تبیان، دستیار زندگی
از مرداد ماه سال 81 (آگوست 2003) شروع شد. زمانی که مریخ واقعاً به نزدیک ترین فاصله به زمین در 60000 سال گذشته رسید. در 27 آگوست 2003 مریخ دقیقا به فاصله ی 55،758،006 کیلومتری از زمین رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مریخ به اندازه ی ماه در آسمان؟!

از مرداد ماه سال 81 (آگوست 2003) شروع شد. زمانی که مریخ واقعاً به نزدیک ترین فاصله به زمین در 60000 سال گذشته رسید. در 27 آگوست 2003 مریخ دقیقا به فاصله ی 55،758،006 کیلومتری از زمین رسید. (خورشید حدودا 150 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد.) و این پدیده باعث شد که مریخ مانند یک ستاره ی پرنور در آسمان بدرخشد، البته مریخ خیلی متفاوت با سالهای پیش به نظر نمی رسید. چرا که سالهای پیش زمانی که مریخ به نزدیکترین فاصله به زمین می رسید باز همین قدر روشنایی داشت. ولی این بار از دفعات قبلی فقط کمی نزدیک تر بود. در این زمان با یک تلسکوپ خوب می شد کلاهکهای یخی مریخ را دید و شاید عوارض دیگری روی سطح مریخ را پیدا کرد.

مریخ            ماه
مریخ و ماه، هم اندازه؟!

در همین زمان بود که یک نفر اخبار نادرستی درباره ی اینکه مریخ به چه اندازه ای در آسمان دیده می شود، دریافت کرد و این اخبار بسیار او را شگفت زده نمود. آنگاه این خبر نادرست را در یک ایمیل به دوستانش فرستاد و این ایمیل در تمام جهان مثل یک شبکه پخش شد...!

نکته ی جالب این است که از آن زمان هر سال این ایمیل ها در ماه آگوست یا مرداد دوباره فرستاده می شود و مردم دنیا هم آن را باور می کنند! واقعا عجیب است!!

عمق فاجعه!

نانسی اتکینسون از مقاله نویس های سایت پربازدید Universe Today  می نویسد:« فکر می کردم که امسال دیگر از این ایمیلها دریافت نمی کنم ولی باز در آگوست ایمیلی دریافت کردم که با تعجب پرسیده بود آیا  درباره ی این خبر حیرت انگیز چیزی می دانید، اتفاقی که تنها یک بار در زندگی روی می دهد: مریخ در حال نزدیک شدن به زمین است و به زودی به اندازه ی ماه کامل در آسمان ظاهر خواهد شد! ... بنده از شما تمنا می کنم! این یک خبر سراپا کذب و دروغ را باور نکنید.»

این ایمیل هر سال در ماه مرداد یا آگوست به افراد زیادی فرستاده می شود. نسخه ی فارسی این ایمیل بدین شکل بود:

دوشنبه 5 شهریور 1386، زمانی است که همه مردم دنیا منتظر رسیدن آن هستند! سیاره مریخ در ماه اوت روشنترین جرم در آسمان خواهد بود و با چشم و بدون تلسکوپ به بزرگی ماه کامل دیده می شود. در 5 شهریور، فاصله آن تا زمین به 34.56 میلیون مایل کاهش می یابد. اطمینان حاصل کنید که در ساعت 12 شب به آسمان بنگرید، به نظر می رسد که دو ماه در آسمان وجود دارد. چنین پدیده ای تا سال 2287 میلادی دیگر اتفاق نخواهد افتاد. این مطلب را با دوستانتان در میان بگذارید زیرا این پدیده در زندگی هیچ کسی تکرار نخواهد شد. لطفاً در تقویم خود این روز را مشخص کنید!

نمونه های بسیاری از این قبیل اتفاقات در جهان می افتد: اشتباه گرفتن سیاره ی زهره با سفینه ی موجودات فضایی که حتی در اخبار سراسری ایران مطرح گردید، چاپ و انتشار کتابهای طالع بینی در تمام دنیا با تیراژ بالا، ادعای عدم صحت سفر انسان به ماه و...

طالع بینی و کف بینی

واقعاً جای تأسف است که مردم جهان با اینهمه پیشرفت دانش و سطح سواد، همچنان به راحتی گول مطالب غیر علمی را می خوردند، این نشان دهنده ی این می تواند باشد که شاید سطح درک علمی عامه ی مردم جهان با پیشرفت علم تغییر زیادی نکرده است... و شاید بسیاری از تحصیل کرده ها هم جزو همین عامه ی مردم به حساب بیایند...

نسخه ی اصلی این ایمیل را که به زبان انگلیسی نوشته شده بود، اینجا ببینید.

برای مشاهده ی اعتراض دیگران به این اخبار غیر علمی به اینجا و اینجا هم سری بزنید.

منبع:

http://www.universetoday.com/

ترجمه و تألیف:

ا.م.گمینی