تبیان، دستیار زندگی
از او سوال کنید ولو این‌که مجبور باشید خودتان پاسخ آن را بدهید. چیزهایی را به او نشان بدهید و برایش تعریف کنید و توضیح بدهید که به چه کاری می‌آید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یکی بود ، یکی نبود...

کودک

مثل بسیاری از جنبه‌های مختلف رشد کودک، تکلم هم جزئی از رشد است که هم به ژنتیک کودک و هم به محیط اطراف او بستگی دارد. بنابراین میزان تحریکی که از محیط اطراف به کودک می‌رسد. نقش بسیار مهمی در شروع  تلکم در کودک بازی می‌کند.

علاوه  بر این  وقتی که مشکلات شنوایی، زبان و تکلم یا مشکلات تکاملی در کودک وجود دارد. مداخلات سریع درمانی نقش موثری در بهبود کودک و رشد توانایی‌هایی‌های او خواهد داشت و اینجاست که نقش پدر و مادر پررنگ‌تر می‌شود.

والدین به محض اینکه متوجه اختلالی در کودک می‌شوند و یا حتی به آن شک دارند باید با پزشک مشورت کنند تا تشخیص مشکلات کودک و به دنبال آن درمان به تاخیر نیفتد. وقتی برای کودک کاری انجام می‌دهید. مثلا وقتی او را به حمام می‌برید، یا لباسش را می‌پوشانید سعی کنید درباره کاری که انجام می‌دهید با او صحبت کنید.

از او سوال کنید ولو این‌که مجبور باشید خودتان پاسخ آن را بدهید. چیزهایی را به او نشان بدهید و برایش تعریف کنید و توضیح بدهید که به چه کاری می‌آید. وقتی بزرگتر شد و توانست روی صندلی بنشیند و شما را نظاره کند درباره کارهای خودتان توضیحاتی پی‌ در پی به او بدهید. بچه‌ها نیاز دارند تا همراه با صداها و کلمات متعدد الگوهای صحبت را نیز یاد بگیرند.

وقتی او تولید صدایی را از روی قصد و میل آغاز می‌کند شما می‌توانید برای او حرف بزنید و سپس مکث کنید و منتظر بمانید تا او جواب بدهد. وقتی او جواب داد شما دوباره به صحبت خود ادامه دهید. از شش ماهگی اغلب بچه‌ها دوست دارند در آئینه نگاه کنند این کار باعث می‌شود تا آنها بفهمند که عضوی به نام دهان دارند و در آن صدا تولید می‌شود.

از او سوال کنید ولو این‌که مجبور باشید خودتان پاسخ آن را بدهید. چیزهایی را به او نشان بدهید و برایش تعریف کنید و توضیح بدهید که به چه کاری می‌آید.

یادگیری وزن صحبت‌ها بخش مهمی از یادگیری صحبت کردن است و قافیه‌های اشعار کودکانه اغلب همانند بوده و روی وزن‌ها تاکید می‌کند، تکرار یک لغت پی‌ در پی به کودک کمک می‌کند تا صداهای خاصی را بشناسد و به دنبال آن بفهمند که صداهای خاص، معانی خاص دارند.

تماشای کتاب‌ها حتی برای بچه‌های بسیار کوچک هم خیلی ارزشمند است. عکس‌های آن را همان گونه که برای بچه‌های بزرگتر توضیح می‌دهید،شرح دهید. لغت همراه با یک عکس ساده، کمک بزرگی برای فهم همان کلمه و معنی آن به شمار می‌رود.

وقتی کودک بزرگتر می‌شود. کتاب‌ها فرصت‌های مناسبی را برای یادگیری لغات برای او فراهم می‌کنند. داستان‌های ساده برای او بگویید، کودک ماجراهای قصه را حس خواهد کرد. از 12 ماهگی تلفن اسباب‌بازی برای او مفید است و اسباب‌بازی‌های نرم و عروسک‌های پارچه‌ای و صحبت کردن با آنها او را به صحبت کردن تشویق می‌کند.

کودک قبل از آن که بتواند حرفی بزند، بسیاری از مطالب را می‌فهمد. او معنی بسیاری از لغات را که در جملات متفاوت به کرات می‌شنود، می‌فهمد و با آن ارتباط برقرار می‌کند. اینکه بخواهیم با تکرار معانی، لغات را به کودک بفهمانیم و از او بخواهیم که صدای آن را تقلید کند بی‌آنکه او معنی آن را درک کند کار بیهوده‌ای است.

حضرت رسول (ص) : خداوند دوست دارد كه میان فرزندان خود حتی در بوسیدن آنها به عدالت رفتار كنید*  .

از 8 ماهگی به بعدکودک معنای محدودی از صداها و لغات را می‌فهمد. از این زمان به بعد شما می‌توانید برای رشد و توسعه فهم مطالب با او تمرین کنید. در این مرحله  بهتر است از به کار بردن زبان کودکانه خودداری کنید؛ هر چند این کار می‌تواند با مزه و جالب باشد به کلمات کلیدی در جمله خود تاکید کنید و سعی کنید تا به جای آنها از ضمائر استفاده نکنید. تن صدای خود را بلند و همراه با آن به صورت خود حالت بدهید و حرکاتی را هنگام تعریف مطالب انجام دهید.

پی نوشت: * ان الله تعالی یحب أن تعدلوا بین اولادكم حتی فی القبل . كنز العمال ، ج 16 ، ص 445 ، ح 45350

منبع: مجله قاصدک

با ما تماس بگیرید

مقالات مرتبط

من می خوانم تو می خوانی ما می خوانیم

من می خوانم تو گوش می دهی

انگیزه مطالعه در کودکان

یاری که مهربان است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.