تبیان، دستیار زندگی
بعضی جوانان زندگی می‌كنند تا خوش باشند، گرچه زندگی برای آنها فقط لذت بردن و تنوع جالب و نشاط‌آور است؛ اما همیشه از این تنوع‌طلبی‌های تكراری، وازده و خسته هستند. جوانانی هم هستند كه در پی یك زندگی خوبندوخیرونیكی رادرزندگی می‌جویند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوانی ،دوره ی توانایی

مهارت‌های جوانی در كلام رهبری‌

جوان

از مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی مساله جوانان است كه در سخنرانی‌ها، پیام‌ها و دیدارهای معظم‌له مشهود است.

بیانات و سخنان پربار و شیرین ایشان به این دلیل برای جوانان جالب، جاذب و درس‌آموز است كه معظم‌له چه پیش و چه پس از انقلاب، سال‌های سال با اقشار مختلف جوانان خصوصا طلاب و دانشجویان مبارز و مسلمان انقلاب به عنوان یك الگو و راهنمای فكری و عقیدتی و سیاسی مانوس بوده‌اند و با زبان این نسل پرشور و مسائل و مشكلات و روحیاتشان كاملا آگاهی و آشنایی دارند. دلیل بر این مدعا، بیانات ایشان در جمع جوانان استان گیلان است:

«... من عمرم را در میان جوان‌ها گذراندم. از دورانی كه خودم جوان بودم و با جوان‌های دانشگاهی كه خارج از محیط ما بودند ارتباط برقرار كردم، تا امروز هم ارتباط من با جوان‌ها قطع نشده است. بنابراین می‌دانم حال و هوای جوانی چیست و امروز در فضای جوانی ما چه می‌گذرد...».

جلسات مستمر با جوانان انقلابی و خط‌دهی به آنان در امر مبارزه ، پاسخ به پرسش‌ها و شبهات فكری و عقیدتی آنان، حضور در مجامع جوان  بویژه دانشگاه  و برقراری ارتباط عاطفی با دانشجویان پیش و پس از انقلاب، از ریاست‌جمهوری تا رهبری و تاكید بر ضرورت به كارگیری نیروی جوان در مسوولیت‌های اجرایی كشور و اعتماد و ایمان به نسل جوان، حاكی از علاقه وافر ایشان به حشر و نشر با جوانان و آگاهی از حال و هوای جوانی است.

بعضی جوانان زندگی می‌كنند تا خوش باشند، گرچه زندگی برای آنها فقط لذت بردن و تنوع جالب و نشاط‌آور است، اما همیشه از این تنوع‌طلبی‌های تكراری، وازده و خسته هستند. جوانانی هم هستند كه در پی یك زندگی خوبند و خیر و نیكی را در زندگی می‌جویند.

بدون شك برای دستیابی به زندگی خوب و خوب زندگی كردن نیاز به داشتن مهارت‌های لازم است. جوان هم برای خوب جوانی كردن و استفاده از لحظه‌لحظه جوانی نیازمند به فراگیری مهارت‌ها جوانی است.

در این فرصت 6 مهارت را كه برای فراهم آمدن یك دوره جوانی شاداب و بانشاط لازم است از بیان حكیمانه و پدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی)‌ تقدیم می‌كنیم، ودر مقاله ی بعد به 8 نکته ی دیگر اشاره خواهیم کرد.

1- سه خصوصیت بارز یك جوان

من اساسا در میان این خصوصیات مهمی كه جوانان دارند ، 3 خصوصیت را خیلی بارز می‌بینم. آن 3 خصوصیت عبارت است از: انرژی ، امید ، ابتكار. اینها 3 خصوصیت برجسته در جوان است. اگر واقعا رسانه‌ها در كمك‌های فرهنگی كه به ما می‌كنند ، چه گویندگان مذهبی، چه گویندگان مسائل فكری و فرهنگی، چه صدا و سیما، چه مدرسه‌ها ، بتوانند این 3 خصوصیت عمده را درست هدایت كنند، من خیال می‌كنم كه خیلی راحت می‌شود یك جوان، راه اسلامی پیدا كند. چون اسلام هم چیزی كه از ما می‌خواهد ، این است كه ما استعدادهای خودمان را به فعلیت برسانیم.

2- سه خصوصیت،‌ شرط موفقیت جوان

اگر شما جوانان این 3 خصوصیت را در خودتان به وجود آورید ، در هر شرایطی و در همه ی زمینه‌ها موفق خواهید بود.

جوان اولا باید احساس مسوولیت كند ، یعنی واقعا خودش را مسوول بداند و بخواهد كه زندگی را با پای خودش پیش ببرد و حركت كند و مثل پركاهی در امواج حوادث نباشد.

ثانیا با ایمان حركت كند. ایمان نقش بسیار مهمی در پیشرفت در همه ی میدان‌ها و نیز پیروزی بر همه ی موانع دارد.

ثالثا بصیرت و آگاهی داشته باشد.

اگر جوانان این 3 خصوصیت را در خودشان تامین كنند  كه البته كار چندان آسانی نیست، اما ممكن است، ‌ در همه زمینه‌ها شما می‌توانید موفقیت خودتان را تضمین كنید.

دوره جوانی، دوره توانایی است. این توانایی باید عمدتا در تحصیل علم، در ایجاد صفای نفس و روحیه تقوا در خود و ایجاد نیروی جسمانی در خود ‌ كه ورزش باشد ‌ به كار رود.

3-‌ تحصیل، تهذیب، ورزش‌

دوره جوانی، دوره توانایی است. این توانایی در چه چیزهایی باید به كار برود؟ به اعتقاد من، باید عمدتا در تحصیل علم، در ایجاد صفای نفس و روحیه تقوا در خود و ایجاد نیروی جسمانی در خود ‌ كه ورزش باشد ‌ به كار رود.

این 3 مورد عمده است. یعنی اگر در یك جمله كوتاه از من بپرسند كه شما از جوان چه می‌‌خواهید،  به او خواهم گفت:‌ تحصیل، تهذیب و ورزش. من فكر می‌كنم جوانان باید این 3 خصوصیت را دنبال كنند.

هر كاری هم بخواهید بكنید ، در دوران جوانی است كه امکان دارد . یعنی در هر سه زمینه ‌ ی علمی، تهذیب نفس و  ورزش ‌ باید در جوانی كار كنید.

4- جوان باید جدی باشد

ما از جوان‌‌های عزیزمان ‌ چه دخترها و چه پسرها توقع داریم درخصوص مسائل اساسی كشور جدی باشند و جدی برخورد كنند. پیشنهاد می‌كنم روی این مساله جدی‌بودن فكر كنید ، بعد خواهید دید خیلی از كارهایی كه در گوشه و كنار انجام می‌گیرد، ناشی از جدی نبودن است.

5- جوان نیازمند به ثبات است‌

جوان ثبات لازم دارد و این ثبات هم به خودی‌ خود به دست نمی‌آید. باید آن را پیدا كرد.

جوان دائم در معرض تزلزل قرار می‌گیرد. البته همه ی جوان‌ها این‌طور نیستند. نمی‌‌خواهم بگویم كه هر جوانی‌ این‌گونه است. به هر حال، این استعداد تزلزل هم مثل بقیه استعدادها در جوان هست كه به این معنا استعداد خوبی نیست. البته به یك معنا هم خوب است، چون خود این هم یك تحول است. از همین هم می‌توان استفاده كرد. مرتب می‌شود بهتر شد و بالاتر رفت، اما باید مواظب باشید كه این وسیله ی لغزش، دور افتادن از راه و دور افتادن از خدا نشود و به غلتیدن در آن پرتگاه‌هایی كه انسان باید از آنها پرهیز كند، منتهی نشود.

6- جوان باید اهل فكر كردن باشد

جوانان عزیز!‌ به فكر كردن در مسائل عادت كنید. این یك مبارزه است. یكی از بزرگ‌ترین خطرات برای هرانسانی به خصوص نسل جوان ‌ این است كه در مقابل حوادث، رویداد‌ها و پدیده‌های جامعه دچار بی‌فكری و بی‌تشخیصی شود. وظیفه هدایت فكر جوان‌ها، وظیفه بزرگی است، اما متقابلا وظیفه جوان‌ها هم این است كه در مسائل فكر كنند و با گام فكر راه را طی كنند. در هرحادثه‌ای ‌ حوادث كوچك و حوادث بزرگ خودتان را به فكر كردن عادت بدهید ، مطالعه كنید و بسنجید. اگر كسی به فكر كردن عادت كرد و اهل فكر كردن شد ،‌ از مشورت دیگران هم استفاده خواهد كرد.

ادامه دارد...

منبع : روزنامه جام جم - با تلخیص

مقالات مرتبط :

جوانی، احساسات ، میل به مذهب

بحران جوانی

هدفمند حرکت کنید  

نیازهای جوانان و نوجوانان

بهداشت روانی دوران بلوغ

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.