تبیان، دستیار زندگی
گابریل گارسیا مارکز ششم مارس1928 در دهکده آرکاتاکا در منطقه سانتامارا در کلمبیا به دنیا آمد.او روح لاتین دارد و از طرفداران فیدل كاسترو است. می‌گویند تا موقعی كه خودش و فیدل سلامت بودند، پای ثابت سخنرانی‌های چندساعته كاسترو بود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مختصری درباره گابریل گارسیا مارکز (1928-)

مارکز

حسین سحرخیز

گابریل گارسیا مارکز ششم مارس1928 در دهکده آرکاتاکا در منطقه سانتامارا در کلمبیا به دنیا آمد.

او روح لاتین دارد و از طرفداران فیدل كاسترو است. می‌گویند تا موقعی كه خودش و فیدل سلامت بودند، پای ثابت سخنرانی‌های چندساعته كاسترو بود.

مارکز، یکی از نویسندگان پیشگام سبک ادبی رئالیسم جادویی است؛ اگرچه تمام آثارش را نمی ‌توان در این سبک طبقه‌بندی کرد. با این وجود، منتقدین با تمركز بر آثار او، عنوان «رئالیسم جادویی» را برمی‌گزینند؛ عنوانی كه او هرگز قبولش نمی‌كند. پای ثابت چند سال گذشته نوبل، بالاخره توانست نظر آكادمی را در سال1982برای شاهكارش «صدسال تنهایی» جلب كند. پس از آن، ماركز شهرتی فراتر گرفت. رمان‌هایش سوژه فیلمسازان شد تا جایی كه «براندو»ی كبیر بارها پیش از مرگش به ماركز گفته بود كه می‌خواهد «پاییز پدرسالار» را بسازد و در آن بازی كند.

گابریل گارسیا مارکز در ششم مارس1928 در دهکده «آرکاتاکا»ی  منطقه «سانتامارا»  در کلمبیا به دنیا آمد؛ همان‌جایی كه بعدتر در «عشق سال‌های وبا» به‌وضوح تشریحش كرد. او در سال1941 نخستیــن نوشتـــــه‌هایش را در روزنامهJuventude که مخصوص شاگردان دبیرستانی بود منتشر کرد و در سال1947به تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه «بوگوتا» پرداخت.

نخستین رمان‌های گابریل، گزارش‌های واقع‌گرایانه‌ای از اخبار روزنامه‌هاست. در سال‌1965شروع به نوشتن رمان «صد سال ‌تنهایی» کرد و سه سال بعد، آن‌ را به پایان رساند که پس از انتشار، شاهکار گابریل لقب گرفت. اندکی پیش از انتشار آن رمان، گابریل گارسیا ماركز به دلیل درگیری با رئیس دولت کلمبیا تحت تعقیب قرار گرفت و به مکزیک گریخت و هنوز هم در این کشور زندگی می‌کند.

در سال1982، کمیته انتخاب جایزه نوبل ادبیات در کشور سوئد، به اتفاق آرا، رمان «صد سال تنهایی» را شایسته دریافت جایزه شناخت و این جایزه، به ماركز تعلق گرفت. این رمان پیش از این‌که جایزه نوبل ادبیات‌1982 را از آن خود کند، در پی آشنایی بهمن فرزانه- مترجم ایرانی مقیم ایتالیا- با مارکز به زبان فارسی ترجمه و در ایران منتشر شد .«صد سال تنهایی» پیش از انقلاب 1357شمسی در ایران بارها تجدید چاپ شد و مورد استقبال قرار گرفت اما پس از آن، این کتاب نزدیک به 30سال است که منتشر نشده است.

گابریل گارسیا ماركز در سال‌1999 مرد سال آمریکای لاتین شناخته شد و یك سال بعد مردم کلمبیا با ارسال طومارهایی، خواستار آن شدند كه مرد رئالیسم جادویی ادبیات، ریاست‌جمهوری کلمبیا را بپذیرد و او این درخواست را رد كرد.

ماركز رمان‌‌نویس، روزنامه‌‌نگار، ناشر و می‌توان گفت یك فعال سیاسی است و در آمریكای لاتین، مردم او را «گابو» یا «گابیتو» (در محاورات صمیمانه خود) نام نهاده‌اند.


منبع : همشهری آن لاین