تبیان، دستیار زندگی
در یك صد سال گذشته،انسان از پیاده‌روی روی زمین به پیاده‌روی به روی ماه رسیده.از اسب سواری به جت سواری.در هر دهه،تكنولوژی هوانوردی،از هر حدو مرزی عبور كرده و با هر عبور دنیا را تغییر داده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایه گذاران ساخت هواپیما (قسمت اول)

هواپیماهای آینده

در یك صد سال گذشته،انسان از پیاده‌روی روی زمین به پیاده‌روی به روی ماه رسیده.از اسب سواری به جت سواری.در هر دهه،تكنولوژی هوانوردی،از هر حدو مرزی عبور كرده و با هر عبور دنیا را تغییر داده است.در اوایل قرن 20 میلادی 4 شركت تاریخچه حمل و نقل هوایی را رقم زدند.

این شركتها،شركتهای بوئینگ،داگلاس ایركرفت،مكدانل ایركرفت و شركت هوانوردی نورث آمریكن بودند.با آغاز هزاره جدید،آنچه به عنوان میراث خود و درواقع كشف‌ها و پیروزیهایشان برای نسل جدید گذارده‌اند همین هواپیماهای غول پیكر و صنعت پیشرفته هوانوردیست كه امروزه می‌بینیم.

آنچه‌این پیروزی و این هدف ارزشمند را به این سمت سوق داد تعاون و همكاری و قدرت مبارزه با سختیهای در پیش روی آنها بود.ماجرای این 4مرد با به اشتراك قرار دادن دیدگاهها و نظراتشان برای نیل به یك هدف برزگ یعنی رویای پرواز شكل گرفت.

ویلیام ادروارد بوئینگ كه در سال 1881 در دترویت متولد شد و در سال 1903 یعنی سالی كه برادران رایت اولین پرواز با هواپیما را با موفقیت پشت سر گذاردند،از دانشكده مهندسی فارغ‌التحصیل شد.وی برای اولین بار یك هواپیمای floatplanes یعنی هواپیمایی كه روی آب نشست و برخواست می‌كند را ساخت.

ویلیام ادوارد بوئینگ

دانلد ویلز داگلاس،در سال 1892 در نیویورك متولدشد.او برای اولین بار یك بمب افكن و یك هواپیمای مسافربری را طراحی نمود و ساخت.وی این كار را در سانتنا مونیكا انجام داد.

جیمز اسمیت مكدانل،در سال 1899در دینور متولد شد.او اولین سازنده جت جنگده می‌باشد.

لوییز مو جیمز هوارد در سال 1895 متولد شد و او پایه گذار ساخت مركز آموزش هوانوردی در لس‌آنجلس بود.

این 4مرد نامبرده كه هر یك در راه خود یك بنیانگذار بوده‌اند،كار خودرا زیر نظر یكی ار بنیانگذاران نیروی نظامی لاكهید مارتین یعنی گلن مارتین تثبیت كردند.

این 4 مرد مسافرت(ماجرای)حرفه‌ای خود را با عبور از مرزهای علوم و فضا در زمانهای مختلف و همچنین در اثنای رویدادها و شرایط خاص و ویژه‌ای پیش بردند.مسیر آنها ادغام و همكاری آنها را می‌توانیم امروز در بزرگترین شركت تولید كننده انواع و اقسام هواپیماهای نظامی و غیر نظامی یعنی بوئینگ ببینیم كه در واقع میراث گرانبهای این 4مرد خصوصا آقای ویلیام ادوارد بوئینگ می‌باشد.

به طور کلی دو اتفاق مهم در سال 1903 تاریخچه هوانوردی مدرن را رقم زد. یکی از آنها اولین پرواز برادران رایت با هواپیما  و دیگری ترک دانشکده مهندسی  توسط جوان 22ساله به نام ویلیا ادواردبوئینگ بود.

وی به سمت وست کاوست رفت و در آنجا برای خود در نزدیکی بندر گریز یک مزرعه بنا کرد تا به قولی کسب و کار برای خود راه بیاندازد.

در سال 1908 یعنی 2سال بعد از راه اندازی مزرعه،برای دیدار از اولین شرکت هوانوردی آمریکا به لس آنجلس رفت.وی تلاش بسیاری برای سوار هواپیما شدن کرد اما هیچیک از 12 هوانورد آنجا اجازه چنین کاری به آقای بوئینگ(کسی بعدها صاحب بزرگترین کارخانه هواپیما سازی جهان شد) ندادند.

او مایوس و نا امید به سیاتل برگشت اما تصمیم گرفت که بیشتر در مورد علم هوانوردی که در آن زمان علم تازه و جوانی بود بپردازد.به مدت 5سال رویای پرواز برای بوئینگ همچنان حالت تئوری داشت تا اینکه در میان سخنرانیهای کلوپ دانشگاه سیاتل شخصی به اسم کنارد وسترولت را پیدا کرد.

کنارد وستر ولت یکی از مهندسین نیروی دریایی بود که دوره های مختلف هوانوردی را در یک انستیتو در مساچوست گذرانده بود. ویلیام از وی در مورد طراحی و ساخت هواپیمای شامل 2 بال و یک موتور و مسافر و خلبان آن پرسید که در جواب او وستر ولت نوشت:هرگز نمی تواند پاسخ معینی در این مورد به او بدهد.

در پاییز سال 1915، بوئینگ به کالیفرنیا(لس آنجلس)بازگشت تا به یادگیری دروس پروازی زیر نظر هوانورد کهنه کار یعنی گلن مارتین بپردازد. پیش از این کار در مورد ساخت هواپیمایی که قابلیت نشست و برخاست روی آب را داشته باشد،درخواست همکاری داد. تا اینکه ساخت چنین هواپیمایی را در کنار خانه قایق مانند شان شروع به کار کردند و نام این هواپیما را بی اند دبلیو گذاشتند.

ادامه دارد...

منبع:وبلاگ هوانوردی

تصحیح: بخش دانش و فناوری سایت تبیان