تبیان، دستیار زندگی
تا مدت‌ها قبل بسیاری از خانم‌های ایرانی برای جوان‌تر یا زیباتر شدن به سراغ تاتوی ابرو، چشم و لب می ‌رفتند، اما امروزه با تبلیغات گسترده درباره انواع جراحی زیبایی، این نگرش تا حد زیادی تغییر کرده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیش‌شرط‌ های جراحی زیبایی

جراحی زیبایی

تا مدت‌ها قبل بسیاری از خانم‌های ایرانی برای جوان‌تر یا زیباتر شدن به سراغ تاتوی ابرو ، چشم و لب می ‌رفتند، اما امروزه با تبلیغات گسترده درباره انواع جراحی زیبایی، این نگرش تا حد زیادی تغییر کرده است. تغییر شکل بینی، کوچک و بزرگ کردن سینه، لیپوساکشن، بزرگ کردن لب، گونه‌سازی ، لیفتینگ صورت و تزریق چربی و ژل برای رفع چروک پوست از جمله اقداماتی است که خانم‌ها و حتی آقایان خود را به تیغ جراحان زیبایی می ‌سپارند. در ایران، آمار رسمی در ارتباط با میزان جراحی‌های زیبایی در دست نیست، اما سالانه شاهد افزایش چشم‌گیر این جراحی‌ها هستیم. حال سوال این است که آیا انجام جراحی‌های زیبایی نیازمند شرایط خاصی است یا نه؟ به عبارت دیگر، نامزدهای این جراحی‌ها باید چه شرایطی داشته باشند؟

برای گرفتن پاسخ این سوالات دکتر عبدالجلیل کلانترهرمزی، رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی توضیح می دهند:

آقای دکتر، این روزها تب انجام جراحی‌های زیبایی داغ است. آیا متقاضیان این جراحی‌ها باید شرایط خاصی را داشته باشند؟

جراحی های زیبایی طیف وسیعی دارند، چون بعضی از جراحی‌های زیبایی نیازمند بی‌هوشی‌های خاصی هستند و ضمن عمل، فشار خون بیمار به منظور کاهش خون‌ریزی پایین آورده می‌ شود. در متقاضیان این نوع جراحی‌ها، وضعیت فشار خون، قلب و ریه باید در شرایط طبیعی باشد،

اما بعضی از جراحی‌های زیبایی، نیازمند بی‌حسی‌های موضعی همراه با خواب هستند و نیازی به پایین آوردن فشار خون فرد حین جراحی نیست؛ برای مثال، در متقاضیانی که 50 سال یا بیشتر دارند، از جراحی‌هایی استفاده می‌ شود که بالطبع محدودیت‌های کمتری داشته باشند.

در مجموع، بسته به نوع جراحی، مسیرهای مجاز و ممنوعه‌ای وجود دارد که انتخاب جراح مناسب در این زمینه بسیار اهمیت دارد. به طور کلی، می ‌توان گفت متقاضی اینگونه جراحی‌ها باید از سلامت نسبی جسمی و روحی برخوردار باشد و به طور قطع مشکل قلبی، عصبی، دیابت ، فشار خون ، آسم و ... نداشته باشد. این در حالی است که بر اساس نوع و مدت زمان جراحی، مراقبت‌های خاصی پس از عمل برای متقاضیان در نظر گرفته می‌شود.

اقدامات اولیه‌ای که برای یک فرد متقاضی جراحی زیبایی انجام می ‌دهید، شامل چه معایناتی است؟

اول از همه طی مصاحبه‌های اولیه، فرد متقاضی را از نظر روحی و روانی بررسی می‌ کنیم و در صورتی که شخص از این نظر سالم باشد، شروع به اقدامات دیگری از جمله معاینه کامل فرد می‌ کنیم تا مشخص شود نوع جراحی انتخاب شده از سوی وی قابل انجام است یا خیر. اگر نتیجه مثبت بود، آزمایش‌های رایج جراحی‌های زیبایی را برای فرد تجویز می‌ کنیم.

این آزمایش‌ها شامل چه مواردی است؟

حداقل آزمایش‌ها برای جراحی زیبایی، اندازه‌گیری میزان غلظت خون ، قند و اوره و مهم تر از همه، زمان انعقاد خون است. در صورتی که جواب این آزمایش‌ها طبیعی باشد و مشکلی وجود نداشته باشد، تقریبا برای افراد زیر 40 سال اقدامات خاص دیگری انجام نمی ‌دهیم و فرد را برای جراحی آماده می ‌کنیم. در این مرحله، پزشک موظف است تمام عوارض عمل را برای بیمار توضیح دهد و او را نسبت به عواقب جراحی درخواستی آگاه کند.

و اگر متقاضی جراحی زیبایی بالاتر از 40 سال باشد؟

اگر فرد بالاتر از 40 سال سن داشته باشد، یک مشاوره ی قلب و ریه و یک رادیوگرافی سینه هم به آزمایش های قبلی اضافه می‌ شود و در صورتی که متخصص قلب صلاح بداند، تمهیدات اضافه برای جراحی در نظر گرفته می ‌شود و اگر جواب منفی باشد، از انجام جراحی فرد ممانعت خواهد شد.

جراحی

در جراحی زیبایی بینی که رتبه اول جراحی‌های زیبایی را به خود اختصاص داده و طرفداران زیادی دارد نیز شرایط،‌ همین است؟

در جراحی زیبایی بینی هم مانند بقیه جراحی‌ها، تعادل روحی و روانی، حرف اول را می ‌زند و در مرحله بعد، درخواست بیمار با واقعیت بدنش باید هم‌خوانی داشته باشد، یعنی اگر تقاضای فردی که برای جراحی بینی مراجعه می ‌‌کند، متناسب با صورت او باشد و از نظر عملی، انجام آن مقدور باشد، جراحی پلاستیک وارد مراحل بعد می ‌شود و آزمایش‌های لازم درباره متقاضی صورت می گیرد. اما اگر تقاضای شخصی خارج از استانداردهای واقعی و عملی باشد، کار جراحی همان جا متوقف می ‌شود. در همه جراحی‌ها، داشتن غلظت مناسب خون در اولویت است و اگر شخصی کم‌خون باشد، باید از انجام عمل زیبایی پرهیز کند، مگر آنکه این کم‌خونی به دلیل بیماری‌های مزمنی باشد که جراحی را تحت تاثیر قرار ندهد.

در جراحی زیبایی بینی نیز نباید فرد به بیماری‌های ریوی، تنگی نفس ، آسم، بیماری‌های عفونی ، عصبی و ... مبتلا باشد، زیرا بی‌هوشی برای این افراد خطرناک است و جراحی زیبایی برای هیچ فردی آنقدر واجب نیست که برای مثال، اگر دچار کم‌خونی است حتما جراحی زیبایی بینی انجام دهد و ضمن عمل به او خون تزریق کنیم.

شرایط نامزدهای جراحی زیبایی مرد و زن با یکدیگر متفاوت است؟

فاکتورهای سلامت در خانم‌ها و آقایان به هیچ‌ وجه تفاوتی ندارد و آزمایش‌ها کاملا یکسان است و هر دو گروه نباید مبتلا به بیماری‌هایی باشند که با انجام اعمال جراحی زیبایی تشدید شوند.

چند درصد از متقاضیان جراحی‌های زیبایی پس از انجام معاینات، شرایط لازم برای این عمل‌ها را ندارند؟

آمار دقیقی نداریم، اما به طور قطع کمتر از یک درصد از متقاضیان را شامل می ‌شود و در تمام دنیا همینطور است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید برای خود من هم اتفاق افتاده که از انجام جراحی زیبایی مراجعه ‌کننده به مطبم ممانعت کرده ام.

در کدام یک از جراحی‌های زیبایی، رعایت فاکتورهایی که گفتید بیشتر اهمیت دارد؟

هر چه جراحی عمیق‌تر و به درون حفرات بدن راه داشته باشد، خطر بیشتری نیز دارد. برای مثال، جلوگیری از خون‌ریزی یک ناحیه کوچک روی پوست بسیار راحت‌‌تر از بند آوردن خون‌ریزی بینی حین عمل است. پس در این متقاضیان، فاکتورهای انعقادی خون نباید دچار هیچگونه اختلالی باشند.

آیا طراحی بینی دلخواه متقاضی با برنامه‌های کامپیوتری پیش از جراحی می  ‌تواند پاسخگوی نیاز بیمار باشد؟

این یک تخمین کامپیوتری است و منطبق با واقعیت نیست. بدن انسان از پوست و گوشت و استخوان تشکیل شده و نمی ‌توان پیش از مشاهده بافت بینی، شکل دلخواهی از بینی را برای فرد ترسیم کرد و لزوما این طراحی کامپیوتری، مشابه نتیجه پس از عمل نخواهد بود.

آیا جراحی‌ بینی‌های گوشتی سخت‌تر از انواع استخوانی است؟ متقاضی اینگونه جراحی‌ها باید چه شرایطی داشته باشند؟

جراحی زیبایی بینی‌های گوشتی سخت‌تر از انواع استخوانی نیست، بلکه بینی‌های گوشتی جواب کمتری به این جراحی‌ها می ‌دهند، اما 99 درصد جراحی این نوع بینی‌ها، با توجه به تبحر بسیاری از جراحان، با رضایت نسبی همراه است، اما به طور قطع این رضایت مانند متقاضیان جراحی بینی‌های استخوانی نیست.

شما چه توصیه‌ای به متقاضیان جراحی‌های زیبایی دارید؟

عمل جراحی زیبایی، یک عمل تفننی و تخصصی است و در بهترین شرایط جسمی و روحی باید انجام شود و نباید در انجام آن شتاب کرد و مشاوره با یک پزشک حاذق موجب رضایت بیشتر از انجام جراحی می‌ شود.

نکته مهم اینکه نباید برای انجام این جراحی‌ها به پزشک اصرار کرد و باید توصیه جراح پلاستیک را برای انجام دادن یا ندادن جراحی زیبایی جدی گرفت. نباید ایده و طرحی را به جراح پلاستیک تحمیل کرد و در یک جلسه تقاضای انجام چند عمل را از جراح پلاستیک داشت.

در عین حال، بلافاصله پس از عمل هم نباید توقع غیر واقعی از آن داشت، زیرا گرفتن نتیجه رضایت‌بخش پس از جراحی‌های زیبایی اغلب نیازمند گذشت زمان است. برای مثال، در جراحی زیبایی بینی سه ماه تا سه سال طول می ‌کشد تا ما نتیجه بگیریم.

انتخاب جراح پلاستیک با تجربه نیز نکته بسیار مهمی است.

پریسا اصولی

*مطالب مرتبط:

عوارض آمپول زیبایی

ممنوعیت انجام فعالیت تخصصی زیبایی

آشفته بازار جراحی پلاستیك

جراحی زیبایی؛ منحنی رو به بالا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.