تبیان، دستیار زندگی
وقتی برای نخستین بار ورزش می‌كنید و با بازگشتن به خانه دوش می‌گیرید، تفریح و ورزش، كم‌كم مزه خود را از دست داده و جایش را به درد عضلات می‌دهد، طوری كه تكان خوردن را برایتان غیرقابل تحمل می‌كند. با وجود این كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بعد از ورزش، عضلاتتان می‌گیرد؟

ورزش

وقتی برای نخستین بار ورزش می‌كنید و با بازگشتن به خانه دوش می‌گیرید، تفریح و ورزش، كم‌كم مزه خود را از دست داده و جایش را به درد عضلات می‌دهد، طوری كه تكان خوردن را برایتان غیرقابل تحمل می‌كند. با وجود اینكه ورزش كردن محاسن بسیاری دارد، اما شما كه برای نخستین بار ورزش می کنید، به مشكلی دچار می شوید كه هركس هم جای شما بود، گرفتارش می‌شد. با توجه به اینكه مدت‌های مدید عضلات‌تان را كم‌تحرك بار آورده‌اید، آیا انتظار دارید با حركات‌ سنگینی كه به یك باره به او تحمیل كرده‌اید، عكس العملی نشان ندهد؟ می‌دانید برای جلوگیری از این قبیل دردها و یا برای درمان آن چه‌ باید کرد؟

بهترین راه برای شما این است كه ورزش را به طور مداوم ادامه دهید تا دچار چنین شوك‌هایی نشوید و راه رفتن برایتان آنقدر مشکل نشود كه گویی تصادف سنگینی كرده‌اید.

حال برای رفع این دردهای عضلانی، چند راه آسان پیشنهاد می‌کنیم تا شاید دردتان را بهبود بخشد و بدانید كه از این پس چطور ورزش كنید و با عضلات‌تان كنار بیایید.

یكی از راه‌ هایی كه اغلب به ورزشكاران توصیه می‌شود، این است كه پیش از ورزش، قسمت هایی از بدن را كه می‌دانند ممكن است دچار گرفتگی عضلات شود، بپوشانند. پوشیدن لباس چسبان كمك زیادی می‌كند.

اگر در حال ورزش كردن هستید و احساس می‌كنید كه ماهیچه‌هایتان درد گرفته‌اند، سعی نكنید آن را نادیده بگیرید. بایستید و ادامه ندهید، زیرا ممكن است به شدت آسیب ببینید.

ساق پا

کشش عضلانی

اگر احساس می‌كنید كار از كار گذشته و عضله شما به شدت گرفته است، عضله را بكشید و آن را محكم ماساژ دهید. اگر ماهیچه پشت پایتان گرفته است، با یك دست آن را بكشید و با دست دیگر آن را ماساژ دهید. حتما متوجه گرفتگی به شكل یك گره سفت زیر پوست‌تان می‌شوید. آن را به سمت مخالف گرفتگی با دستان‌تان لمس كنید و بكشید.

ورزش سنگین، ممنوع!

مراقب باشید. اگر دچار گرفتگی عضله شدید و اكنون حال‌تان بهتر است، به سرعت سراغ ورزش سنگین نروید. آرام آرام از نو شروع كنید.

اگر می‌دانید هنگام ورزش از ماهیچه‌هایتان بیش از حد كار كشیده‌اید، بلافاصله یك دوش آب سرد بگیرید.

استفاده از حوله داغ

شاید گذاشتن حوله داغ روی عضله ی گرفته، احساس خوبی به شما دهد، اما مطمئن باشید بدترین كاری است كه می‌توانید در حق خود انجام دهید، زیرا گرما دردتان را بیشتر می‌كند و اگر اصرار دارید كه آن را گرم كنید، بیش از 20 دقیقه این كار را ادامه ندهید.

وارد کردن شوک به محل درد

كار دیگری كه می‌توانید انجام دهید، شوك دادن به محل است. چهار دقیقه گرم كردن محل و یک دقیقه گذاشتن یخ، پس از 4 روز جواب می‌دهد. آن گاه می‌توانید دوش آب گرم بگیرید.

مصرف داروهای ضددرد

خوردن مسكن‌هایی همچون "ایبوپروفن" می‌تواند به کاهش دردتان كمك كند و آن را كمی ‌تسكین ببخشد. از كرم‌های گرم یا سردكننده استفاده نكنید. آنچه در داروخانه ها به عنوان كرم‌های ورزشی برای گرفتگی عضلات فروخته می‌شود، به جز آنكه روی سطح پوست‌تان اثر بگذارد، هیچ كاری برای عضله شما نمی‌كند. در ضمن ممكن است پوست شما به آن حساسیت داشته باشد.

گرفتگی عضله

حركت كنید

وقتی عضله شما گرفت، سخت‌ترین كار برایتان تكان خوردن است. اما بدانید كه بسیار برایتان مفید است. پس بلند شوید و به آرامی‌ برای 20 دقیقه راه بروید.

شنا كنید

یكی از راه‌های بسیار مفید، شنا كردن است. آب سرد كمك بسیاری به عضله شما می‌كند. حركت عضله در آب بسیار مفید است.

ماساژ دادن، راهکاری موثر

به طور معمول ماساژ دادن عضلات گرفته، به شما كمك خواهد كرد. اگر هوا سرد است، حتما عضله گرفته را خوب بپوشانید.

در طول روز یك یا دو عدد موز بخورید. پتاسیم موجود در آن می‌تواند از گرفتگی‌ عضله جلوگیری كند. نوشیدن شیر و آب به مقدار زیاد در طول روز را فراموش نكنید.

دکتر سید رضا حسینی

هفته نامه سلامت-176

*مطالب مرتبط:

چه چیزی باعث درد عضلات می شود؟

درد عضلات بعد از ورزش

رگ به رگ شدن و در رفتگی

ماساژ عضلات در تمرینات ورزشی

مصرف کافی کربوهیدرات ها، خستگی ورزش را کاهش می دهد

از زندگی ماشینی خسته شده‌اید؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.