‏دارىِ این ماه یارى كن، با نگه داشتن اعضا از نافرمانى‏ات و به كارگیرى آنها در آنچه خشنودت مى‏سازد، تا آن كه با گوش‏هایمان به بیهوده گوش نسپاریم و با چشم‏هایمان به بازیچه نشتابیم و دستان خویش را به آنچه ممنوع است، نگشاییم و با گام
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرهیز از هر چه خدا دوست نمی‌دارد

ماه رمضان

- قال رسول الله‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله: إنَّ الصِّیامَ لَیسَ مِنَ الأَكلِ وَالشُّربِ فَقَط ؛ إنَّمَا الصِّیامُ مِنَ اللَّغوِ  وَالرَّفَثِ، فَإِن سابَّكَ أحَدٌ أو جَهِلَ عَلَیكَ فَقُل: إنّی صائِمٌ (1) ؛ روزه، تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست. همانا روزه، پرهیز از بیهوده‌گویى و دشنام دادن است. پس اگر كسى دشنامت داد، یا با تو نابخردى كرد، بگو: من روزه‏ام.

- قال الإمام علیّ علیه‏السلام ـ فِی الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَیهِ ـ لَیسَ الصَّومُ الإِمساكَ عَنِ المَأكَلِ وَالمَشرَبِ ؛ الصَّومُ الإِمساكُ عَن كُلِّ ما یَكرَهُهُ الله‏ُ سُبحانَهُ (2) ؛ روزه، تنها نخوردن و نیاشامیدن نیست. روزه، پرهیز از هر چیزى است كه خداوند، آن را خوش نمى‏دارد.  

- قال الإمام زین العابدین علیه‏السلام: حَقُّ الصَّومِ أن تَعلَمَ أنَّهُ حِجابٌ ضَرَبَهُ الله‏ُ عز و جل  عَلى لِسانِكَ و سَمعِكَ و بَصَرِكَ و بَطنِكَ و فَرجِكَ؛ لِیَستُرَكَ بِهِ مِنَ النّارِ، فَإِن تَرَكتَ الصَّومَ خَرَقتَ سِترَ اللّه‏ِ عَلَیكَ (3) ؛ حقّ روزه، آن است كه بدانى آن، حجابى است كه خداوند بر زبان و گوش و چشم و شهوتت زده تا تو را از آتش، نگه دارد. پس اگر روزه را ترك كنى، پوشش الهى را بر خویش، دریده‏اى.

- قال الإمام زین العابدین علیه‏السلام ـ مِن دُعائِهِ عِندَ دُخولِ شَهرِ رَمَضانَ ـ اللّهُمَّ ... و أعِنّا عَلى صِیامِهِ بِكَفِّ الجَوارِحِ عَن مَعاصیكَ وَاستِعمالِها فیهِ بِما یُرضیكَ؛ حَتّى لا نُصغِیَ بِأَسماعِنا إلى لَغوٍ، ولا نُسرِعَ بِأَبصارِنا إلى لَهوٍ، ... (4) ؛ خداوندا !... ما را بر روزه‏دارىِ این ماه یارى كن، با نگه داشتن اعضا از نافرمانى‏ات و به كارگیرى آنها در آنچه خشنودت مى‏سازد، تا آن كه با گوش‏هایمان به بیهوده گوش نسپاریم و با چشم‏هایمان به بازیچه نشتابیم و دستان خویش را به آنچه ممنوع است، نگشاییم و با گام‏هایمان، به سوى آنچه حرام است، راه نپوییم، و تا آن كه شكممان جز از آنچه حلال كرده‏اى، پُر نشود و زبان‏هایمان جز به آنچه فرموده‏اى، گویا نشود و خود را جز در آنچه ما را به پاداش تو نزدیك مى‏سازد، به زحمت نیفكنیم و جز به آنچه از كیفرت باز مى‏دارد، نپردازیم.

پس چون روزه گرفتید، زبان‏هایتان را از دروغ نگه دارید، چشم‏هایتان را فرو بندید، نزاع نكنید، حسد نورزید، غیبت نكنید، ستیزه‏جویى نكنید، دروغ نگویید، آمیزش نكنید، با هم مخالفت نكنید، به هم خشم نگیرید، یكدیگر را ناسزا نگویید و دشنام ندهید، در عبادت، سستى نكنید، جدال نكنید، به تفرقه نگرایید، ستم نكنید، با هم با سفاهت (با دل‏تنگى) رفتار نكنید، همدیگر را نیازارید، از یاد خداوند و نماز، غافل نشوید، پیوسته سكوت و بردبارى و شكیبایى و راستگویى پیشه كنید، از اهل شَر دورى نمایید، و از سخن ناروا ، دروغ، افترا، دشمنى، بدگمانى، غیبت و سخن‏چینى بپرهیزید.

قالَ أبو عَبدِالله‏ علیه‏السلام: إذا صُمتَ فَلیَصُم سَمعُكَ و بَصَرُكَ و شَعرُكَ و جِلدُكَ ـ و عَدَّدَ أشیاءَ غَیرَ هذا ـ  قالَ: ولا یَكونُ یَومُ صَومِكَ كَیَومِ فِطرِكَ(5) ؛ امام صادق علیه‏السلام فرمود: «وقتى روزه گرفتى، گوش و چشم و مو و پوستت هم» (و چیزهاى دیگرى هم بر شمرد) «روزه باشند» و فرمود: «روز روزه‏دارى‏ات، مثل روز خوردنت نباشد.»(یعنی وقتی روزه هستی با روزی كه روزه نیستی متفاوت باشد)    

- قال الامام الصادق علیه‏السلام: إذا صُمتَ فَلیَصُم سَمعُكَ و بَصَرُكَ و فَرجُكَ و لِسانُكَ، و تَغُضُّ بَصَرَكَ عَمّا لا یَحِلُّ النَّظَرُ إلَیهِ، وَالسَّمعَ عَمّا لا یَحِلُّ استِماعُهُ إلَیهِ، وَاللِّسانَ مِنَ الكَذِبِ وَالفُحشِ(6) ؛ هر گاه روزه گرفتى، گوش و چشم و شهوت و زبانت هم روزه باشند، و چشمت را از آنچه نگاه به آن حلال نیست و گوشَت را از آنچه شنیدنش حلال نیست و زبانت را از دروغ و دشنام، حفظ كن .    

 

- قال الامام الصادق علیه‏السلام: صَومُ شَهرِ رَمَضانَ فَرضٌ فی كُلِّ عامٍ، و أدنى ما یَتِمُّ بِهِ فَرضُ صَومِهِ: العَزیمَةُ مِن قَلبِ المُؤمِنِ عَلى صَومِهِ بِنِیَّةٍ صادِقَةٍ، و تَركُ الأَكلِ وَالشُّربِ وَالنِّكاحِ فی نَهارِهِ كُلِّهِ، و أن یَجمَعَ فی صَومِهِ التَّوَقِّیَ لِجَمیعِ جَوارِحِهِ و كَفَّها عَن مَحارِمِ الله‏ِ رَبِّهِ مُتَقَرِّبا بِذلِكَ كُلِّهِ إلَیهِ؛ فَإِذا فَعَلَ ذلِكَ كانَ مُؤَدِّیا لِفَرضِهِ (7) ؛ روزه ماه رمضان، در هر سال، واجب است و كمترین چیزهایى كه وجوب روزه‏اش با آنها به كمال مى‏رسد، تصمیم قلبى مؤمن است (كه آن را با نیّت راست، روزه بدارد) و در تمام روز، خوردن و آشامیدن و آمیزش را ترك كند و در روزه‏اش تلاش خود را در نگهدارى همه اعضایش از حرام‏هاى الهى قرار دهد و با همه اینها به خداوند، تقرّب بجوید. پس اگر چنین كند، واجبِ این ماه را ادا كرده است.   

- قال الامام الصادق علیه‏السلام: لَیسَ الصِّیامُ مِنَ الطَّعامِ وَالشَّرابِ؛ وَالإِنسانُ یَنبَغی لَهُ أن یَحفَظَ لِسانَهُ مِنَ اللَّغوِ الباطِلِ فی رَمَضانَ و غَیرِهِ (8) ؛ روزه، تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست و سزاوار است كه انسان در ماه رمضان و غیر آن، زبانش را از بیهوده‏گویى و باطل، نگه دارد.

- قال الإمام الصادق علیه‏السلام: إذا صامَ أحَدُكُمُ الثَّلاثَةَ الأَیّامِ مِنَ الشَّهرِ فَلا یُجادِلَنَّ أحَدا، ولا یَجهَل، ولا یُسرِع إلَى الحَلفِ وَالأَیمانِ بِالله‏، فَإِن جَهِلَ عَلَیهِ أحَدٌ فَلیَتَحَمَّل(9) ؛ هر گاه یكى از شما سه روز از ماه را روزه مى‏گیرد، پس با كسى مجادله و نابخردى نكند و زود به خدا قسم نخورد. پس اگر كسى با او نابخردى كرد، تحمّل كند. (روزه واقعی گرفته است)

ماه رمضان

- قال الإمام الصادق علیه‏السلام: إذا أصبَحتَ صائِما فَلیَصُم سَمعُكَ و بَصَرُكَ مِنَ الحَرامِ، و جارِحَتُكَ و جَمیعُ أعضائِكَ مِنَ القَبیحِ، و دَع عِندَهُ الهَذیَ و أذَى الخادِمِ، وَلیَكُن عَلَیكَ وَقارُ الصِّیامِ، وَالزَم مَا استَطَعتَ مِنَ الصَّمتِ وَالسُّكوتِ إلاّ عَن ذِكرِ الله، ولا تَجعَل یَومَ صَومِكَ كَیَومِ فِطرِكَ، و إیّاكَ وَالمُباشَرَةَ وَالقُبلَةَ وَالقَهقَهَةَ بِالضِّحكِ! فَإِنَّ الله‏َ یَمقُتُ ذلِكَ(10) ؛ اگر روزه‏دار بودى، گوش و چشم تو از حرام، و همه اعضایت از زشتى، روزه باشند. هنگام روزه‏دارى، یاوه‏گویى و آزردن خدمت‏گزار را رها كن و وقار روزه‏دارى در تو باشد. تا مى‏توانى برخوردار از سكوت و خموشى باش، مگر در یاد خدا. روزِ روزه‏دارى‏ات را مثل روزِ خوردنت قرار مده، و بپرهیز از آمیزش و قهقهه در خندیدن، كه خداوند آن را خوش نمى‏دارد.

- قال الإمام الصادق علیه‏السلام: إنَّ الصِّیامَ لَیسَ مِنَ الطَّعامِ وَالشَّرابِ وَحدَهُ؛ إنَّما لِلصَّومِ شَرطٌ یَحتاجُ أن یُحفَظَ حَتّى یَتِمَّ الصَّومُ؛ و هُوَ الصَّمتُ الدّاخِلُ، أما تَسمَعُ ما قالَت مَریَمُ بِنتُ عِمرانَ: « إِنِّى نَذَرْتُ لِلرَّحْمَـنِ صَوْمًا فَلَنْ أُكَلِّمَ الْیَوْمَ إِنسِیًّا؟!» یَعنی صَمتا ... (11) ؛ روزه‏دارى، تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست. روزه، شرطى دارد كه نیازمند مواظبت است تا كامل شود، و آن، سكوت درونى است. آیا نمى‏شنوى كه مریم دختر عمران گفت: «من براى خدا، روزه‏اى نذر كرده‏ام. پس، امروز با هیچ انسانى سخن نمى‏گویم»، یعنى سكوت (مى‏كنم). پس چون روزه گرفتید، زبان‏هایتان را از دروغ نگه دارید، چشم‏هایتان را فرو بندید، نزاع نكنید، حسد نورزید، غیبت نكنید، ستیزه‏جویى نكنید، دروغ نگویید، آمیزش نكنید، با هم مخالفت نكنید، به هم خشم نگیرید، یكدیگر را ناسزا نگویید و دشنام ندهید، در عبادت، سستى نكنید، جدال نكنید، به تفرقه نگرایید، ستم نكنید، با هم با سفاهت (با دل‏تنگى) رفتار نكنید، همدیگر را نیازارید، از یاد خداوند و نماز، غافل نشوید، پیوسته سكوت و بردبارى و شكیبایى و راستگویى پیشه كنید، از اهل شَر دورى نمایید، و از سخن ناروا ، دروغ، افترا، دشمنى، بدگمانى، غیبت و سخن‏چینى بپرهیزید.

از آنان باشید كه روى به آخرت دارند. چشم به راه روزهاى خود باشید. منتظر آنچه خداوند به شما وعده داده است، باشید. براى دیدار با خدا ره‏توشه برگیرید. آرامش و وقار و خشوع و خضوع داشته باشید. فروتنىِ بنده بیمناك از مولایش را داشته باشید. حیران و بیمناك و امیدوار ، شیفته و هراسناك، خواستار و ترسناك باشید، آن چنان كه دل‏ها را از عیب‏ها پاك، درون خویش را از آلودگى پیراسته، و بدن را از آلودگى، تمیز مى‏نما.

چنان باش كه از غیر خدا به خدا بیزارى بجویى و در روزه‏دارى‏ات، با سكوت همه‏ جانبه از آنچه خداوند، تو را در نهان و آشكار از آن نهى كرده، با او دوستى كنى و در نهان و آشكارت از او به حق، خشیت داشته باشى و خود را در روزهاى روزه‏دارى‏ات به خدا بخشنده باشى و دلت را براى او خالى ساخته و جان خویش را در آنچه فرمانت داده و به آن فرا خوانده است، بخشیده باشى.

پس، هر گاه همه اینها را انجام دادى، تو روزه‏دار واقعى براى خدایى و آنچه فرموده، ادا كرده‏اى؛ و از آنچه برایت بیان كردم، هر چه بكاهى، به همان مقدار، از [فضیلت] روزه‏ات كاسته شده است.     

- قال الإمام الصادق علیه‏السلام: إذا صُمتَ فَانوِ بِصَومِكَ كَفَّ النَّفسِ عَنِ الشَّهَواتِ، و قَطعَ الهِمَّةِ عَن خُطُواتِ الشَّیطانِ، و أنزِل نَفسَكَ مَنزِلَةَ المَرضى لا تَشتَهی طَعاما ولا شَرابا، مُتَوَقِّعا فی كُلِّ لَحظَةٍ شِفاءَكَ مِن مَرَضِ الذُّنوبِ، و طَهِّر باطِنَكَ مِن كُلِّ كَدَرٍ و غَفلَةٍ و ظُلمَةٍ یَقطَعُكَ عَن مَعنَى الإِخلاصِ لِوَجهِ الله‏ِ تَعالى(12) ؛ وقتى روزه گرفتى، با روزه‏ات، باز داشتن نفْس را از شهوت‏ها و بریدن همّت را از گام‏هاى شیطان، نیّت كن و خویش را چون بیمارى قرار ده كه اشتهایى به هیچ غذا و نوشیدنى‏اى ندارد، و هر لحظه چشم امید به شفا از بیمارىِ گناهان، بدوز و درونت را از هر تیرگى و غفلت و تاریكى‏اى كه تو را از اخلاص براى خداى متعال باز مى‏دارد، پاك ساز.

- قال الإمام الرضا علیه‏السلام: قَد جَعَلَ الله‏ُ عَلى كُلِّ جارِحَةٍ حَقّا لِلصِّیامِ؛ فَمَن أدّى حَقَّها كانَ صائِما، و مَن تَرَكَ شَیئا مِنها نَقَصَ مِن فَضلِ صَومِهِ بِحَسَبِ ما تَرَكَ مِنها(13) ؛

خداوند در روزه، بر عهده هر عضوى حقّى قرار داده است. پس، هر كس حقّ اعضا را ادا كند، روزه‏دار است و هر كس چیزى از آنها را وا گذارد، به همان اندازه كه ترك كرده، از فضیلت روزه‏اش كاسته است. 

پی‌نوشت‌ها:

1- صحیح ابن حبّان: 8/256/3479، المستدرك على الصحیحین:1/595/1570، السنن الكبرى للبیهقی: 4/449/8312، فضائل الأوقات للبیهقی: 48/79، كنز العمّال: 8/507/23864.

2- شرح نهج البلاغه:20/299/ 417 .

3- من لا یحضره الفقیه: 2/620/3214، الخصال: 566/1، الأمالی للصدوق: 452/610، مكارم الأخلاق: 2/300/2654، تحف العقول: 258، بحار الأنوار: 74/4/1 .

4- الصحیفة السجادیة: 166،الدعاء 44، مصباح المتهجّد: 608/ 695، الإقبال:1/112 .

5- الكافی: 4/87/1، تهذیب الأحكام: 4/194/554، من لا یحضره الفقیه: 2/108/1855، الإقبال: 1/195، بحار الأنوار: 97/351/3 .

6- الهدایة: 189، بحار الأنوار: 96/295/26 .

7- دعائم الإسلام: 1/268 ؛ بحارالأنوار: 96/294/25 .

8- تهذیب الأحكام: 4/189/534 .

9- الكافی: 4/88/4، تهذیب الأحكام: 4/195/557، من لا یحضره الفقیه: 2/82/1787، مكارم الأخلاق: 1/299/941، بحار الأنوار: 97/104/39 .

10- النوادر للأشعری:20/9، بحار الأنوار: 96/292/16 .

11- النوادر للأشعری: 21/10، بحار الأنوار: 96/292 ذیل ح 16.

12- مصباح الشریعه: 133، بحار الأنوار: 96/254/28.

13- الفقه المنسوب للإمام الرضا علیه‏السلام: 202، بحار الأنوار:96/291/13.

منبع:

كتاب ماه خدا، محمدی ری شهری، ج 1، ص 254.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.