تبیان، دستیار زندگی
آن چیزی كه لازم است به شما جوانان عرض بكنم، این است كه شما جوان‌های عزیز با این انرژی و نشاط جوانی و با این معرفت اسلامی،‌ مبارزه در این راه را برای خودتان فریضه بدانید. باید مبارزه كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تقوا ، سرمایه ی جوان

مهارت‌های جوانی در كلام رهبری‌(2)

رهبر

همان طور که گفتیم از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی مساله جوانان است كه در سخنرانی‌ها، پیام‌ها و دیدارهای معظم‌له مشهود است.

در مقاله ی قبل 6 مهارت و در این فرصت 8 مهارت دیگر را كه برای فراهم آمدن یك دوره جوانی شاداب و بانشاط لازم است از بیان حكیمانه و پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی)‌ تقدیم می‌كنیم :

1- زندگی جوان باید مبارزه باشد

آن چیزی كه لازم است به شما جوانان عرض بكنم، این است كه شما جوان‌های عزیز با این انرژی و نشاط جوانی و با این معرفت اسلامی،‌ مبارزه در این راه را برای خودتان فریضه بدانید. باید مبارزه كرد. در اسلام، زندگی بدون مبارزه، زندگی راكد ، زندگی ساكن، زندگی بی‌تحرك و زندگی‌ای كه جوشش اراده و عزم انسانی در آن نباشد ، زندگی مطلوبی نیست و انسان را به آرمان‌های انسانی و اسلامی نمی‌رساند.

2- تقوا، سرمایه جوان‌

گاهی با خود فكر می‌‌كنم جوان كه در بهترین اوقات عمر خود به سر می‌برد ، اگر بخواهد سرمایه‌ای به دست بیاورد كه موفقیت دنیایی و آخرتی او را تضمین كند ، دنبال چه چیزی باید باشد؟ سوال مهمی است... جوابی كه من به آن رسیده‌ام، این یك كلمه است: «تقوا». اگر جوان در دوره ی جوانی سعی كند تقوا داشته باشد ، با همان تعریفی كه در فرهنگ دینی و قرآن از تقوا شده است‌ بزرگ‌ترین سرمایه را هم برای درس، هم برای فعالیت‌های سازندگی، هم برای عزت دنیوی، هم برای به دست آوردن دستاوردهای مادی،‌ هم برای معنویت- اگر اهل معنویت است - به دست آورده است.

یك ملت اگر بخواهد راه رشد و كمال و پیشرفت را طی كند ، باید از لحاظ ایمان فكری، به جای محكمی متكی باشد. آن ملتی، كه بخواهد به یك مجموعه ی هرهری مذهب، بی‌‌ایمان، بی‌اعتقاد به بنیان‌‌های اخلاقی و دینی و معنوی دل بسپارد و با حرف آنها پیش برود ، زیر پایش سست خواهد شد.

3- جوانان! خودتان را بسازید

جوانان! خودتان را بسازید. یك ملت اگر بخواهد راه رشد و كمال و پیشرفت را طی كند ، باید از لحاظ ایمان فكری، به جای محكمی متكی باشد. آن ملتی، آن نسلی، آن جوانی كه بخواهد به یك مجموعه ی هرهری مذهب، بی‌‌ایمان، بی‌اعتقاد به بنیان‌‌های اخلاقی و دینی و معنوی دل بسپارد و با حرف آنها پیش برود ، زیر پایش سست خواهد شد.

4- ارتباط با خدا در جوانی‌

عزیزان من!‌ رابطه خودتان را با خدا، هر چه می‌توانید مستحكم‌تر كنید ، بخصوص در این ماه‌های مبارك، ماه رجب ، ماه شعبان وماه رمضان . در این ماه‌ها كه ماه دعا و استغاثه، ماه رابطه گرفتن با خدا و ماه راز و نیاز كردن با معشوق حقیقی هر انسان است،‌ دعا و توبه شما، ذكر خدا در دل‌های پاك و نورانی شما جوانان عزیز، معجزه‌ها و كارها می‌كند! مخصوص این ایام (جوانی)‌ نیست. در تمام عمرتان این رابطه با خدا در شما صفا و اخلاص را تقویت می‌كند و صفا و اخلاص، گره‌گشای همه كارهاست.

5- ناامیدی ، بزرگ‌ترین آفت جوان‌

جوانان عزیز!‌ دشمن روی شما سرمایه‌گذاری‌‌های زیادی می‌كند ، حواستان جمع باشد. عده‌ای را به بی‌تفاوتی می‌كشاند و عده‌ای را دلسرد و مایوس می‌كند.

یاس، بزرگ‌‌ترین آفت جوان است. جوان‌ها بدانند كه متاسفانه یاس به روح جوان زودتر راه پیدا می‌كند ، همچنان كه امید این‌گونه است. در مقابل یاسی كه دشمن می‌‌خواهد به جوان‌ها تلقین و تزریق كند ، خودتان را مصونیت بدهید.

6- لزوم آشنایی جوانان با تاریخ‌

من واقعا به شما برادران و خواهران (جوانان)‌ عزیز توصیه می‌كنم با تاریخ آشنا شوید. تاریخ ، درس است. از تاریخ خیلی درس‌ها می‌شود آموخت و خیلی تجربه‌ها می‌شود به دست آورد. عده‌ای سعی می‌كنند حوادث روزگار ما را یك حوادث استثنایی كه به هیچ وجه از تاریخ قابل استفاده نیست‌ وانمود كنند. این غلط است. رنگ‌های زندگی عوض می‌شود ، اما پایه‌های اصلی زندگی بشر ، جبهه ‌بندی‌های اصلی بشر، تغییر پیدا نمی‌كند.

در صدر اسلام، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ضربه‌ای كه بر اسلام وارد شد ، این بود كه حكومت اسلامی، از امامت به سلطنت تبدیل شد. حكومت امام حسن(ع)‌ و حكومت علی بن ابی‌طالب(ع)‌ به سلطنت شام تبدیل شد! البته امام حسن مجتبی(علیه آلاف التحیه و الثناء)‌ آن روز به خاطر یك مصلحت بزرگ‌تر  كه حفظ اصل اسلام بود‌ ، مجبور شد این تحمیل را به جان بپذیرد. حكومت را از امام حسن(ع)‌ گرفتند. وقتی حكومت از مركز دینی خودش خارج شد و در اختیار دنیاطلبان و دنیاداران گذاشته شد ، بدیهی است كه بعد هم حادثه‌ای پیش می‌آید. آن وقت حادثه كربلا،  اجتناب‌ناپذیر می‌شود. 20 سال بعد از آن، حكومت اسلامی از دست محور اصلی آن  كه امامت است  گرفته شد. امام حسین(ع)‌ فرزند پیامبر(ص)‌ در كربلا با آن وضع فجیع به خاك و خون كشیده شد.

اساس حمله و نقشه دشمن این است كه حكومت را از محور اصلی محور امامت و محور دین خارج كند. بعد خاطرش جمع است كه همه كار خواهد كرد.

7- جوان‌ها! دنبال تقلید نباشید

جوان‌های عزیز من! فرزندان من! دنبال تقلید نباشید ، روی شیوه و راهی كه در آن ذهن و اراده و ایمان شما قوی می‌شود و اخلاق شما پاك و آراسته می‌گردد، فكر كنید . آنگاه شما  عنصری خواهید بود كه مثل یك ستون، سقف مدنیت این كشور و تمدن حقیقی این ملت روی آن قرار می‌گیرد.

من به شما عرض كنم، امروز دستگاه‌های تبلیغاتی فوق‌مدرن غرب  به خصوص آمریكایی و صهیونیستی دارند برای ذهن‌ها و فعالیت‌ها و احساسات و اراده ی شما طرح عملیاتی تهیه می‌كنند ، خیال نكنید آنها غافل نشسته‌اند و این 30 میلیون جوان را در كشور ما نمی‌بینند ، آنها این 30 میلیون جوان را می‌بینند ، آنها برای كار و هدف خودشان مشغول برنامه‌ریزی هستند. آنها برای اخلاق و فكر و عقیده و ایمان جوان ما برنامه‌ریزی می‌كنند. خیلی از حرف‌هایی كه گاهی در فضای مطبوعاتی یا فرهنگی كشورمان زده می‌شود ، تفسیرش این است و با این دید قابل تحلیل است. آنها می‌خواهند نسلی كه الگوی جوانان فداكار برجسته دنیا شد، به یك نسل بی‌خاصیت تبدیل شود.

8- ورزش برای جوانان لازم است‌

به ورزش اهمیت بدهید ، من بخصوص روی ورزش تاكید می‌كنم. من ورزش را به عنوان یك كار بین‌المللی، نمایشی، هیجانی، در درجه دوم می‌دانم ، در درجه اول ، ورزش برای تقویت و سلامت جسم است كه این را برای همه جوانان كشورمان از زن و مرد لازم می‌دانم.

منبع : جام جم آنلاین - باتلخیص

مقالات مرتبط :

جوانیت را در چه کاری صرف کردی؟

پلی برای عبور

خود میزان عمل باش

آموزش مهارت های زندگی ( ویژه جوانان و نوجوانان)

جوانانی سالم تحویل جامعه بدهیم

فرزندان خود را دریابید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.