تبیان، دستیار زندگی
مردی به حضور حضرت فاطمه (علیهاالسلام) رسید و عرض کرد: ای دختر رسول خدا! آیا رسول خدا یادگاریی کم‌ نظیر نزد شما گذاشته‌اند تا به عنوان هدیه و تحفه به ما عنایت فرمایید؟ حضرت زهرا(علیهاالسلام) به کنیزی که در حضورش بود فرمود: آن پارچه ‌ابریشمی را برایم بیاور
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحفه‌ای معادل حسنین(علیهماالسلام)

ترازو

مردی به حضور حضرت فاطمه (علیهاالسلام) رسید و عرض کرد: ای دختر رسول خدا!

آیا رسول خدا یادگاریی کم‌ نظیر نزد شما گذاشته‌اند تا به عنوان هدیه و تحفه به ما عنایت فرمایید؟ حضرت زهرا(علیهاالسلام) به کنیزی که در حضورش بود فرمود: آن پارچه ‌ابریشمی را برایم بیاور. کنیز به جستجوی آن پرداخت ولی نیافت. حضرت فاطمه (علیهاالسلام) بسیار ناراحت شدند و فرمودند: وای بر تو! سعی کن آن را پیدا کنی که آن از نظر من معادل و هم‌سنگ حسن و حسین می‌باشد!

پس کنیزک پس از جستجو آن را پیدا کرد. پارچه‌ای بود که در غلاف مخصوصی پیچیده شده بود در آن نوشته بود؛ قال محمد النبی(صلی الله علیه و آله) لَیسَ مِن المُومنینَ من لَم یامَن جارَه بَوائِقَه وَ مَن کان یُومِن بِالله وَالیوم الآخِر، فَلا یُوذی جاره، وَ مَن کان یُومِنِ بِالله وَالیوم الآخر، فَلیَقُل خیراً او یَسکُت، اِنََّ ‌الله تعالی یُحِبُّ الخَیرِ الحَلیم المُتَعفِّف و یُبغض الفاحِش الضَّنین البَذاء السائل المُحلِف، اِنّ الحیاءَ من الایمان و الایمان فی الجنة، وَ اِنّ الفحش من البَذاء وَالبذاء فِی النار.

محمّد پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: از مومنان نیست فردی که همسایگان از آزار او در امان نباشند.

فردی که به خدا و روز رستاخیز ایمان داشته باشد، نباید همسایه‌اش را اذیّت کند. و هر کسی که به خدا و روز رستاخیز ایمان دارد می‌باید سخن نیکو به زبان آورد و یا سکوت اختیار کند. زیرا حقیقتاً خداوند بزرگ، انسان نیکوکار بردبار عفیف را دوست دارد و بد زبان بخیل چاپلوس و اصرار کنندی درخواست را دشمن می‌دارد. زیرا حیا، بخشی از ایمان است و صاحب ایمان در بهشت و فحش نوعی از بدگویی است و بدگو در آتش است.

آری باور کنیم عمل بر این حکمت و تحفه فاطمی حقیقتاً ما را هم‌سنگ سرور جوانان بهشت و همنشین آن بزرگواران می‌نماید. از خدا توفیق عمل می‌طلبیم، خدایا یاری نما!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.