تبیان، دستیار زندگی
در کِکشان راه شیری و دیگر کِکشانات عجایب فراوانی وجود دارد که معروف‌ترین آنها عبارتنداز: سیارک‌ها، شهاب‌ها، سیاه‌چاله‌ها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عجایب کِهکشانی

عجایب کهکشانی

در کِهکشان راه شیری و دیگر کِهکشانات عجایب فراوانی وجود دارد که معروف‌ترین آنها عبارتنداز: سیارک‌ها، شهاب‌ها، سیاه‌چاله‌هاو  دنباله دارها.

سیارک‌ها:

بعضی‌ها فکر می‌کنند که سیارک‌ها بقایای سیارات فرو پاشیده‌اند، این فرضیه تا حدی درست است. در بین سیاره مریخ و مشتری کمربندی از سیارک‌ها وجود دارد که سیارات جدید در آن به‌وجود می‌آیند امّا نیروی گرایشی مشتری آن را نابود می‌کند. به ضررّات باقی مانده از آنها سیارک می‌گویند. تا به‌حال سیارک‌های فراوانی شناخته و نامگذاری شده است که هر کدام دارای اندازه و خاصیت مخصوصی است.

در اواخر عمر او نیروی سوخت هسته تمام می‌شود و نیروی جاذبه پیروز می‌گردد،

شهاب‌ها:

گاهی شما جواره‌ها از مدارشان خارج می‌شوند و در فضا پراکنده می‌شوند، به شما جواره‌ای که به زمین سقوط کند شهاب سنگ می‌گویند. شهاب سنگ‌های متفرق که در هر زمان و هر مکان احتمال سقوط آن است امّا در جوّ نابود می‌شود. اما گاهی از جوّ زمین سالم سقوط می‌کند.

سیاهچاله فضایی:

سیاهچاله‌ها بقایای ستارگان فرو پاشیده‌اند. در هر ستاره یک مسابقه قدرت جریان دارد، در یک سو نیروی جاذبه تلاش می‌کند ستاره را متراکم سازد، در سویی دیگر نیروی هسته‌ای ستاره سعی می‌کند ستاره را بزرگ و منفجر نماید، در تمام عمر ستاره‌ این مسابقه ادامه دارد. در اواخر عمر او نیروی سوخت هسته تمام می‌شود و نیروی جاذبه پیروز می‌گردد، سپس ستاره متراکم می‌شود و نیرو و قدرتی به‌دست می‌آورد که حتی نور خود را به درون می‌مکد و بعد از مدتی محو شده و به یک سیاهچاله در فضا تبدیل می‌شود.

تا به‌حال سیارک‌های فراوانی شناخته و نامگذاری شده است که هر کدام دارای اندازه و خاصیت مخصوصی است.

دنباله‌دارها:

دنباله دارها از یک سرو یک دنباله طویل تشکیل می‌شوند. مشهورترین آنها دنباله‌دارها‌یی نام دارد که هر 70 سال یک‌بار قابل رویت است زیرا برخی از دنباله دارها همیشه قابل رویت نیستند.

زهرا سادات جلالی

پنجم ابتدائی

دبستان شاهد تجلّی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.