تبیان، دستیار زندگی
383 مراسم بزرگداشت« مسعود كیمیایی» برگزار شد مراسم بزرگداشت و تقدیر از « مسعود كیمیایی» به مناسبت « روز قلم» و به همت خانه‌ی پیشكسوتان هنر برگزار شد. به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم، «مسعود كیمیایی» گفت: من نویسنده نیستم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی و هنری 17 تیر ماه 1383

مراسم بزرگداشت« مسعود كیمیایی» برگزار شد

مراسم بزرگداشت و تقدیر از « مسعود كیمیایی» به مناسبت « روز قلم» و به همت خانه‌ی پیشكسوتان هنر برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این مراسم، «مسعود كیمیایی» گفت: من نویسنده نیستم اما می‌نویسم. شاعر نیستم اما شعر می‌نویسم. غیر از این هم نمی‌توانم باشم.

در ادامه، جواد طوسی منتقد سینما با تقدیر از برگزاری چنین مراسمی اظهار داشت: جای تقدیر دارد كه در چنین زمانه ا‌ی یك انجمن همچنان سعی می‌كند بر پایه اصول، بانی چنین جمعی شود. جا داشت با توجه به نقش تاریخی مسعود كیمیایی در سینمای ایران، این اتفاق خیلی زودتر رخ می‌داد.

وی گفت: كیمیایی جدا از قابلیت‌هایش در مدیوم سینما به عنوان یك سینماگر مؤلف، غرابت عجیبی به ادبیات دارد كه این وجه ادبی در شیوه دیالوگ نویسی ایشان و در آثارشان نمود پیدا می‌كند.

این منتقد تصریح كرد: كیمیایی در آثارش هر موقع به عرصه ادبیات نزدیك شد وضوح و امضای خودش را به اثر می‌دهد و تفكر خودش را به اصل داستان سنجاق می‌كند.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: در مناسبت‌های مختلف، باید شرایطی را برای بازنگری سینمای كیمیایی كه هنوز مهجور مانده است فراهم كرد. كیمیایی پلی است بین مخاطب عام و روشنفكر.

كیمیایی درباره كوتاه شدن صحنه‌هایی از فیلم سربازان جمعهاظهار داشت: این كوتاه شدن به آن صورت نیست كه روی میز مونتاژ، با گفته‌هایی از قبل انجام شده صورت گیرد. به جز چند صحنه، فیلم به آن شكل كوتاه نشده و در واقع، طول فیلم كم شده است.

این فیلم‌ساز، در پاسخ به سئوالی، مبنی بر علت كم فروش بودن فیلم‌های ایرانی گفت: تماشاگر، وقتی زندگی واقعی‌اش را روی پرده نمی‌بیند با آن ارتباط برقرار نمی‌كند و وقتی خیلی از حس‌ها نشان داده نشود حس‌ها كم می‌شود.

كیمیایی در پاسخ به این سئوال كه می‌گویند از چوب بازیگر می‌سازید توضیح داد: مگر می‌شود از چوب بازیگر ساخت؟ اگر اینگونه باشد كه اصلاً انتخاب غلط از من است كه چوب را انتخاب كنم!. بعضی‌ها فكر می‌كنند دستگاهی هست كه از یك طرف انسان وارد آن می‌شود و از آن طرف بازیگر درمی‌آید. بازیگر، خیلی استعدادهای نهانی در خودش دارد و اگر بتوانم به این استعدادها نزدیك شوم بازی خوبی خواهم گرفت.

هنرمندانی چون جعفر بزرگی، اسدالله یكتا، محمد زرین دست، افسر اسدی، شهره سلطانی، رابعه اسكویی، الیزابت امینی، اكرم محمدی، ناهید اعلایی، كامبیز دیرباز و ... در این مراسم حضور داشند.

شهره لرستانی مدیر خانه پیشكسوتان هنر گفت: كیمیایی یك آدم عادی نیست، صحبت راجع به یك جریان ساز است و این آسان نیست. در ادامه مسعود كیمیایی در صحبت‌هایش با اشاره به فرامرز قریبیان گفت: او یكی از بهترین بازیگران ماست و واقعاً در همان دوره مانده است و من كماكان دوستش دارم و احترام زیادی برایش قائل هستم. در پایان این مراسم، لوح تقدیری از طرف خانه پیشكسوتان هنر توسط « جعفر بزرگی» به« مسعود كیمیایی» اهدا شد.