تبیان، دستیار زندگی
هر انسانی با توجه به خصوصیات فردی و تجزیه شکستها و موفقیتهای که در زندگی داشته، خطوط قرمزی برای خودش در نظر می گیرد. به این معنی که تصمیم می گیرد بعضی از کارها را هرگز انجام ندهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطوط قرمز را رعایت کنید!

پیش به سوی مرد سالاری منطقی(5)

همسر

برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.

این مقاله ، پنجمین قسمت از سری مقالات « پیش به سوی مرد سالاری منطقی» است. در این قسمت هم نکاتی تقدیم خواهد شد که امیدواریم مورد استفاده ی خوانندگان قرار بگیرد.

بهترین خطوط قرمزی که هر کس باید برای خودش در نظر بگیرد اصول اخلاقی و مبانی شرعی است.

هر انسانی با توجه به خصوصیات فردی و تجزیه شکست ها و موفقیت هایی که در زندگی داشته ، خطوط قرمزی برای خودش در نظر می گیرد. به این معنی که تصمیم می گیرد بعضی از کارها را هرگز انجام ندهد و یا بعضی از حرفها را به زبان نیاورد. مثلاً شخصی به خاطر خرید یک کالای غیرضروری و یا تجملی از کسی پول قرض گرفته. و بعد نتوانسته سر موعد آن را پس بدهد و مدتی از سوی طلبکار تحت فشار قرار داشته و بعد هم با فلاکت و دردسر توانسته از این وضعیت خلاص شود. قاعدتاً چنین شخصی تصمیم می گیرد جز در موارد بسیار حیاتی از کسی پول قرض نگیرد و در آن صورت هم قبلاً باید از توان بازپرداخت آن در موعد مقرر مطمئن شود. گاهی اوقات انسان از تجربه ی دیگران استفاده می کند و با مشاهده ی وضعیت اطرافیان و کارهایی که انجام می دهند و یا با توجه دستورات الهی و احکام دینی و حلال و حرام شرعی، تصمیماتی در زندگی اتخاذ می کند و محدودیت هایی برای خودش در نظر می گیرد. در هر صورت همه ی انسانها خطوط قرمزی برای خودشان دارند. ولی نکته ی مهم این است که اولاً مراقب باشید در تعیین این محدودیت ها تحت تأثیر تعصبات بی مورد و یا فرهنگهای غلط خانوادگی و اجتماعی قرار نگیرید. برای اینکه مطمئن شوید در تعیین این خطوط اشتباه نکرده اید می توانید آنها را با دستورات الهی و مبانی مذهبی مطابقت دهید.

نکته ی دوم این که بعد از اطمینان از درستی خطوط قرمزی که برای خودتان در نظر گرفته اید ، تحت هیچ شرایطی از آنها عدول نکنید و به عنوان مثال اگر همسرتان با اصرار و یا قهر و دعوا از شما خواست برای خرید یک کالای تجملی و یا غیر ضروری از کسی پول قرض بگیرید ، هرگز تن به این کار ندهید. حتی اگر همسرتان سیاستش را در این مورد تغییر داد و با مهربانی و حرفهای فریبنده از شما چنین تقاضاهایی داشت ، به هیچ وجه حاضر به انجام کار اشتباه نشوید. علاوه بر تجربیات شخصی، بهترین خطوط قرمزی که هر کس باید برای خودش در نظر بگیرد اصول اخلاقی و مبانی شرعی است ولی متاسفانه امروز در جامعه ی ما بعضی از افراد تحت عناوین مطابقت با شرایط اجتماعی و یا همرنگی با جماعت و یا روشنفکر نمایی و گاه تحت تأثیر همسرشان، بعضی از اصول اخلاقی و مذهبی را زیر پا می گذارند. مراقب باشید جزو این دسته از مردها نباشید.

کاری کنید که همسرتان بفهمد حتی بدون حضور او هم از خانواده اش حمایت می کنید در این صورت هیچ بهانه ای برای بی احترامی به خانواده ی شما نخواهد داشت.

به عنوان مثال اگر احساس می کنید رفت و آمد با بعضی از اقوام و بستگان به دلیل عدم پایبندی شان به مبانی شرعی و اخلاقی، تأثیر منفی روی رفتار اعضای خانواده ی شما می گذارد و قادر به تغییر این شرایط نیستید. بدون تعارف، ارتباط و مراوده با آن خانواده را قطع کنید. و یا در مورد حجاب و وضعیت لباس و آرایش همسرتان در بیرون از خانه و یا مهمانی هایی که نامحرم در آن حضور دارد ، سهل انگاری نکنید. حتی اگر از طرف همسرتان و اطرافیان تحت فشار قرار گرفتید که در این مورد از مواضع خودتان کوتاه بیایید.  و از همه مهم تر، هرگز و هرگز به خاطر همسرتان و تحت تأثیر حرفهای او نسبت به پدر و مادرتان بی احترامی نکنید . حتی اگر کار به جاهای باریک کشیده شود و همسرتان با شما قهر کند. اگر متوجه شدید، والدین شما بار رفتار اشتباه باعث بروز این وضعیت شده اند ، کاملاً محترمانه از آنها بخواهید رفتارشان را اصلاح کنند ولی هیچ وقت بی ادبانه با آنها حرف نزنید. مردهای قدیم، پدر و مادر را تاج سر می دانستند و هرگز اجازه نمی دادند کسی به آنها توهین کند. البته لازمه ی این امر ، احترام متقابل شما به والدین همسرتان است. همیشه به والدین همسرتان احترام بگذارید و پشت سرشان و حتی در غیاب همسرتان از آنها بدگویی نکنید. کاری کنید که همسرتان بفهمد حتی بدون حضور او هم از خانواده اش حمایت می کنید در این صورت هیچ بهانه ای برای بی احترامی به خانواده ی شما نخواهد داشت.

خلاصه اینکه برای رضایت همسرتان و با اصرار و پافشاری هیچکدام از خطوط قرمز منطقی و موارد اخلاقی و مذهبی را زیر پا نگذارید. مرد باشید و روی اصول درست و منطقی خودتان پافشاری کنید.

تبیان - خانواده وزندگی

احسان رادمند

مقالات مرتبط :

مردانه زندگی کن!

همچنان مرد خانه باشید!

فقط آقایان بخوانند!!

احساس ،چاشنی لازم زناشویی

آموزش مهرورزی، بهترین راه حل

همسران، موازی با هم!!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.