تبیان، دستیار زندگی
اگر تا همین چند سال پیش در کیف مدرسه دانش آموزان مداد و دفتر و کتاب پیدا می شد. حالا باید گوشی تلفن همراه را نیز یک پای ثابت این کیف ها دانست. بسیاری از نوجوانان و کودکان امروزی چنان به این فناوری وابسته شده اند که می گویند بدون این وسیله نمی توانند زندگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودکان و این دنیای موبایل زده

خوب یا بد تلفن های همراه برای کودکان و نوجوانان

کودک

هر روز بر تعداد کودکانی که از تلفن همراه استفاده می کنند ، افزوده می شود . این که این روزها یک سوم بچه های11 تا 14 ساله تلفن همراه دارند ، این که مدارس با معضلی به نام تلفن همراه درگیر شده اند ، این که امواج این تلفن ها بر سلامتی کودکان مان تاثیرات سو ء دارند و بسیاری موارد دیگر. همه و همه نشان هایی هستند برای من. تو و هر پدر و مادر دیگری که این فناوری را حساب شده تر و با دقت بیشتری در اختیار فرزندمان قرار دهیم . درست است که نمی توان وجود آن را انکار کرد و یا ممنوعیت کامل استفاده راصادر کرد. اما باید به دنبال راهی برای آموزش شیوه های صحیح استفاده از تلفن همراه به کودکان بود.

ساندویچ همراه

اگر تا همین چند سال پیش در کیف مدرسه ی دانش آموزان مداد و دفتر و کتاب پیدا می شد. حالا باید گوشی تلفن همراه را نیز یک پای ثابت این کیف ها دانست. بسیاری از نوجوانان و کودکان امروزی چنان به این فناوری وابسته شده اند که می گویند بدون این وسیله نمی توانند زندگی کنند .

در این میان برخی از پدر و مادرها نیز وجود آن را در کنار فرزندشان باعث دلگرمی خود بیان می کنند و این که به کمک آن، به راحتی می توانند از سلامتی یا احیاناً بروز اتفاق برای وی آگاه شوند. این وسیله در کنار مزایای با ارزشش، معایبی هم دارد که باعث شده است بسیاری از مدارس کشور آمریکا قوانین سفت و سختی برای آن وضع کنند. به عنوان مثال چندی پیش قانون منع آوردن تلفن همراه به یکی از مدارس منهتن در آمریکا باعث بروز آشوبی در بین شاگردان و والدین آن ها شد. عده ای از این دانش آموزان که می خواستند به هر نحوی گوشی خود را همراه داشته باشند آن را درون ساندویچ با ظرف ناهار خود پنهان می کردند. اما با وجود تمامی این مسایل و اعتراضات، مدیر مدرسه حاضر به حذف این قانون نشد به اعتقاد وی تلفن های همراه عامل مهمی برای پرت شدن حواس ، تقلب، بی بندو باری و پخش عکس ها و کلیپ های غیراخلاقی هستند.

این معضل مدارس ایران را نیز به طرز چشمگیری درگیر کرده است. پای صحبت مدیران و معاونان این مدارس که بنشینی، شکایت هایی را از این فناوری خواهی شنید. اکثر دست اندرکاران معتقدند برای رفع این مشکل باید قانونی جامع وضع شود که در برگیرنده تمامی جنبه های مثبت و منفی این فناوری باشد.

گرچه هنوز بحث هایی راجع به استفاده یا عدم استفاده از آن ها در مدارس وجود دارد. اما مطمئنا تحریم و یا قدغن کردن کامل آن به معنی نادیده گرفتن برخی از مزایای آموزشی آن در کلاس درس نیز هست. البته در کنار این جنبه مثبت باید در نظر داشت که برخی از موارد غیراخلاقی استفاده از این فن آوری نیز قطعا پذیرفتنی نیست.

وجود این وسیله در کلاس درس مزایایی دارد که می تواند به نفع شاگرد و معلم باشد. به طور مثال دانش آموز می تواند از پروژه های کلاسی، فیلم یا عکس تهیه کند و به والدین خود نشان دهد یا این که می تواند تکالیف درسی را برای همکلاسی غایب خود به صورت پیامک ارسال کند. همچنین برای دانش آموزی که نمی تواند به سرعت از روی تخته یادداشت بردارد. تهیه عکس از یادداشت های معلم می تواند به دسترسی بعدی وی به موارد آموزشی کمک کند.

در کنار تمامی این نکات مثبت باید به نکات منفی این وسیله نیز توجه داشت. ارسال پاسخ سئوال های امتحانی برای دیگر هم کلاسی ها. تهیه عکس یا فیلم از معلم و دوستان و استفاده از آن برای اخاذی و نیز استفاده های غیراخلاقی دیگری که در صورت نرسیدن به بلوغ فکری می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. از جمله موارد منفی این وسیله هستند.

در شرایطی که استفاده از تلفن همراه در هواپیماها و بیمارستان ها به خاطر تاثیر نامطلوب بر تجهیزات الکترونیکی، مجاز نیست، چطور انتظار می رود این امواج بر بدن ما، که یک سیستم الکتروشیمیایی بی نهایت حساس است، تاثیری بر جانگذارد؟ پس بهتر است شرط عقل و احتیاط را پیش بگیریم و به کودکان خود در موارد غیرضروری اجازه استفاده از تلفن همراه را ندهیم.

فرزند سالمم آرزوست

کودک

کودکانی که در دنیای موبایل زده امروزی بزرگ می شوند از لحظه ای که زندگی خود را آغاز می کنند با انواع امواج مضر روبه رو می شوند. تاثیر فرکانس های رادیویی و تشعشعات تلفن همراه بر سلامتی کودکان موضوعی بسیار نگران کننده است. این تاثیر به خصوص روی کودکانی که هنوز در مراحل اولیه رشدی و قبل از بلوغ هستند مشهودتر و بیشتر است دلیل این تاثیر زیادتر نیز جمجمه ظریف تر، سیستم عصبی در حال رشد ، سطح بالای تقسیم سلولی و نیز سیستم ایمنی ضعیف تر بدن آن هاست. متاسفانه بسیاری از والدین هنوز به خوبی از تاثیر این امواج بر سلامتی دلبندشان آگاهی ندارند.

بنابراعلام پایگاه اطلاع رسانی تلفن همراه اکثر پژوهشگران اجتماعی و پزشکان متخصص به این نتیجه رسیده اند که کودکان و افراد مسن بیش از دیگران تحت تاثیر اثرات مضر امواج رادیویی تلفن همراه قرار می گیرند.

تحقیقات علمی درباره ی تاثیرات مضر تلفن همراه روی سلامتی کودکان در انگلیس نشان می دهد که استفاده مستمر و طولانی مدت آن ها از این وسیله موجب از دست دادن یا کاهش حافظه و اختلال خواب آنان می شود . مطالعات اخیر نشان می دهد که از هر 10 کودک زیر 16 سال یک نفر روزانه حدود 45 دقیقه با تلفن همراه صحبت می کند و بیش از 90 درصد کودکان زیر 16 سال نیز تلفن همراه دارند.

دانشمندان می گویند میزان جذب اشعه RF در یک کودک یک ساله 2 برابر میزان جذب شده توسط بزرگسالان است و میزان جذب در یک کودک 5 ساله 60 درصد بیشتر از بزرگسالان است. گرچه تاثیرات سوء فرکانس رادیویی بر سلامتی هنوز نیازمند بررسی های بیشتری است اما در وجود این تاثیرات تقریبا اتفاق نظر است. یکی از دلایلی که کمتر به این موضوع پرداخته شده است. سوداوری عظیم صنعت ارتباطات سیار برای کمپانی های مربوط است. با این حال بروز سرطان مغز و خون را مرتبط با تشعشعات ماکروویو می دانند.

تحقیقات نشان داده اند که سرطان خون، که شایع ترین سرطان بین کودکان است. طی 18 سال گذشته به اندازه 20 درصد رشد داشته است. در کنار این موضوع سرطان های دستگاه عصبی که دومین نوع سرطان های رایج بین کودکان است و مغز و نخاع را درگیر می کند در 21 سال گذشته به اندازه 45 درصد افزایش داشته است.

در شرایطی که استفاده از تلفن همراه در هواپیماها و بیمارستان ها به خاطر تاثیر نامطلوب بر تجهیزات الکترونیکی، مجاز نیست، چطور انتظار می رود این امواج بر بدن ما، که یک سیستم الکتروشیمیایی بی نهایت حساس است. تاثیری بر جانگدازنند؟ پس بهتر است شرط عقل و احتیاط را پیش بگیریم و به کودکان خود در موارد غیرضروری اجازه استفاده از تلفن همراه را ندهیم.

منبع : مجله کلیک - با تغییر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.