تبیان، دستیار زندگی
خرس قهوه‌ای خرس قهوه‌ای حیوانی است بزرگ و تنومند که طول بدنش ممکن است به 2 متر و وزن آن به 480 کیلوگرم برسد. خرس قهوه‌ای سرپهن، پوزه‌ی کوتاه و گوش نسبتا کوچک و راست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خرس ایرانی زیبا و باشکوه

خرس ایرانی زیبا و باشکوه

خرس قهوه‌ای

خرس قهوه‌ای حیوانی است بزرگ و تنومند که طول بدنش ممکن است به 2 متر و وزن آن به 480 کیلوگرم برسد. خرس قهوه‌ای سرپهن، پوزه‌ی کوتاه و گوش نسبتا کوچک و راست و گردی دارد. هم‌چنین چشم این نوع خرس نسبتا کوچک و گردن آن کوتاه و کلفت است. دست‌ها و پاهای خرس قهوه‌ای بلند و کلفت است. پاهای خرس‌ها از دست‌هایشان بلندتر است دم خیلی کوچک خرس‌ها در زیر موها مخفی شده است. بدن خرس قهوه‌ای از موهای انبوه و زیر و بلند پوشیده شده است. رنگ موها از قهوه‌ای تیره تا قهوه‌ای زرد و خاکستری تغییر می‌کند. گاهی لکه‌ی کوچکی با رنگ روشن در سینه‌ی خرس دیده می‌شود.

خرس‌ها ممکن است با شکستن شاخه‌ی درخت‌ها و خراب کردن کشتزارها خساراتی به بار آورد

.

محل زندگی و تغذیه

خرس قهوه‌ای در نواحی جنگلی کوه‌های البرز و کوه‌های زاگرس زندگی می‌کند. تعداد آنها در سال‌های اخیر بسیار کم شده است. خرس‌ها از غذاهای مختلف گیاهی و حیوانی تغذیه می‌کنند غذای اصلی خرس‌ها را قسمت سبز گیاهان، میوه‌ها، حشرات و مهره‌داران کوچک تشکیل می‌دهد. آنها به لانه‌های زنبور عسل و کندوهای آنها دستبرد می‌زنند و عسل می‌خورند. خرس‌ها ممکن است با شکستن شاخه‌ی درخت‌ها و خراب کردن کشتزارها خساراتی به بار آورد.

تولید مثل- توله‌ها اوایل تا اواسط زمستان، زمانی که خرس ماده در لانه دوران خواب زمستانی را می‌گذراند، متولد می‌شوند. بچه‌ها بعد از یک ماه چشم باز می‌کنند. ابتدا رشد آنها خیلی کند است و بعد از این که از لانه بیرون آمدند، به سرعت رشد می‌کنند.

خرس ایرانی زیبا و باشکوه

خواب زمستانی

زمستانی در خرس‌ها به ارتفاع و آب و هوای محل زندگی آنها بستگی دارد. خرس‌ها در نقاط کم ارتفاع و گرم ممکن است اصولا خواب زمستانی نداشته باشند. خرس‌ها قبل از خواب زمستانی غذای زیادی می‌خورند و لایه‌ی ضخیمی از چربی در زیرپوست آنها ذخیره می‌شود. معمولا با ریزش اولین برف خرس‌ها داخل لانه مستقر می‌شوند هنگامی که لانه به وسیله‌ی برف کاملا پوشیده می‌شود، فقط سوراخ کوچکی لانه‌ی آنها را به محیط خارج مربوط می‌سازد.

پراکندگی در ایران- خرس قهوه‌ای در ایران در نواحی جنگلی کوه‌های البرز و زاگرس زندگی می‌کند و در خراسان، آذربایجان، کرمانشاه، لرستان، کردستان، همدان و اصفهان دیده شده است.

رنگ موها از قهوه‌ای تیره تا قهوه‌ای زرد و خاکستری تغییر می‌کند. گاهی لکه‌ی کوچکی با رنگ روشن در سینه‌ی خرس دیده می‌شود.

پراکندگی جهانی

در اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، یونان، ترکیه، عربستان، ایران و آمریکای شمالی گزارش شده است.

خرس‌ها در گروه پستانداران و در رده‌ی گوشت‌خواران قرار دارند. خرس‌های موجوداتی شگفت‌آور، زیبا و با شکوه‌اند که در چرخه‌ی حیات نقش مهمی دارند. خرس‌ها جانورانی بزرگ تنومند و قوی‌اند.

خرس‌ها در هر دست و پای خود پنج انگشت دارند و با کف پاهای خود روی زمین قرار می‌گیرند. خرس‌ها در رنگ‌های مختلفی هستند.

خرس‌ها شامل نوع‌های مختلفی مانند: خرس ‌قهوه‌ای، خرس قطبی، خرس ‌سیاه خرس پاندا و ... هستند. بسیاری از ما با شنیدن نام خرس می‌ترسیم اما این تصور درستی نیست. خرس‌ها حیوانات بزرگ و قدرتمند اما بی‌آزار و بامزه‌ای هستند که اگر نترسند و توسط انسان اذیت نشوند، به هیچ وجه به انسان حمله نمی‌کنند و خطری ندارند.

در ایران هم دو نوع خرس سیاه و خرس‌ قهوه‌ای زندگی می‌کنند که در میان خرس‌ها با فایده محسوب می‌شوند و متاسفانه نسل آنها در حال انقراض است. برای دفاع از این دو جانور باشکوه ابتدا باید با این دو حیوان آشنا شوید.

خرس سیاه آسیایی

خرس ایرانی زیبا و باشکوه

محل زندگی

این خرس‌ها بیشتر در کشورهای جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کنند و هر چه به سمت غرب آسیا بیابیم، تعدادشان کمتر می‌شود. جمعیت کوچکی از این خرس‌ها در جنوب شرقی ایران در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان زندگی می‌کنند. این خرس‌ها به آب‌ و هوای گرم علاقه دارند و به همین دلیل در مناطقی از آسیا که آب و هوای گرم‌تری دارد، زندگی می‌کنند.

تعداد خرس‌های سیاه آسیایی در ایران و دیگر مناطق محل زندگیشان کم شده است

اندازه و جثه

خرس سیاه آسیایی به نسبت خرس‌های دیگر دنیا جثه‌ی متوسطی دارد. بدن آنها از موهای سیاه‌رنگ پوشیده شده است و بر روی سینه‌شان موهای سفید رنگی دارند که مانند گردن‌بند است. خرس‌های سیاه‌ آسیایی نیز مانند خرس‌های دیگر، درست مانند انسان‌ها با کف پایشان راه می‌روند و ردپایشان روی خاک شبیه ردپای انسان است. آنها دم بسیار کوچکی دارند؛ درست مانند خرس‌های دیگر.

تغذیه

خرس‌های سیاه آسیایی گیاه خوارند. آنها از بخش‌های مختلف گیاهان تغذیه می‌کنند؛ مانند دانه‌های مختف، تمشک، میوه‌های درختان، خرما و ...

خانواده و شیوه‌ی زندگی

توله خرس‌های سیاه اغلب در زمستان به دنیا می‌آیند. توله خرس‌های تازه به دنیا آمده خیلی کوچک‌اند و وزن بسیار کمی دارند؛ چیزی در حدود 300 گرم! شیر خرس‌های مادر پر از مواد غذایی است و به همین دلیل توله خرس‌ها برای سیر شدن و تامین مواد غذایی مورد نیازشان هر بار نیاز به خوردن مقدار زیادی شیر ندارند.

در ایران هم دو نوع خرس سیاه و خرس‌ قهوه‌ای زندگی می‌کنند که در میان خرس‌ها با فایده محسوب می‌شوند

عامل تهدید نسل خرس‌های سیاه آسیایی

تعداد خرس‌های سیاه آسیایی در ایران و دیگر مناطق محل زندگیشان کم شده است و اگر از آنها حفاظت نشود. به‌طور کامل از بین خواهند رفت. یکی از دلایل مهم از بین رفتن این خرس‌ها شکار آنها توسط انسان است.

بابک اسماعیلی (دانش‌آموز سوم راهنمایی)

********************************************

مطالب مرتبط

خانه،لانه،آشیانه

از کجابدانیم حیوانی که می بینیم یک مار است

جهان ماهی ها(3)

جهان ماهی ها(2)

جهان ماهی ها(1)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.