تبیان، دستیار زندگی
سال 2004 وقتی هیچ یک از باشگاه های آمریکایی حاضر نشدند حامد حدادی و جابر روزبهانی را جذب کنند، تصور نمی شد .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حامد حدادی در NBA

حامد حدادی ستاره بسکتبال ایران

سال 2004 وقتی هیچیک از باشگاه های آمریکایی حاضر نشدند حامد حدادی و جابر روزبهانی را جذب کنند، تصور نمی شد که هیچ زمان دیگری هیچ بسکتبالیستی از ایران بتواند به NBA برسد اما پایگاه خبری رسمی باشگاه ممفیس گریزلیز دیروز خبری خلاف این داد. این پایگاه خبر داد که ممفیس با حامد حدادی قرارداد رسمی امضا کرده است: «بالاخره نیازهای داخلی تیم ممفیس گریزلیز بر موانع بین المللی پیروز شد و حامد حدادی پس از کش و قوس های زیاد وراد NBA شد.» در حالی که مسوولان این باشگاه از ورود حدادی به تیمشان خبر داده اند اما مسوولان فدراسیون ایران مدعی اند که قرارداد نهایی در ایران امضا می شود. محمود مشحون رئیس فدراسیون بسکتبال دیروز در گفت  گو با ایسنا ادعای باشگاه ممفیس را رد کرد: «براساس توافق انجام شده قرار است که قرارداد حدادی با حضور مسوولان ممفیس در تهران به امضا برسد.»  با این حال کریس والاس، مدیر باشگاه ممفیس گریزلیز در گفت و گو با BBC گفته که قرارداد بسته شده است. والاس حتی از حضور حدادی در تیمش ابراز رضایت کرده: «ما از بستن این قرارداد راضی هستیم. او بازیکن جوانی است که در رقابت های لیگ تابستانی راکی ماونتین ریویو، تورنمنت دایموندبال چین و المپیک در ریباند، بلاک شات و امتیاز آوری مفید بود اعضای تیم مشتاق هستند که هر چه زودتر کار با او را آغاز کنند.»

حامد حدادی بازیکن تیم ملی بسکتبال ایران

حامد حدادی که اولین بازیکن ایرانی در لیگ NBA است، به دلیل قدبلندی که دارد در بسکتبال مطرح شده است. او با 218 سانتیمتر بعد از جابر روزبهانی با 223 سانتیمتر، بلند قدترین بازیکن بسکتبال ایران است. حدادی چند سال پیش با بازی هایی که برای تیم جوانان انجام داد، معروف شد اما مدتی به دلیل مصدومیت های پی در پی از روزهای اوجش دور ماند، تا اینکه در فینال مسابقات قهرمانی آسیا 2007 ایران با شکست لبنان سهمیه المپیک را گرفت. در آن بازی حدادی با 31 امتیاز و 10 ریباند بهترین بازیکن زمین بود. در گزارش هایی که سایت فدراسیون جهانی از این بازی داشت، حدادی به عنوان ستاره مطرح شده بود. او در بازی های تدارکاتی  تیم ملی هم درخشید. به خصوص در لیگ تابستانی . NBA بعد از این اردو بود که چند تیم NBA ای به او پیشنهاد دادند. اما تا شروع المپیک هیچ منبع رسمی ای از ایران این خبر را تایید نکرد. در المپیک و بازی های خوب او بود که حضور او در آمریکا جدی تر از قبل شد. اما با مطرح شدن اینکه باشگاه ممفیس مذاکرات رسمی خود را با حدادی آغاز کرد است، از آمریکا خبر رسید که به دلیل موانع سیاسی هیچ باشگاهی از NBA اجازه ندارد با هیچ بازیکنی از ایران قرارداد ببندند اما با اعتراض باشگاه ها، مراحل مذاکره ممفیس با حدادی پشت سر گذاشته شد.

درهای nba به روی اولین ایرانی باز شد

حدادی که در المپیک پکن تنها بازیکنی بود که آمار متوسط کسب امتیاز و ریباند او در هر بازی دو رقمی بود (6/16 امتیاز و 2/11 ریباند)، با سد کردن متوسط 6/2 توپ در هر ربازی، در جمع بهترین مدافعان جهان قرار داشت. به همین دلیل بود که مسوولان باشگاه ممفیس اصرار داشتند او را جذب کنند. حدادی در کنار دارکو میلیچ، سنتر اهل صربستان و مارک گاسول، سنتر تیم ملی اسپانیا بازی خواهد کرد. مسوولان این تیم آمریکایی مفاد قرارداد خود با حدادی را منتشر نکرده اند ولی گفته می شود او قراردادی چند ساله با تیم ممفیس امضا کرده است. مسوولان این تیم هزینه هایی را که برای حقوق بازیکنان آزاد در نظر گرفته بودند، کاهش نداده اند و با توجه به اینکه این تیم یکی از پرهزینه ترین تیم ها در میان لیگ NBA است، انتظار می رود بودجه این تیم برای بازیکنان آزاد در حدود 20 میلیون دلار باشد.

درهای nba به روی اولین ایرانی باز شد

وضعیت باشگاه گریزلیز

باشگاه گریزلیز از تازه ترین تیم های لیگ بسکتبال حرفه ای آمریکا است که در سال 1995 از شهر ونکوور کانادا به این لیگ پیوست. اما مشکلات مالی سبب شد تا سال 2001 محل این باشگاه از ونکوور، به شهر ممفیس در ایالت تنسی (در شرق آمریکا) منتقل شود. این تیم که در آن بازیکنان سرشناسی همچون پائوگاسول (برادر بزرگ تر مارک گاسول) و شریف عبدالحریم بازی کرده اند، در سال 2002 و 2003 به مرحله حذفی (پلی آف) مسابقات بسکتبال آمریکا رسید. اما در دو فصل گذشته شرایط مناسبی نداشته است. این تیم که در گروه بندی 30 تیم لیگ در گروه دشوار جنوب غرب با تیم های نیو اورلئان هورنتز (New Orleans Homets) ، سن آنتونیو اسپرز (Sen Antonio Spurs)، هیوستون ارکتز Houston Rockets) و دالاس ماوریکز (Dallas Mavencks) قرار دارد، در فصل گذشته تنها 22 مسابقه از 82 مسابقه فصل عادی را برد و با قرار گرفتن در انتهای گروه نتوانست به مرحله حذفی صعود کند.

منبع :اعتماد ملی