تبیان، دستیار زندگی
تعریف: یك شكستگی كامل یا ناقص در استخوان ناحیه سینه ای یا كمری ستون فقرات می باشد ، پایین ترین قسمت ستون فقرات سینه ای و نیز2 استخوان اول مهره های كمری شایع ترین محل برای شكستگی می باشد ...............
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسیبهای ورزش و تمرینات توانبخشی آن(قسمت دوم)

آسیبهای ورزشی و تمرینات توانبخشی آن

شكستگی ستون فقرات (قسمت تحتانی قفسه سینه و ناحیه كمری)

تعریف: یك شكستگی كامل یا ناقص در استخوان ناحیه سینه ای یا كمری ستون فقرات می باشد ، پایین ترین قسمت ستون فقرات سینه ای و نیز2 استخوان اول مهره های كمری شایع ترین محل برای شكستگی می باشد .

علل: ضربه مستقیم یا فشار غیر مستقیم به استخوان. (فشار غیر مستقیم می تواند خم كردن شدید ستون فقرات ، باز كردن یا چرخش باشد. در ورزشهای مانند: سورتمه سواری ، فعالیت در اطراف استخر شنا یا تخته شیرجه وورزشهای پر برخورد)

علائم: درد شدید ستون فقرات ، تورم و كبودی اطراف محل شكستگی ، حساسیت نسبت به لمس و در صورت آسیب دیدگی نخاع شوكی فلج عضلات پا و لگن به وجود می آید.

میانگین زمان بهبود:  6لغایت12 هفته می باشد، بهبود زمانی حاصل خواهد شد كه هیچ درد و حركتی در محل شكستگی وجود نداشته باشد و ضمنا پرتو نگاری جوش خوردگی كامل استخوان را نشان دهد.

عوارض ممكن: فشار روی نخاع شوكی یا صدمه به نخاع ،اعصاب مجاور، رباطها ،عروق خونی وبافتهای همبند.

بهبود زمانی حاصل خواهد شد كه هیچ درد و حركتی در محل شكستگی وجود نداشته باشد و ضمنا پرتو نگاری جوش خوردگی كامل استخوان را نشان دهد

شكستگی ستون فقرات(خاجی)

تعریف: یك شكستگی كامل یا ناقص در استخوان خاجی .این یك آسیب جدی است زیرا غالبا به اعصاب مهم كه استخوان خاجی مثانه و اعضای تناسلی را عصب می دهد آسیب می رساند علائم این صدمه عصبی ممكن است برای چند روز پس از صدمه مشاهده نشود.

علل: ضربه مستقیم به قسمت پایین مهره های كمر در ورزشهای پر برخورد مخصوصا برای كسانی كه اضافه وزن دارند وسرخوردن

علائم: درد شدید در انتهای ستون فقرات ، تورم و كبودی ، حساسیت نسبت به لمس وبی حسی یا كرختی زیر محل شكستگی

میانگین زمان بهبود :   6 لغایت12 هفته می باشد . بهبود زمانی حاصل خواهد شد كه هیچ درد و حركتی در محل شكستگی وجود نداشته باشد و ضمنا پرتو نگاری جوش خوردگی كامل استخوان را نشان دهد.

آسیبهای ستون فقرات

شكستگی ستون فقرات ، استخوان دنبالچه:

تعریف: یك شكستگی كامل یا ناقص در استخوان دنبالچه است.

علل: افتادن به حالت نشسته  روی استخوان دنبالچه ، ضربه مستقیم یا لگد زدن به استخوان دنبالچه (درورزشهای پر برخورد)  و سر خوردن

علائم: درد در محل شكستگی تورم و كبودی وحساسیت نسبت به لمس

میانگین زمان بهبود:  6 لغایت8 هفته می باشد. بهبود زمانی حاصل خواهد شد كه هیچ درد و حركتی در محل شكستگی وجود نداشته باشد و ضمنا پرتو نگاری جوش خوردگی كامل استخوان را نشان دهد.

كمكهای اولیه برای هر 3 شكستگی:

بدون حركت دادن اندامهای فرد مصدوم لباسهای او را در آورید( جهت بی حركت ماندن ستون فقرات پشتی از یك برانكارد استفاده كنید) قسمت آسیب دیده مصدوم را بالا تر از سطح قلب نگه دارید تا تورم كاهش یافته و از تجمع مایعات جلوگیری كند. فرد مصدوم را با پتو گرم نگه دارید تا احتمال بروز شوك كاهش یابد.

مراقبتهای مداوم برای هر 3 شكستگی:

بی حركتی ضروری خواهد بود منظور از بی حركتی استراحت مطلق در رختخواب می باشد. بعد از درمان ماساژ یخ 3یا4 بار در روز هر بار 15 دقیقه استفاده شود. بعد از 72 ساعت اگر احساس گرما بهتر از یخ بود گرما به جای یخ استفاده شود كه می توان از لامپهای حرارتی ، كمپرس آب گرم ، دوشهای گرمایی و.... استفاده كنید. (در این حالت ماساژ ملایم بدهید تا تورم را كاهش دهید)

تمرینات توانبخشی ناحیه تحتانی پشت:

این تمرینات برای شرایط التهاب آور یا توانبخشی پس از صدمه دیدگی سودمند می باشد.

تمرین بارفیکس پا جمع

1- تمرینات شكم ( این تمرین باید برای همیشه جایگزین درازو نشست معمول در تمرینات شود)

حالت اولیه: بر روی زمین تشك و یا زیر انداز با پاهای خم شده و دستها به صورت دست به سینه دراز بكشید.

نحوه حركت: بدن را درست مانند زمانی كه می خواهید یك قالی را بپیچید خم كنید .از خم نمودن گردن شروع كنید طوری كه چانه بر روی سینه قرار گیرد  سپس سر و شانه ها را به طرف پاها خم كنید تا جایی كه سر با زمین زاویه 45 درجه پیدا كند .

تعداد تكرار: 25لغایت40 مرتبه 3یا4 بار در روزغیر ورزشكاران (10 مرتبه 3 یا 4 بار در روزبرای ورزشکاران)

نکته: از انجام درازو نشست معمولی خوداری كنید زیرا باعث بدتر شدن صدمات ناحیه پشت و شرایط التهابی می گردد.

2- تمرینات كششی زانوها به سمت سینه : این تمرین باید جایگزین حركت بلند كردن هر 2 پا در حالت خوابیده گردد.

نکته: از انجام حركت بلند كردن هر دو پا در حالت خوابیده خودداری كنید زیرا به صورت حادی باعث شدید تر شدن دردهای پشت می شود

حالت اولیه: بر روی زمین تشك یا زیر انداز دراز بكشید ودستها را چسبیده به سینه در دو طرف نگاه دارید .

نحوه حركت: زانو را تا حد امكان به سوی سینه بكشید و در همان حال سر را نیز به طرف شكم خم كنید زانو را با دست گرفته و 10 تا 30 ثانیه در همان حال بدن را نگه دارید سپس به حالت نخست باز گردید و 10 ثانیه استراحت كنید.(دراین حالت می توانید در هنگام گرفتن زانو به صورت الا کلنگ نیز عمل کنید)

تمرین بارفیکس پا جمع

تعداد تكرار: تمرین را آنقدر تكرار كنید تا این كه حالت گرفتگی در ناحیه پشت از بین برود و احساس آرامش كنید .

نکته: از انجام حركت بلند كردن هر دو پا در حالت خوابیده خودداری كنید زیرا به صورت حادی باعث شدید تر شدن دردهای پشت می شود.

3- تمرینات كششی ناحیه پشت بر روی صندلی: اگر در هنگام اجرای این تمرین در پشت خود احساس درد نمودید تمرین قبلی را انجام دهید تا زمانی كه درد كمتر نشده این تمرین را انجام ندهید.

حالت اولیه: روی لبه صندلی كه به دیوار تكیه داده شده است بنشینید.

نحوه حركت: سر و شانه را پایین آورده بین 2 زانو قرار دهید و در همان حال سعی كنید كه ساعد را هر چه بیشتر به زمین نزدیك كنید در این حالت 10 لغایت30 ثانیه باقی بمانید و سپس به حالت اولیه بازگردید و استراحت كنی.

تعداد تكرار: 10 بار 3 مرتبه در روز

4- تمرینات قدرتی بر روی میله بارفیكس : این تمرینات را هنگامی شروع كنید كه درد به اندازه كافی كاهش یافته و قادر به انجام تمرینات سبك می باشید.

تمرین (1)

تمرین بارفیکس پا جمع

حالت اولیه: میله بارفیكس را محكم بگیرید

نحوه حركت: از میله آویزان شوید زانو را به سمت سینه بالا بكشید و 5 لغایت10 ثانیه در همان حال باقی بمانید سپس به آرامی به حالت نخست بازگردید.

تعداد حركت: 10مرتبه 3 بار در روز

تمرین(2)

تمرین بارفیکس

حالت اولیه: میله بارفیكس را محكم بگیرید

نحوه حركت: از میله آویزان شوید حركت پای قورباغه در شنا را انجام دهید.

تعداد حركت: 10مرتبه 3 بار در روز