تبیان، دستیار زندگی
احضار دسته جمعی استقلالی‌ها به كمیته انضباطی تخلفی متوجـه بـاشگـاه سپـاهان نیست امیر قلعه نویی، صمد مرفاوی و تعدادی از بازیكنان تیم فوتبال استقلال تهران به كمیته‌ی انضباطی فدراسیون فوتبال احضار خواهند شد. حسین عبدالهی دبیر ك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احضار استقلالی ها به كمیته انضباطی

احضار دسته جمعی استقلالی‌ها به كمیته انضباطی

تخلفی متوجـه بـاشگـاه سپـاهان نیست

امیر قلعه نویی، صمد مرفاوی و تعدادی از بازیكنان تیم فوتبال استقلال تهران به كمیته‌ی انضباطی فدراسیون فوتبال احضار خواهند شد.

حسین عبدالهی دبیر كمیته‌ی انضباطی فدراسیون فوتبال به (ایسنا)، گفت: گزارش میرزابیگی، ناظر بازی (سپاهان ـ استقلال) به كمیته‌ی انضباطی ارسال شد كه این گزارش حاكی از وقوع تخلفاتی توسط مربیان و بازیكنان استقلال است.

وی اضافه كرد: البته باید گزارش داور بازی را نیز مطالعه كرد و با گزارش ناظر تطبیق داد زیرا ممكن است از اسامی دیگری نیز به دلیل تخلفات احتمالی نام برده شود. به هر حال در صورت محرز بودن تخلف، مربیان و بازیكنانی چون فكری و قربانی به كمیته‌ی انضباطی فراخوانده می‌شوند.

دبیر كمیته‌ی انضباطی همچنین گفت: در گزارش ناظر بازی هیچ گونه تخلفی از سوی باشگاه سپاهان اصفهان گزارش نشده است.

عبدالهی در پایان اظهار داشت: پس از انجام بررسی‌های لازم تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با احضار نفرات فوق و استماع توضیحات آنها قبل یا بعد از انجام بازی برگشت فینال جام حذفی اتخاذ می‌شود.

مشاور عالی باشگاه استقلال تهران:

برای جلوگیری از تكرار حوادث اصفهان باید برخورد قانونی شود

مشاور عالی باشگاه استقلال گفت: حوادث اتفاق افتاده در بازی رفت جام حذفی در اصفهان جز لاینفك فوتبال است، البته تا جایی كه به ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی اشخاص ضربه نزند.

سیامك قلیچ خانی با ارسال نمابری به(ایسنا)، در ارتباط با مسایل فرهنگی و اخلاقی فوتبال، نقش فرهنگ در ورزش جامعه و نوع نگاه باشگاه استقلال و ... پرداخته است.

در این نمابر آمده است:« امروزه ورزش به زبان همگانی تبدیل شده است و در لابه‌لای بافت‌های این پدیده كه مردم به نوعی با آن سر و كار دارند، مفرهایی برای بیرون ریختن شور و اشتیاق همگانی پدید می‌آید، كه به وسیله‌ی آن هر انسانی می‌تواند خود را به اجتماع پیوند بزند، تنها در ورزش است كه می‌توان مرزهای سیاسی و عقیدتی را در هم شكست و با زبانی مشترك به گفت‌وگو نشست.

وی افزود: ارزش‌های ماندگار در ورزش و پدیده‌ای به نام فوتبال را امروزه با وجود حرفه‌یی‌گری در اخلاقیات جستجو می‌كنند. اگر به قوانین موجود این پدیده بیشتر دقت كنیم، درمی‌یابیم كه در تمام اركان اصلی آن اخلاق جاری است. باشگاه‌های بزرگ جهان كه نگاهشان معطوف به اقتصاد است نیز، اخلاق را به عنوان مبدا هر حركتی در برنامه‌های خود لحاظ كرده‌اند؛ در واقع به نوعی اخلاق، پیوند ناگسستنی با ورزش و فوتبال داشته است و در تمام ادوار، ماندگاری هر ورزشكار به رفتار و كردار اخلاقی او وابسته بوده و هست.

قلیچ خانی تاكید كرد: در این میان نقش مكان‌هایی كه مركز تجمع ورزشكاران و نقطه آغاز آموزش فوتبال است، بسیار مهم جلوه می‌كند. باشگاه‌ها به عنوان مركز انعكاس فعالیت‌های ورزشی در این زمینه وظیفه سنگین‌تری دارند. در واقع بستر حركتی و اجتماعی هر ورزشكار را باشگاه‌ها می‌سازند، و بهتر است بگوییم؛« این بستر گسترده از حركت ورزشی است و می‌توان آن را در یك بستر اجتماعی نامید كه تاثیرات كلی هر حركتی مستقیما روی آن اثر خواهد گذاشت.»

وی یادآور شد: باشگاه‌ها كه در این حركت تعلیم و پرورش دهنده ورزشكاران به شمار می‌آیند، رسالت و وظایف سنگین‌تری به عهده دارند. ورزش در عین حال یك فن، یك فعالیت، یك نهاد و یك اسطوره است و در ضمیر خود یك تكامل اخلاقی بار می‌آورد. در شرایطی كه تا 75 درصد جامعه به نوعی با ورزش درگیرند، به راحتی می‌توان تاثیرات عمیق آن را بر جامعه رویت كرد.

مشاور عالی باشگاه استقلال گفت: ورزش ورزشكار در جوامع امروزی نمادی پرمعنا از هویت ملی و فرهنگی یك جامعه است. باشگاه‌ها نیز بخشی از یك جامعه فرهنگی‌اند، كه در هویت بخشیدن به فرهنگ یك جامعه نقش بسزایی دارند. من خود وقتی به عنوان روزنامه‌نگار به یك باشگاه نزدیك شدم، بر این باور بودم كه جدا از كسب مقام و پیروزی، می‌توان رسالت فرهنگی را نیز بسط و گسترش داد.

وی ادامه داد: من اعتقاد راسخ داشتم، در پاكیزه نگاه داشتن اخلاقیات جامعه‌ی امروزی ایران، باشگاه‌ها نقش مهم‌تری دارند. ما در زمینه‌ی فعالیت‌های فرهنگی و اخلاقی خود در باشگاه استقلال به دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم و با ترسیم استراتژی مشخص، قصد داریم، حس ایجاد شده برای كسب مقام را در كنار اخلاقیات، روی دو خط پیش برویم. دور نگریستن مسوولین باشگاه استقلال و چشم انداز روشن داشتن، ما را بیشتر امیدوار می‌كند، كه نسل‌های بعدی را در ظرفیت‌های واقعی خود آماده نماییم.

قلیچ خانی تصریح كرد: آنچه طی 70 سال اخیر در ورزش نوین ما كمتر به چشم خورده است، حفظ حرمت اخلاقیات در كنار رقابت‌هاست؛ ما تلاش داریم با زدودن آثار ضد فرهنگی و گاها ابتدایی در اخلاقیات ورزش، اندیشه‌های نوگرای انسانی و اخلاقی را به نسل‌های آینده بیاموزیم. تلاش ما از منظر اجتماع به ورزش و فوتبال آن گونه نیست كه شاید قدیمی‌ها جستجو می‌كردند. فرهنگ ورزش و فوتبال هیچ گونه ستیزی با فرهنگ سنتی و اجتماعی ندارد، بلكه به نوعی این فرهنگ كمك خواهد كرد كه روح همبستگی اجتماعی افراد را تقویت كرده تا دستیابی به ارزش‌های فرهنگی آسان‌تر شود.

وی در ارتباط با برخوردهای ناشی از حس برتری در تیم‌های فوتبال و حادثه‌ای كه در اصفهان اتفاق افتاد، گفت: نگاه ما كمی گسترده‌تر از این حوادث و اتفاقات است. این حوادث جز لاینفك فوتبال است. البته تا جایی كه به ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی اشخاص ضربه نزند. زمانی كه می‌گوییم باشگاه‌ها و مسوولین باید سردمدار این جریان فرهنگی باشند، منظورمان همین نوع حوادث است كه اگر جو غالب اخلاقی باشد و زمینه‌های مساعدی داشته باشد به راحتی می‌توان این ماجراها را در نطفه خفه كرد، اما زمانی كه به سرمربی یك تیم چون استقلال به بدترین شكل توهین می‌شود باید دلایل ایجاد این جنگ روانی را پیدا كرد. در این واقعه سرمربی استقلال به بهترین شیوه‌ی رفتاری متوسل شد و سعی كرد تا با ایادی آشوب طلب و جنجال برانگیز درگیر نشود.

مشاور باشگاه استقلال در پایان گفت: بدیهی است كه ما از مسوولین برگزاری این بازی و باشگاه سپاهان و هیات فوتبال اصفهان توضیح می‌خواهیم، در چنین مواقعی تنها عذرخواهی و رفع مسوولیت كافی نیست و باید برای جلوگیری از تكرار آن به نوعی برخورد قانونی داشت. امنیت و حفاظت از تیم میهمان به عهده میزبان است و باید تامین آنها را حفظ كرد. سرمربی استقلال با متانت با كسانی كه به سمت او حمله برده بودند برخورد كرد و شئونات اخلاقی را كاملا حفظ كرد تا از طریق قانون با آن برخورد شود. این نوع برنامه‌ها به نظر می‌رسد كمی پیش بینی شده است و قصدی در كار است تا حرمت افراد را بریزد و نوعی آنارشی به وجود آورد تا شاید در سایه این هیاهو موفقیت و پیروزی حاصل شود. ما این گونه نمی‌اندیشیم، اما ساكت هم نمی‌نشینیم و با آن از طریق قانون و مصونیت میهمانی برخورد خواهیم كرد.