تبیان، دستیار زندگی
در قسمتهای قبل در قالب چند نکته ی گفتیم که نسبت به اشتباهات سهوی و کم تأثیر همسرتان چشم پوشی کنید، همچنین در مورد عصبانیت توصیه کردیم حتی الامکان از عصبانی شدن بپرهیزید و در برخورد با ناهنجاریها، وقار خودتان را حفظ کنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش به سوی مرد سالاری منطقی(6)

سیب

برای مطالعه ی مقاله ی قبل اینجا کلیک کنید.

مطلب پیش رو، آخرین مقاله از سری مقالات «پیش به سوی مرد سالاری» است. امیدواریم این قسمت هم مورد توجه و استفاده ی شما عزیزان قرار بگیرد.

در قسمتهای قبل در قالب چند نکته گفتیم که نسبت به اشتباهات سهوی و کم تأثیر همسرتان چشم پوشی کنید ، همچنین در مورد عصبانیت توصیه کردیم حتی الامکان از عصبانی شدن بپرهیزید و در برخورد با ناهنجاریها، وقار خودتان را حفظ کنید و اگر همسرتان مرتکب اشتباه بزرگ و خطای غیرقابل چشم پوشی شد ، با ملایمت و به صورت منطقی به او تذکر دهید و از داد و فریاد و عصبانیت اجتناب کنید. اما همگی این نکته را قبول داریم که گاهی اوقات تذکر دادن ملایم و رفتار ملاطفت آمیز کارساز نیست و در بعضی موارد هرچند با ملایمت و حفظ آرامش از همسرمان می خواهیم دست از فلان کار اشتباهش بردارد ، توجه نمی کند و باز هم کار خودش را تکرار می نماید. در چنین مواردی چه رفتاری داشته باشیم و چگونه عمل کنیم؟

در برخورد با این وضعیت ابتدا باید چند نکته را مورد توجه قرار دهید. اولاً کلاهتان را قاضی کنید و ببینید آیا کاری که همسرتان انجام می دهد و باعث ناراحتی شما شده واقعاً اشتباه است. مبادا سلایق و تعصبات بی مورد ، شما را وادار می کند از او کاری را بخواهید که هیچ مبنای عقلی و شرعی و عرفی ندارد و یا او را از انجام کاری منع کنید که هیچ تأثیر بدی در خانواده به جا نمی گذارد. مراقب باشید قصد شما از اینکار فقط زهرچشم گرفتن نباشد و یا تحت تأثیر حرفهای خانواده خودتان قرار نگرفته باشید .

نکته ی دوم اینکه توجه کنید آیا کاری که از او خواسته اید ، در حد توان او هست و می تواند آن را انجام دهد و یا اساساً از انجام آن ناتوان است. و نکته ی سوم آیا واقعاً چند بار با ملایمت و آرامش تذکر داده اید و اصل موضوع را به او تفهیم کرده اید یا با انتقادهای کلی و مبهم فقط به او فهمانده اید از بعضی کارها و رفتارش ناراحتید و او اصلاً نمی داند دقیقاً کلام رفتار و عملکردش باعث دلخوری شما شده است.

به این ترتیب اگر در صحت و درستی خواسته تان تردید نداشتید و مطمئن شدید مغرضانه با او برخورد نمی کنید و واقعاً شفاف و واضح چند بار به او تذکر داده اید و او توجه نکرده ، در مرحله ی اول با جدیت و قاطعیت بیشتر و همراه با کمی اخم و ناراحتی یک یا دو بار دیگر به او تذکر بدهید و همچنین یادآوری کنید تا به حال چند بار به زبان خوش این موضوع را تذکر داده اید و او توجه نکرده است.

اگر باز هم تکرار شد با او قهر کنید و به تدریج بر شدت آن بیفرایید. به عنوان مثال ابتدا با او حرف نزنید و اگر موثر نبود از غذا خوردن با او هم بپرهیزید. در اکثر قریب به اتفاق موارد ، وقتی کار به اینجا کشیده می شود ، زنها واکنش نشان می دهند و به خواسته ی شما عمل خواهند کرد و به ندرت اتفاق می افتد که کار از قهر کردن فراتر برود.

اما اگر باز هم او به کارش ادامه داد ، در صورت امکان موضوع را با پدر همسرتان و تأکید می کنیم فقط با پدر همسرتان در میان بگذارید و او را در جریان امر قرار دهید و تأکید کنید که همه ی راه ها را رفته اید و فایده نداشته ، از او بخواهید با دخترش صحبت کند. اما اگر باز هم وضعیت ادامه پیدا کرد آن وقت اجازه دارید او را تنبیه کنید.(البته طبق آیات قرآن فقط در مواردی خاص و مطابق با آنچه که در قرآن آمده است) اما مطمئن باشید اگر همه ی مراحل اولیه را درست و دقیق انجام داده باشید هرگز کار به اینجا کشیده نمی شود.

نکته ای که لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که در طی هر کدام از مراحل فوق، هر وقت احساس کردید همسرتان در رفتارش تجدید نظر کرده، دیگر کار را ادامه ندهید و از آن به بعد هیچوقت کار اشتباهش را به او یادآوری نکنید و به خاطر آنچه قبلاً انجام می داد او را مورد سرزنش و یا خدای نکرده تحقیر قرار ندهید. بلکه موضوع را فراموش کنید و وضعیت را به حال عادی برگردانید.

البته گاهی اوقات وقتی خانم ها می خواهند در رفتارشان تجدید نظر کنند (مخصوصاً وقتی کار از مرحله ی تذکر ملایم فراتر می رود) به دلیل اینکه احساس می کنند غرورشان جریحه دار شده، ممکن است با کنایه زدن و یا گفتن بعضی حرفهای نامربوط بخواهند نارضایتی خودشان را از وضعیت پیش آمده اعلام کنند. دقت کنید در چنین مواردی به هیچ وجه جواب حرفهای او را ندهید و همان طور که قبلاً گفته شد وارد جر و بحثهای بی سر و ته نشوید. توجه کنید او با گفتن این حرفها می خواهد غرور جریحه دار شده اش را ترمیم کند بنابراین با حفظ خونسردی و وقار مراقب باشید وضع را بدتر نکنید.

امیدواریم این سلسله مقالات مورد توجه و استفاده ی خوانندگان عزیز قرار گرفته باشد.

موفق و با معرفت و مردسالار منطقی باشید.

تبیان - خانواده وزندگی

احسان رادمند

مقالات مرتبط :

پیش به سوی مرد سالاری منطقی (4)

خانواده عمیق ترین مفهوم عشق

مردانه زندگی کن!

همچنان مرد خانه باشید!

فقط آقایان بخوانند!!

شیرین ترین جهاد ،محبت به همسر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.