تبیان، دستیار زندگی
سوال: چگونه رذایل اخلاقى و نفسانى را از جان معنوى خود باید دور بریزیم؟ پاسخ:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین راه سلوک؟

راه

سوال‌های عرفانى و اخلاقى از امام خمینى (ره)

بهترین و مؤ ثرترین راه مبارزه با نفس اماره

سوال:

چگونه رذایل اخلاقى و نفسانى را از جان معنوى خود باید دور بریزیم؟

پاسخ:

اگر با نیّت خالص وارد مجاهده با نفس شوید البتّه آن وقت نفس اصلاح مى شود. تمام صفات نفسانیّه قابل اصلاح است، لیكن در اوّلِ کار، كمى زحمت دارد که آن هم بعد از ورود در اصلاح ، سهل و آسان مى شود. اصل مهم به فكر تصفیه و اصلاح خویش افتادن و از خواب غفلت بیدار شدن است.

منزل اوّل انسانیّت ((یقظه )) است و آن بیدار شدن از خواب غفلت و هشیار شدن است و فهمیدن این كه انسان مسافر است  و هر مسافر، زاد و توشه مى خواهد. توشه انسان ، خصلتهای خود انسان است.

نور این راه، ایمان و خصال حمیده است. اگر سستى نماید، از این صراط نتوان گذشت و به پرتگاه هلاكت افتد و كسى كه از این صراط نتواند گذشت، از صراطِ آخرت نیز نتواند گذشت.

گمان مكن كه رذایل نفسانى و اخلاق روحى قابل تغییر نیست. این ها خیال خامى است كه نفس اماره و شیطان القاء مى كند و مى خواهد تو را از حرکت و سلوك در راه آخرت و اصلاح نفس باز دارد، انسان تا در این دنیا است، ممكن است در تمام اوصاف و اخلاق تغییر پیدا كند.

مدّتى با كمال دقّت، مواظبت كن از حركات و سكنات خود و برخلاف خواهش و آرزوى نفس، اقدام كن و مجاهده نما و اعمال و اقوال خود را در ظاهر و باطن خوب كن و از خداى متعال در خلال این احوال ، توفیق طلب نما؛ كه او را بر نفس امّاره و هواهاى آن مسلّط كند و در این اقدام و علاج با تو همراهى فرماید. زیرا خداوند تبارك و تعالى، فضل و رحمتش بر بندگان بى پایان است.

خداوندا ما را از این خواب طولانى بیدار كن  و از مستى و بى خودى هشیار فرما و دل ما را به نور ایمان صفا بده  و به حال ما ترحّم فرما. ما مرد این میدان نیستیم . تو خود ما را دستگیرى نما و از چنگال شیطان و هواى نفس نجات ده . بحقّ اولیائك محمّد و آله الطاهرین - صلوات اللّه علیهم اجمعین -(1)

پاورقی‌ها:

1- چهل حدیث امام خمینی، ص 94-97-98


رمزى اوحدى، محمدرضا، كتاب خورشید عرفان، با اندكی تصرف
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.