تبیان، دستیار زندگی
یك شیوه مؤثر برای آرامش بیشتر، آگاهی از این نكته است كه چگونه فكر منفی و متزلزل می تواند به سرعت از كنترل خارج شود. آیا تاكنون متوجه شده اید كه وقتی گرفتار فكرتان هستید چقدر احساس نگرانی می كنید؟ و برای برطرف كردن آن، هرچه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواظب  گلوله برفی اندیشه خود باشید

یك شیوه مؤثر برای آرامش بیشتر، آگاهی از این نكته است كه چگونه فكر منفی و متزلزل می تواند به سرعت از كنترل خارج شود. آیا تاكنون متوجه شده اید كه وقتی گرفتار فكرتان هستید چقدر احساس نگرانی می كنید؟ و برای برطرف كردن آن، هرچه بیشتر در جزئیات آن فرو روید، حالتان بدتر می شود. یك فكر به فكر دیگر منجر می شود و باز به فكری دیگر، تا این كه به نقطه ای می رسید كه فوق العاده ناراحت می شوید.

برای مثال، ممكن است در نیمه شب بیدار شوید و به یاد آورید كه روز بعد باید به كسی تلفن كنید. بعد به جای این كه از به یادآوری چنین تلفن مهمی احساس آرامش كنید به فكر تمام چیزهایی می افتید كه باید فردا انجام دهید. در خاطر خود یك گفتگوی احتمالی با رئیس تان را مرور كرده، خودتان را بیشتر ناراحت می كنید. خیلی زود با خود می اندیشید" باورم نمی شود كه سرم این قدر شلوغ است. باید روزی پنجاه تلفن بزنم. زندگی چه كسی این طور است؟" و این اندیشه همین طور ادامه پیدا می كند تا این كه دلتان برای خودتان می سوزد. برای اشخاص بسیاری هیچ حدی وجود ندارد كه این نوع " تهاجم فكر" چه مدت می تواند ادامه پیدا كند. در حقیقت، بسیاری می گویند كه روزها و شب های بسیاری را در این نوع مرور ذهنی سپری می كنند. لازم به گفتن نیست كه با سری پر از نگرانی ها و ناراحتی ها امكان ندارد بتوانید احساس آرامش كنید.

راه حل این مشكل آن است كه پیش از آن كه افكارتان فرصت داشته باشند گلوله برفی بسازند متوجه شوید كه در سرتان چه اتفاق می افتد. هر چه زودتر از ساختن این گلوله برفی ذهنی جلوگیری كنید راحت تر می توانید آن را متوقف كنید. در اینجا، در مثال ما، ممكن است شما درست هنگامی متوجه این گلوله برفی فكرتان شوید كه مشغول مرور فهرست كارهایی باشید كه روز بعد باید انجام دهید. پس به جای آن كه فكرتان را با روز بعد مشغول كنید، به خودتان بگویید" آخ، باز دوباره شروع كردم" و هوشیارانه از رشد آن در نطفه جلوگیری كنید. شما رشته افكارتان را پیش از آن كه فرصت حركت پیدا كند متوقف می نمایید. سپس می توانید فكرتان را روی رضایت مندی از یادآوری تلفنی كه باید انجام شود متمركز كنید، نه روی این نكته كه چه قدر در افكارتان غوطه ور هستید. اگر نیمه شب است، شماره تلفن را روی تكه ای كاغذ یادداشت كنید و به خواب بروید. حتی می توانید قلم و كاغذی را برای چنین مواقعی كنار تختخوابتان داشته باشید.

ممكن است واقعاً آدم پركاری باشید، اما یادتان باشد كه اگر سرخود را با این افكار كه چقدر گرفتار هستید پر كنید تنها خود را وادار می كنید كه فشار روحی بیشتری را احساس كرده و مشكل را وخیم تر كنید. اگر دفعه بعد كه ذهن خود را روی برنامه ها یتان متمركز می كنید، این تمرین ساده را آزمایش كنید. از میزان تأثیر آن شگفت زده خواهید شد.

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان - زهره پری نوش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.