تبیان، دستیار زندگی
مصاحبه با آقای ابوالفضل سمیعی صاحب وبلاگ برگزیده ی مسابقه وبلاگ نویسی فرهنگ محرم و عاشورا که توسط انجمن وبلاگ نویسان مذهبی برگزار گردید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با آقای ابوالفضل سمیعی

صاحب وبلاگ برگزیده مسابقه فرهنگ محرم و عاشورا

مصاحبه

لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمائید از کی به وبلاگ نویسی مشغول شدید؟

به نام خدا من ابوالفضل سمیعی دانشجوی سال دوم مهندسی برق گرایش مخابرات هستم وبلاگ نویسی رو از سال 84 به صورت وبلاگ شخصی اغاز کردم البته الان دیگه وب سایت شخصی دارم . بعد از کسب تجربه و آشنایی با سیستم های مختلف وبلاگ نویسی و یاد گرفتن html وبلاگ مثل خدا رو با کمک خواهرم راه اندازی کردیم .

هدفتان از وبلاگ نویسی چه بود؟آیا به اهداف خود رسیده اید؟

همان طور که میدانیم تعداد وبلاگ ها و به خصوص وبلاگ های مذهبی چه به زبان فارسی یا انگلیسی کم نیست ولی از همان موقع چون در یک شهر و جمعیت دینی مذهبی بودم همیشه دنبال این بودم که یک طرح جدید و تازه ای رو متفاوت با سایر وبلاگهای مذهبی داشته باشم . به همین خاطر حوزه دینی رو برای ارائه مطالب نو انتخاب کردم که بعدها به خاطر افزایش مخاطبین وبلاگ و مطالبی که بعضا از سوی دوستان غیر مسلمان و حتی مسلمان در مورد امام زمان مطرح میشد گرایش وبلاگ را به سمت مهدویت بردم تا با کمک خواهرم سیاست اصلی وبلاگ مثل خدا را مذهبی مهدوی نشان بدهیم . من فکر میکنم در رسیدن به یکی از اهدافمان که در زمینه مهدویت بود توانستیم موفق شویم و حرف های تازه ای رو بزنیم ولی در مورد هدف دوم که ارائه مطالب با زبان و شیوه نو بود هنوز جا هست تا به اون نقطه برسیم . ضمن اینکه محصل هم بودیم (من و خواهرم) وبلاگ به یه حیاط خلوت برای من تبدیل شد تا هر وقت که حس کردم مطلبی برای گفتن دارم برم ....

چرا به موضوعات مذهبی برای نوشتن علاقمندید؟

با توجه به اینکه در شهر قم هستم و به برکت وجودآستان حضرت معصومه (س) این شهر یکی از مراکز مهم تروج فرهنگ و دین مقدس اسلام است و همچنین منابعی که در اختیار ما بود چه از وجود علما و چه از وجود مراکز فرهنگی ، دینی و نرم افزارهای اسلامی از این رو برای داشتن یک وبلاگ با سایت مذهبی فرصت خوبی به شمار می رود . ولی مهم ترین دلیلی که باعث شد این وبلاگ رو با این نام (مثل خدا) راه اندازی کنم جوی بود که در آن زمان در وبلاگهای مذهبی می دیدم و آنهم این بود که اکثر اوقات از تاریخ به روز شدنشان میگذشت ، گرافیک آماده استفاده می کردند ، و بعضا از مطالب کلیشه ای و عمومی استفاده می کردند به همین خاطر فکر کردم اگه من یه وبلاگ مذهبی داشته باشم قطعا موفق خواهد بود و حرف های جدیدی  میتوانم در این زمینه بزنم.

به نظر شما کدام از اهمیت بیشتری برخوردار است؟خودتان از نوشتن لذت بیشتری ببرید یا مخاطبین از خواندن مطالب شما لذت ببرند؟

من فکر کنم هر دو چون " هرچه از دل براید بر دل نشیند " برای همین هم اکثر مطالب رو اول خودم احساس نیاز می کردم یا احساس نیاز میدیدم بعد دنبالش می رفتم و بعد از اینکه خودم استفاده کردم در وبلاگ هم قرار میدادم .

به عنوان مثال مطلبی با عنوان نیایش امام حسین (ع) در قنوت بود که از امام جماعت مسجد محله مان شنیدم خیلی برام جالب بود به خصوص وقتی ترجمه شو خوندم برای همین این مطلب رو برای وبلاگ اماده کردم وقتی که نوشتنش تمام شد و روی وبلاگ قرار گرفت احساس کردم که این ذکر رو حفظ شدم برای همین هم دعا کردم هرکی میخونه حفظ بشه و من هم از اون به بعد تو نماز ظهرم این ذکر رو می خونم . http://godlike.mihanblog.com/More-379.ASPX

یا مطلب دیگری با عنوان گیسوان پریشان انتظار بود که خیلی تحت تاثیر این مطلب قرار گرفتم ، چون تو امتحانات آخر سال بود تصمیم گرفتم بعد از پایان امتحانات با نذر اینکه در امتحانات موفق شوم 40 جمعه برم جمکران . http://godlike.mihanblog.com/More-360.ASPX

زمانی برای اتمام وبلاگ نویسی در نظر گرفته اید؟

این کار برام اینقدر برام جذابه که الان بعد از چند سال حس میکنم با وجود اینکه خیلی در زندگی پیشرفت کردم از همین وبلاگ بوده و الان هم که دانشجوی رشته مخابرات ام و برنامه نویس php هستم قصد دارم وبلاگ رو یه هاست اختصاصی با دامین اختصاصی ببرم و ضمن ارائه مطالب همین مطالب به زبان فارسی ، زبان انگلیسی رو هم  داشته باشم .

البته با دوستان یه سایت فرهنگی مذهبی با روزانه 1500 بازدید ایجاد کرده ایم ولی به خاطر مشکلات مالی نتونستیم گسترشش بدیم . ولی انشاء الله همون طور که گفتم میخوام وبلاگ رو سایت و چند زبانش کنم چون حس میکنم اونقدر حرف برای گفتن هست که کل دنیا باید صدای منو بشنوند نه فقط فارسی زبانان .

مولفه های جذب مخاطب از نظر شما چیست؟

- هرچه نوع بیان مطلب متفاوت تر باشه بیننده بیشتر ترغیب میشه که آدرس وبلاگ به ذهنش بسپاره

- شاید مسئله ای که کمتر بهش اشاره شده گرافیک وبلاگ ها بوده که نوع گرافیک به نظر من هرچه ساده تر جدید تر و از نظر رنگ بندی یک دست تر باشد تو روند لود وبلاگ تا ذهن بیننده تاثیر گزاره چون همون طور که میدونیم کاربری که وارد یک سایت میشه در ذهنش در کمتر از یک ثانیه راجع به سایت قضاوت میکنه که این باعث میشه دوباره به وبلاگ یا سایت بیاد یا نه که سبکی وبلاگ خیلی مهمه ولی در سایتها و وبلاگ های فارسی کمتر بهش توجه میشه.

- ارتباط متقابل با کاربران به صورت ارسال ایمیل یا همون خبرنامه

- تبادل لینک یا لوگو با وبلاگ های دیگه

- چیزی رو بنویسیم که کمتر تو سایت ها و وبلاگ های دیگه نمونش دیده شده باشه

در مورد انجمن وبلاگ نویسان چه نظری دارید؟ با طرح پیشنهاد و انتقاد خود ما را همراهی کنید.

البته به تازه گی با انجمن شما آشنا شدم برای همین هم ندید شما رو قبول دارم چون اصولا تبیان ، سایت تبیان و کلا دارو دسته تبیانی ها ! کارشون درسته . به نظر من اگه یه بخش اختصاصی تر برای انجمن در سایت تبیان ایجاد بشه و توش بخش هایی مثل معرفی وبلاگ ، آموزش ، طراحی و ارائه قالب های مذهبی که خیلی کمه باشه خیلی عالی میشه.