تبیان، دستیار زندگی
به گفته مدیر انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، جایگاهی برای نظارت و آسیب‌شناسی اصولی و علمی در حوزه تألیف كتاب‌های دینی‌ دیده نمی‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علم الهدي: مطالعات ميان رشته‌اي در حوزه علوم ديني، كم است

دانشگاه امام صادق

به گفته مدير انتشارات دانشگاه امام صادق(ع)، جايگاهي براي نظارت و آسيب‌شناسي اصولي و علمي در حوزه تأليف كتاب‌هاي ديني‌ ديده نمي‌شود.

دكترسيدعلي علم الهدي مدير انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو باخبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: اولين مشكل ما براي تأليف كتاب‌هاي ديني اين است كه در بازارهاي علمي كارهاي تخصصي و مطالعات ميان رشته‌اي به خصوص در حوزه علوم ديني خيلي محدود و كم است و عموما دانشگاه‌هاي علوم قرآني و انساني كه در اين رشته فعاليت مي‌كنند به مباحث آموزشي مورد استفاده دانشجويان خود مي‌پردازند و خيلي به ندرت آثار آن‌ها در حوزه نشر وارد شده و مورد پسند مخاطبان عام قرار مي‌گيرد كه اين امر باعث دلسردي ناشران و نويسندگان اين رشته مي‌شود.

وي در ادامه افزود: دومين مشكل ما اين است كه ناشران كتب ديني هيچ پشتوانه و حمايت مالي براي نشر آثار خود ندارند و با توجه به اين‌كه مخاطبان اين حوزه بسيار كم و محدود هستند، بازگشت سرمايه اوليه هم به كندي صورت مي‌گيرد كه اين خود بزرگترين عامل كم‌كاري ناشران است.

وي در ادامه ابراز داشت: سومين مشكل ما نبود جايگاهي براي نظارت و آسيب‌شناسي كارهاي به چاپ رسيده‌است‌ و همين امر باعث شده شاهد كارهاي بي‌محتوا و بازاري باشيم.

علم الهدي در پايان بيان كرد: راه حل اين مشكل، خصوصي كردن بخش نشر كتاب است تا بتوان با در نظرگرفتن سرمايه‌هاي مالي و پشتوانه‌هاي دلگرم كننده، اين كار را به‌صورت هدفمند در كشور دنبال كرد و در جا‌هايي كه در آن خلاء جدي داريم، كارهاي علمي‌تر و دقيق‌تري را انجام دهيم و به وضع كنوني بهبود بخشيم.