تبیان، دستیار زندگی
شهید سیدعلی اندرزگو فرزند سید اسدالله در 13 رجب سال 1318 ه.ش متولد شد، تحصیلات خود را از مدرسه فرخی تهران آغاز کرد پس از خواندن کلاس ششم ا بتدایی ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرداران وصال

شهید سیدعلی اندرزگو
به مناسبت سالروز شهادت شهید علی اندرزگو
شهید سیدعلی اندرزگو فرزند سید اسدالله در 13 رجب سال 1318 ه.ش متولد شد، تحصیلات خود را از مدرسه فرخی تهران آغاز کرد پس از خواندن کلاس ششم ا بتدایی به اصرار خودش طلبه شد و برای اینکه بتواند درآمدی داشته باشد روزها کار می‌کرد و شب‌ها درس می‌خواند، از کودکی به منبر و روضه‌خوانی علاقه زیادی داشت و خود نیز به این کار اقدام می‌کرد و فعالیت سیاسی وی از 16 سالگی آغاز شد.

درسال 43 همراه با هیات‌های موتلفه اسلامی در اعدام انقلابی حسنعلی منصور شرکت کرد و پس از آن زندگانی پنهانی او شروع شد و در سال 44رژیم غیاباً حکم اعدام او را صادر کرد اما سید علی اندرزگو با مهارتی که در تغییر قیافه و مدارک شناسایی داشت، توانست از دست ماموران امنیتی رژیم فرار کند و در طی 14 سال زندگی مخفیانه که رژیم پهلوی را به ستوه آورده بود با اسامی مختلفی نظیر شیخ عباس تهرانی، دکتر حسینی، جوادی و ... خدمات ارزنده‌ای به سیر حرکت انقلاب اسلامی داشت. اندرزگو از پیروان واقعی امام خمینی ره، بود که بارها در نجف و ترکیه به خدمت معظم‌له مشرف گردید و در مسایل عبادی بسیار فعال بود و سرانجام در روز 19 ماه مبارک رمضان مصادف با دوم شهریور ماه 1357 در یکی از فرعی‌های خیابان ایران در تهران و در محاصره نیروهای ساواک به شهادت رسید.

ارتباط او با امام ره، به گونه‌ای بود که خبر شهادت شهید اندرزگو را امام ره؛ در دیداری که خانواده شهید با ایشان داشتند به آنها دادند.

شهید مهدی عراقی

شهید محمد مهدی حاج ابراهیم عراقی در سال 1309 ه.ش در محله پاچنار تهران متولد شد وی از ابتدای نوجوانی در هیات‌های عزاداری و مذهبی فعالیت داشت، در شانزده سالگی به عضویت شورای مرکزی فداییان اسلام درآمد در اعتراض به بازداشت شهید نواب صفوی به مدت 6 ماه زندانی شد.

شهید عراقی در سال 42 بر اساس نظر حضرت امام ره، به همراه جمعی دیگر از یاران معظم‌له به تاسیس موتلفه اسلامی اقدام کرد و در سازماندهی قیام 15 خرداد 1342 اجرای حکم الهی در باره حسنعلی منصور ،‌هماهنگی بین نیروهای مبارز و ورود حضرت امام خمینی ره، به ایران نقش اساسی داشت و شهید عراقی یک بار در جریان تشیع پیکر سیدضیاءالدین حاج سیدجوادی در قزوین به اتهام پخش اعلامیه در تاریخ 11342/11 دستگیر و به اتهام اغتشاش در تظاهرات روز عاشورا دستگیر و سرانجام در 43/4/31 با قرار اخذ کفیل آزاد گردید، ولی پس از گذشت هفت ماه مجدداً در بیست و پنجم بهمن ماه همان سال به اتهام شرکت در اعدام انقلابی منصور محکوم شد ولی با یک درجه تخفیف به حبس دایم محکوم گردید.

پس از تحمل سیزده سال زندان در بهمن ماه 1355 آزاد شد و وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مسئولیت‌های مختلفی از قبیل سرپرستی زندان قصر، عضویت در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی و نیز مدیریت مالی روزنامه کیهان را به عهده گرفت و شهید عراقی در روز یکشنبه 58/6/4 هنگامیکه همراه پسرش حسام عازم محل کار بود بوسیله سه موتور سوار از اعضای گروه فرقان مورد حمله قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت رسید

امام خمینی ره، پس از شهادت شهید عراقی درباره او فرموده بود: من ایشان را حدود بیست سال است که می‌شناسم حاج مهدی عراقی برای من برادر و فرزند خوب و عزیز من بود، شهادت ایشان برای من بسیار سنگین بود.