تبیان، دستیار زندگی
شاید هنگام مسافرت، شاهد دل به هم خوردگی و بی‌حالی خود یا همسفرانتان بوده‌اید. بعضی از ترس ماشین گرفتگی، قرص‌های خواب‌آور مصرف می‌کنند تا در طول سفر بخوابند و چیزی متوجه نشوند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دلیل ماشین گرفتگی چیست؟

چرا بعضی‌ها را ماشین می‌گیرد؟

شاید هنگام مسافرت، شاهد دل به هم خوردگی و بی‌حالی خود یا همسفرانتان بوده‌اید. بعضی از ترس ماشین گرفتگی، قرص‌های خواب‌آور مصرف می‌کنند تا در طول سفر بخوابند و چیزی متوجه نشوند.

اما می‌دانید دلیل ماشین گرفتگی چیست؟

داخل گوش انسان محفظه کپسول مانندی وجود دارد که مانند ترازو عمل می‌کند. هر وقت بدن به یک سو متمایل می‌شود، مایع درو آن نیز جابه‌جا می‌شود و با فرستادن پیام‌هایی به مغز تعادل ما را حفظ می‌کند.

اگر هنگام مسافرت دچار این حالت شدید، بهتر است به دور دست نگاه کنید. چون حس بینایی به حفظ تعادل کمک می‌کند. هنگامی که به دور دست نگاه می‌کنید، منظره‌ها تقریباً ثابت به نظر می‌رسد و این باعث می‌شود، مغز احساس آرامش بیشتری کند

هنگام مسافرت با ماشین یا کشتی که شدت تکان‌ها زیادند، مایع درون گوش مرتب جابه‌جا می‌شود و انبوهی از پیام‌های حفظ تعادل، به مغز هجوم می‌آورند، به‌طوری که مغز فرصت نمی‌کند، به همه آن پیام‌های پی در پی عمل کند.

بنابراین، دچار سردرگمی می‌شود. تأثیر منفی این حالت، باعث دل به هم خوردگی می‌شود.

چرا بعضی‌ها را ماشین می‌گیرد؟

چه باید کرد؟

1- اگر هنگام مسافرت دچار این حالت شدید، بهتر است به دور دست نگاه کنید. چون حس بینایی به حفظ تعادل کمک می‌کند. هنگامی که به دور دست نگاه می‌کنید، منظره‌ها تقریباً ثابت به نظر می‌رسد و این باعث می‌شود، مغز احساس آرامش بیشتری کند.

2- راه دیگر برای بهبود این حالت، در جا پریدن است. پرش‌های کوتاه باعث می‌شوند، مایع درون گوش به حال تعادل برگردد و احساس بهتری در ما به وجود آورد.

3- تنفس هوای تازه و خوردن کمی لیموترش نیز می‌تواند، به بهبود این حالت کمک کند.

ترجمه: بهمن هدایت‌پور

برگرفته از مجله: رشد نوجوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.