تبیان، دستیار زندگی
نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، جمعه شب 8 شهریورماه با حضور جمعی از مشتاقان به حریم مقدس آیات الهی و با سخنرانی آیت‌الله یزدی، صفار هرندی و خواجه پیری، رسما فعالیت خود را آغاز كرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم افتتاح گردید

افتتاح شانزدهمین نمایشگاه قرآن کریم

نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، جمعه شب 8 شهریورماه با حضور جمعی از مشتاقان به حریم مقدس آیات الهی و با سخنرانی آیت‌الله یزدی، صفار هرندی و خواجه پیری، رسما فعالیت خود را آغاز كرد.

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم با حضور آیت‌الله یزدی، نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری، محمدحسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رحیم صفوی، مشاور عالی مقام معظم رهبری گشایش یافت.

افتتاح شانزدهمین نمایشگاه قرآن کریم

آیت‌الله یزدی در این مراسم ضمن تقدیر از دست‌اندركاران این نمایشگاه ابراز امیدواری كرد، نمایشگاه قرآن كریم عاملی برای نزدیك‌شدن آحاد جامعه به مبانی عمیق قرآن شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به آیات سوره قدر گفت: این حقیقت روشن است كه قرآن در طول 23 سال نازل شده و ترتیب نزول با ترتیب فعلی تفاوت دارد اما بر اساس آیات سوره قدر باید گفت كه قرآن به دو شكل جمعی و تدریجی نازل شده است كه جمعی آن در شب قدر رخ داده و تدریجی آن در طول 23 سال انجام شده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تشریح مفهوم نزول قرآن ابراز كرد: قرآن وجود كتبی هستی است كه اگر این وجود كتبی به وجود عینی تبدیل شود همه هستی است و برعكس اگر همه هستی به وجود كتبی تبدیل شود، همان قرآن می‌شود.

یزدی در ادامه ابراز كرد: معارف قرآن خود دریای عظیمی است كه وارد شدن به آن بدون كشتی مطمئن نتیجه‌ای جز غرق‌شدن ندارد و كشتی آل عترت بهترین وسیله برای وارد‌شدن به این اقیانوس است.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: در قرآن مطالب بسیاری راجع به قیامت آمده است از جمله اینكه به هنگام قیامت، همه نظام هستی به هم می‌ریزد در حالیكه اعمال ما همراه ماست.

وی تأكید كرد: قرآن از علم مطلق درجات متعددی تنزیل یافته و به زبان عربی به وسیله امین وحی بر قلب ‌پیامبر نازل شده است؛ بنابراین زبان قرآن، عربی است و ترجمه قرآن، قرآن نیست؛ انگلیسی خواندن قرآن، در واقع خواندن قرآن نیست. ترجمه قرآن وسیله‌ای برای رسیدن به حقایق قرآن است.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اهداف نزول قرآن بر اساس آیات این كتاب مبین پرداخت و گفت: قرآن در 44 مورد با كلمه «قرآن» و 88 مورد با كلمه «الكتاب» به معرفی خود پرداخته است كه بر این اساس هدایت بشر، تدبر و تفكر و حاكمیت قرآن بر زمین از جمله مهم‌ترین اهداف نزول این كتاب آسمانی است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در توضیح حاكمیت قرآن گفت: امروز در جمهوری اسلامی به لطف خداوند، قرآن حاكم است؛ بدین معنا كه مجلس شورای اسلامی و دولت حق تصویب قانون و آیین‌نامه‌ای خلاف قرآن ندارند.

وی در پایان سخنان خود بر توجه به معانی قرآن هنگام قرائت آن تأكید كرد.

افتتاح شانزدهمین نمایشگاه قرآن کریم

بر‌ پایه این گزارش محمد‌حسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به سالروز شهادت رجایی و باهنر گفت: خداوند را سپاسگزاریم كه در روزی كه منتسب به امام عصر(عج) بوده، توفیق بر‌پایی دور دیگری از نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم را به ما عنایت كرد.

وی همچنین ضمن بیان اینكه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم به همت جامعه قرآنی كشور ‌برپا شده اظهار كرد: بر مبنای ارزیابی كه طی سال‌های اخیر نسبت به این مبحث داشتم می‌توان گفت، نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم به لحاظ كیفی و تنوع محتوی، مفهوم و ظواهر نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است.

صفار هرندی در ادامه تصریح كرد: هرچه می‌گذرد نمایشگاه به علت توسعه معارف قرآنی ‌پیشرفت می‌كند و اگر چه ما خود را مجهز به همه دانسته‌های قرآنی نمی‌دانیم اما حلاوت نمایشگاه قرآن به جمع‌آوری این رشته‌های قرآنی در كنار هم است.

افتتاح شانزدهمین نمایشگاه قرآن کریم

همچنین در آغاز مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، محمدعلی خواجه‌پیری، رئیس شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم در سخنانی ضمن تشكر از حضور آیت‌الله محمد یزدی به خاطر حضور در این مراسم، گزارش مختصری از روند برگزاری این نمایشگاه ارائه كرد.

وی با اشاره به آغاز به كار نمایشگاه ‌‌پیش از فرا رسیدن ماه مبارك رمضان گفت: امسال اولین سالی است كه افتتاحیه نمایشگاه پیش از ماه مبارك برگزار می‌شود و تغییر ساعت آن نیز از جمله تفاوت‌های این دوره با دوران قبل است.

خواجه‌ پیری همچنین افزود: بخش‌های مختلف نمایشگاه با توجه به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «نوآوری و شكوفایی»، ملزم به ایجاد تغییرات مناسب در تعدد و كیفیت برنامه‌های خود شده‌اند.

رئیس مركز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی كشور همچنین از ایجاد دو بخش جدید در نمایشگاه امسال خبر داد و افزود: با توجه به اینكه امسال سی‌امین سال ‌پیروزی انقلاب اسلامی ایران است، در بخشی مفهومی هنری، روند ‌پیروزی انقلاب بررسی می‌شود و بخشی دیگر نیز به طور ویژه برای خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.

مشاور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تأكید مقام معظم رهبری بر استفاده از تمام ظرفیت جهان اسلام در حوزه نشر گفت: امسال در این بخش 10 هزار عنوان كتاب داخلی و خارجی عرضه شده است.

وی خدمت حداكثری به بازدیدكنندگان را شعار شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم بیان كرد و افزود: قرار است ضمن تجلیل از 10خادم قرآنی، مراسم بزرگداشتی برای آیت‌الله علامه عسگری و استاد قیم نیز داشته باشیم.

خواجه‌پیری همچنین ادامه داد: در نمایشگاه امسال دو غرفه ویژه برای مرحوم استاد فولادوند و مرحوم حجت‌الاسلام شیرازی نیز ‌برپا شده است.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم با بیان اینكه بیش از 20 كشور در بخش بین‌الملل نمایشگاه حضور دارند اعلام كرد: این بخش از چهارم رمضان آغاز به كار كرده و فعالیت خود را به مدت دو هفته ادامه خواهد داد.

خواجه ‌پیری همچنین یادآور شد: در بخش ترجمه قرآن یك تغییر رویكرد رخ داده كه در این اقدام به سوی ترجمه قرآن به زبان انگلیسی حركت كرده‌ایم و نشستی علمی نیز در این‌باره برگزار خواهد شد.

رئیس شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم با بیان اینكه نقش حوزه‌های علمیه در نمایشگاه امسال دوبرابر شده است، در‌باره بخش آموزشی نمایشگاه گفت: در نمایشگاه امسال سبك‌های آموزشی مؤسسات مختلف به صورت زنده اجرا می‌شود.

خواجه‌پیری همچنین تصریح كرد: در بخش نظارت هم به صورت كنترل ‌پروژه بر هر آنچه كه بخش‌های مختلف نمایشگاه تصویب و ارائه كرده‌اند، از نظر كیفی و نیز تطبیق در اجرا نظارت می‌شود.

بر‌پایه این گزارش همچنین مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بخش‌های مكتوب، شهر الكترونیك، هنری و دانشگاهی به بیان برخی از ویژگی‌های این غرفه‌ها ‌پرداخت.

از نكات قابل ذكر مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم، قرائت زیبای استاد «محمود شحات محمدانور» بود كه مورد استقبال حضار قرار گرفت.

شایان ذکر است که شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم تا 26 رمضان از ساعت 15 تا 24 در محل مصلای تهران برپاست.

گفتنی است موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان همچون سال های گذشته در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم حضور فعال و با شکوه  خواهد داشت.جایگاه غرفه تبیان در این نمایشگاه در انتهای شبستان طبقه زیرین بخش نشر الکترونیک خواهد بود و همانند گذشته منتظر حضور گرم شما بازدید کنندگان  و کار بران گرامی خواهد بود.

روابط عمومی موسسه تبیان